Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #1 Skrevet 12. juli 2014 Har en sønn på 16 mnd. Han våkner alltid mellom 4 og 5 på natta/morgenen. Etter mye googling bestemte jeg meg for at det ER mulig å snu dette. Leste at man skal lære barnet at det er natt enda osv. Han våknet 04.30, og jeg gikk inn. Prøvde å roe i senga, men ble hysterisk. Tok han derfor opp. Jeg hadde lukket døra for at hn ikke skulle komme ut, noe som gjorde han mer hysterisk. Måtte ta han opp for å roe han. Hvis jeg satte han ned, satte MEG med med han i armene, eller la han ned, ble han igjen hysterisk. Dette pågikk i 2!!! timer. Så at han var tydelig (over)trøtt. Endte med at han sovna i armene mine 3 ganger, på 3. forsøket fikk jeg lagt han ned uten at han våknet. Jeg gir opp. Han sovna når han egentlig kunne "fått lov" til å stå opp. Orker ikke dette hver natt Er det gitt at de lærer av dette, eller må jeg belage meg på å "pine" oss gjennom dette hver morgen eller bare innse at dagen starter halv 5? Er så lei :( Anonymous poster hash: d9844...c99
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #2 Skrevet 12. juli 2014 Har ingen trøst å gi, førstemann var akkurat lik. Det ble bedre da jeg ga opp. Innstilte meg på at sånn kom det til å være en stund i livet. Begynte å legge meg senest 2130. Det varer ikke evig! Da han var 2 1/2 begynte han å sove til 0530, og det går jo an ;-) Anonymous poster hash: e90f2...c81
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #3 Skrevet 12. juli 2014 Ja vuderer å gi opp og legge meg 20.00! Anonymous poster hash: d9844...c99
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #4 Skrevet 12. juli 2014 Vi hadde også morgen rundt 4/5 på den tida, nå er han 4 og sover til 6/7 og om ikke lenge så kan han stå opp alene og ordne med barnetv selv lillesøster kan lett sove til 8. Du må nok bare akseptere at du har fått en morgenfugl Anonymous poster hash: 44b0b...e8d
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #5 Skrevet 12. juli 2014 Våre har kunnet prøvd på dette. Men jeg har vært knallhard på at før kl 06 er natt. Ikke aktuelt å stå opp utenom ved sykdom. Slår han seg i ro i deres seng ? Jeg var konsekvent og hard på at det var natt. Nå må du sove. Evt sitte i sengen og lese evt leke. Søvn er viktig, for alle parter. Men selvfølgelig jeg vet jo ikke om min måte hadde fått din til å sove. Men det er lov til å være streng. Det er 3-5 ting som er veldig viktig for meg. Søvn, pusse tenner, spise normalt sunt og alltid mat før søtt, følge opp skole fra dag 1 og rutiner på kveld. Der kan jeg være veldig hard. For disse tingene gangner barna i lengden. Jeg har pusset tennene til en vilter 1 åring som nektet ved å holde fast og tvangspusse. Lykke til! Dere får finne ut hvor dere vil være strenge og hva som er viktig for dere. Anonymous poster hash: 4d15e...818
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #6 Skrevet 12. juli 2014 Da jeg hadde et lignende problem med min gutt som var noe yngre enn din, så fikk jeg råd av søvngruppe på helsestasjonen om å stå opp til et visst tidspunkt uansett. Så da gutten min var våken og laget styr fra 4-6, og så endelig sovnet, så vekket jeg ham igjen kl halv 7. Det var det tidspunktet vi hadde satt for når vi skulle stå opp. Etter en tid gikk det seg til... Så hvis du er innstilt på å prøve, så ville jeg gjort det slik at alt før f.eks 6 er natt, men kl 6 står dere opp uansett om han da nettopp har sovnet. Det er hardt for mamma og pappa, men med utsikt til bedring! Anonymous poster hash: a6b03...137
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #7 Skrevet 12. juli 2014 Våre har kunnet prøvd på dette. Men jeg har vært knallhard på at før kl 06 er natt. Ikke aktuelt å stå opp utenom ved sykdom. Slår han seg i ro i deres seng ? Jeg var konsekvent og hard på at det var natt. Nå må du sove. Evt sitte i sengen og lese evt leke. Søvn er viktig, for alle parter. Men selvfølgelig jeg vet jo ikke om min måte hadde fått din til å sove. Men det er lov til å være streng. Det er 3-5 ting som er veldig viktig for meg. Søvn, pusse tenner, spise normalt sunt og alltid mat før søtt, følge opp skole fra dag 1 og rutiner på kveld. Der kan jeg være veldig hard. For disse tingene gangner barna i lengden. Jeg har pusset tennene til en vilter 1 åring som nektet ved å holde fast og tvangspusse. Lykke til! Dere får finne ut hvor dere vil være strenge og hva som er viktig for dere. Anonymous poster hash: 4d15e...818 Du høres ut som meg Veldig nøye på tannpuss, selv ved motstand. Han spiser sunt, og får kun søtsaker hos bestemor (men jeg må enkelte ganger jekke henne ned litt, hehe). Synes ikke et så lite barn trenger mengder med godte :S Vi tar han ikke opp i sengen vår vi da. Har en sovesofa på rommet hans som vi bruker til nød, blitt 3 ganger bare til nå. Er bare så usikker på hvordan jeg lærer han at det enda er natt, han er jo liten enda. Og etter nattens forsøk lurer jeg på om dette er umulig. Søsteren min har en klokke som viser dag og natt, men jentungen der er 3,5 år og skjønner jo dette. Så det alternativet må jeg nesten vente med. Men tar imot andre tips Anonymous poster hash: d9844...c99
Lottis81 Skrevet 12. juli 2014 #8 Skrevet 12. juli 2014 Vi gogglet også, og fant ut av din metode. Vi måtte bruke 3 netter hvor det tok 1-2 timer å få hun til å sovne igjen. Etter det sov hun til 07. Så prøv hvertfall noen dager til før du gir opp ;-) virket her!! Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #9 Skrevet 12. juli 2014 Vi gogglet også, og fant ut av din metode. Vi måtte bruke 3 netter hvor det tok 1-2 timer å få hun til å sovne igjen. Etter det sov hun til 07. Så prøv hvertfall noen dager til før du gir opp ;-) virket her!! Lykke til:) Takk! Trengte å høre dette Skal bite tennene sammen og prøve. Vet jo det tok 2-3 dager med flaskeavvenning på natta, så tar vel litt tid dette også Anonymous poster hash: d9844...c99
LeTwinsA Skrevet 12. juli 2014 #10 Skrevet 12. juli 2014 (endret) Min erfaring er at det ikke kommer til å vare så mange dager, før han skjønner "poenget", så jeg hadde nok prøvd i morgen også Det er helt jææævlig når det står på, men tenk at du kan prøve det noen dager også er ting lettere fremover. Mye søvnforskning jeg har lest er at det kan ta opp til en uke.. men vanligvis kun ett par dager. Og han sovnet? så du ga ikke opp! Bra jobba! Endret 12. juli 2014 av LeTwinsA
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #11 Skrevet 12. juli 2014 Jeg hadde samme problem. Måtte kutte ned på dagsovingen og til slutt kutte den ut. Fikk da sove til 5.30 i steden for 4.00 Anonymous poster hash: 7945b...e62
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #12 Skrevet 12. juli 2014 Min erfaring er at det ikke kommer til å vare så mange dager, før han skjønner "poenget", så jeg hadde nok prøvd i morgen også Det er helt jææævlig når det står på, men tenk at du kan prøve det noen dager også er ting lettere fremover. Mye søvnforskning jeg har lest er at det kan ta opp til en uke.. men vanligvis kun ett par dager. Og han sovnet? så du ga ikke opp! Bra jobba! Han sovnet ja og sover enda!! :-O jeg gav ikke opp, selv om jeg hadde lyst til å hoppe ut av vinduet i 3. etasje mens det stod på som verst Men hvis han nå lærer, så våkner han kl. 5 om noen dager. Skal jeg gå inn, eller vente til han sovner selv? Redd for at han glemmer det like fort Anonymous poster hash: d9844...c99
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #14 Skrevet 12. juli 2014 Begge våre våkner rundt fem. Er jeg heldig at minste sover vekkes han på en eller annen finurlig måte av den eldste. Har forsøkt å snu det i tre år, uten at det har blitt permanent bedre. De sover kanskje til seks i noen dager, lengste jeg har opplevd er ei uke. Vi er virkelig utslitt og nedkjørt, forhold blir vanskelig når kroppen verker og begge går med konstant søvnunderskudd. Hva slags metode er dette? Anonymous poster hash: 999d1...4e6
LeTwinsA Skrevet 12. juli 2014 #15 Skrevet 12. juli 2014 Min erfaring er at det ikke kommer til å vare så mange dager, før han skjønner "poenget", så jeg hadde nok prøvd i morgen også Det er helt jææævlig når det står på, men tenk at du kan prøve det noen dager også er ting lettere fremover. Mye søvnforskning jeg har lest er at det kan ta opp til en uke.. men vanligvis kun ett par dager. Og han sovnet? så du ga ikke opp! Bra jobba! Han sovnet ja og sover enda!! :-O jeg gav ikke opp, selv om jeg hadde lyst til å hoppe ut av vinduet i 3. etasje mens det stod på som verst Men hvis han nå lærer, så våkner han kl. 5 om noen dager. Skal jeg gå inn, eller vente til han sovner selv? Redd for at han glemmer det like fort Anonymous poster hash: d9844...c99 Du ser det ant, om han f.eks begynner å gråte, rope etc. SÅ hadde jeg gått inn og sagt det var natta enda.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #16 Skrevet 12. juli 2014 Du kan ikke gi opp etter bare EN dag. Hva gjør du når ungen begynner å trasse hver dag i månedsvis? Gi opp? Den holdningen må du legge fra deg.. Anonymous poster hash: 9e391...e55
Chl85 Skrevet 12. juli 2014 #17 Skrevet 12. juli 2014 (endret) Vet ikke om jeg ville tvunget han til å sove lengre om "morgnen" men heller sett om det funker å legge han tidligere om kvelden?Føler selv at barna må være nærmere 3 år før de kan "overtales" til å sove lengre om morgenen. Kan det kuttes ned på dagdupper? sover han etter kl 15 på dagen osv. Vet ikke hva slags rutiner dere har , men kan jo være forsøket verdt? Ja og når du prøver ut noe så må du prøve det i mer enn en kveld/ dag.. Du kan ikke legge han tidlig 1 kveld også regne med at du da har forsøkt. Må regne med i hvertfall 1-2 uker før du kan si om det ikke funker eller ikke. Ellers kan du sjekke ut sovekarin.no... Jeg hadde en telefonkonsultasjon med henne og fikk mange gode råd som virkelig funket her. Hun er helsesøster som har spesialisert seg på små barn og søvn. Skader jo ikke å prøve liksom Ellers så er det jo noen barn som desverre ikke trenger mer søvn. Lykke til Endret 12. juli 2014 av Chl85
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #18 Skrevet 12. juli 2014 Har ingen erfaring, annet enn at når barna begynner å gå/løpe/leke dagen lang , gjerne i barnehage. også, sover de lengre netter! Hold ut , tål de tidlige morgenene, drikk kaffe og stol på at dette er for en liten periode av resten av ditt liv😊 Jeg har full forståelse for at du er sliten og lei, misforstå meg rett! Anonymous poster hash: 5c60f...259
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #19 Skrevet 12. juli 2014 Gå inn og si det er natt. Ikke ta han opp, ro han ned i senga. Gå ut igjen før han sovner, dette er velidg viktig for da lærer han seg at han kan finne søvnen selv. Mine har sovet rundt (12 timer) på 3-5 dager Anonymous poster hash: db5dd...fc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå