Gå til innhold

Hvordan oppdages hudkreft?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt på stranda istad og begynte å tenke på det.

Jeg har veldig lys hud med fregner så skikkelig skikkelig nordisk rødtopp (opprinnelig :P )

Jeg blir brent uansett om jeg smører meg med faktor 2 eller ungens faktor 50. Jeg har ingen føflekker omtrent så hvordan vil man oppdage hudkreft da? Hvert eneste år blir jeg veldig solbrent og det har jeg blitt alltid så i over 20 år.

Barnet mitt har HELDIGVIS arvet mannen hud så når vi smører med 50 blir hun ikke brent som mora :P



Anonymous poster hash: d2704...83b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føflekkreft og hudkreft er to forskjellige ting.

 

Her er symptomene på hudkreft (klippet fra nettsiden til kreftforeningen)

  •  
  • sår i huden som blør lett og ikke gror
  • rødlig hudfortykkelse med kløe/ubehag
  • misfargede knuter i huden som vokser
  • eksemlignende utslett med skorper som faller av og dannes på nytt

De nevnte symptomene kan være tegn på kreft, men de kan også være tegn på andre tilstander. Vårt råd er at dersom symptomene varer over tre uker bør du kontakte lege.



Anonymous poster hash: 218cd...22a
Skrevet

 

Føflekkreft og hudkreft er to forskjellige ting.

 

Her er symptomene på hudkreft (klippet fra nettsiden til kreftforeningen)

  • sår i huden som blør lett og ikke gror
  • rødlig hudfortykkelse med kløe/ubehag
  • misfargede knuter i huden som vokser
  • eksemlignende utslett med skorper som faller av og dannes på nytt

De nevnte symptomene kan være tegn på kreft, men de kan også være tegn på andre tilstander. Vårt råd er at dersom symptomene varer over tre uker bør du kontakte lege.

 

Anonymous poster hash: 218cd...22a

Nei, det er det ikke. Malingt melanom er en form for hudkreft. Det finnes forskjellige typer!

 

Anonymous poster hash: 0ee27...18a

Skrevet

 

Føflekkreft og hudkreft er to forskjellige ting.

 

Her er symptomene på hudkreft (klippet fra nettsiden til kreftforeningen)

  •  
  • sår i huden som blør lett og ikke gror
  • rødlig hudfortykkelse med kløe/ubehag
  • misfargede knuter i huden som vokser
  • eksemlignende utslett med skorper som faller av og dannes på nytt

De nevnte symptomene kan være tegn på kreft, men de kan også være tegn på andre tilstander. Vårt råd er at dersom symptomene varer over tre uker bør du kontakte lege.

 

Anonymous poster hash: 218cd...22a

Nei, det er det ikke. Malingt melanom er en form for hudkreft. Det finnes forskjellige typer!

 

Anonymous poster hash: 0ee27...18a

 

Joda, du har selvfølgelig rett, føflekkreft er en hudkreft det også. Føflekkene sitter jo i huden. Jeg uttrykte meg klønete der.

 

Men HI sier hun ikke har føflekker, og det er to kreftformer som sitter i huden og ikke er føflekkreft. Det var det jeg ville ha frem, men jeg skrev det helt feil, sorry.

 

https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreftformer/hudkreft/

 

https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreftformer/foflekkreft/

 

Anonymous poster hash: 218cd...22a

Skrevet

Takk for svar :) Da har jeg ikke hatt noen symptomer på det enda så da får jeg fortsette å  smøre meg og bare bli brent uansett



Anonymous poster hash: d2704...83b
Skrevet

Hvorfor ikke da heller ha på litt mer klær? Tynn t-skjorte og linbukse feks? Alt er bedre enn å bli brent.

 

Anonymous poster hash: ada6f...dcb

Skrevet

Du burde gaa til hudlege en gang i aaret for aa sjekke deg ordentlig. Det anbefales alle i slike risikogrupper for hudkreft.



Anonymous poster hash: f86f7...a35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...