Gå til innhold

Når man virkelig sliter en mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen er i permisjon og NAV har ikke behandlet søknaden hans enda, vi sendte inn 3/4 juni. Han begynte i permisjon 9.juni

Vi var på ferie og han får lønn samme måned, jeg får etterbetalt lønn.

I juni fikk jeg feriepenger+lønn fra mai og han siste lønn før permisjon på 6 arb dager.

Nå i juli får jo ikke jeg lønn siden jeg hadde ferie i 20 dager.. Får litt men ikke mye... Mannen får forhåpentligvis penger fra NAV men hvis ikke har jo nesten ingenting

Jeg har 1859kr på konto frem til 01.08 (barnetrygd kommer forhåpentligvis inn den 29/30)

Men regninger skal betales og NAV har ferie virker det som

Kan man gå dit å få "krisehjelp" som bare trekkes fra foreldrepengene når den blir behandlet?

Huslånet må betales den 15.juli (15 000) men jeg er mest bekymret over å ha nok til mat...

Hjelp

Anonymous poster hash: a332a...20e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid intill 6 ukers behandli gstid hos nav, kanskje tre uker. Så nå i ferien må du forvente minimum en uke til to mer ventetid. Det gjelder generelt aller kontorer.

Anonymous poster hash: 06f5a...c55

Gjest beef sister
Skrevet

Nei, det er vel da det hadde vært lurt å prioritere enn bufferkonto fremfor ferie. Jeg hadde begynt en ringerunde for å få utsatt regninger.

Skrevet

Hvorfor i alle dager søkte dere så sent? NAV har 3 mnd å behandle denne søknaden på og det må dere jo bare greie å håndtere. Du kan jo ikke ta ferie om dere ikke har råd til det..

Anonymous poster hash: cf63b...357

Skrevet

Da ringer du banken på mandag og hører om de kan utsette betalingen av lånet, evt at dere kun betaler renter og ikke avdrag denne mnd?

Men enig med de over, denne situasjonen burde dere forutsett på et tidligere tidspunkt!

Anonymous poster hash: 12e20...1f4

Skrevet

Så utrolig at man faktisk har barn med så ustabil økonomi. Barnetrygden skal jo være en støtte, ikke noe man bør være avhengig av for at det skal gå rundt. Nei, enig med hun over som foreslår buffer!

Anonymous poster hash: 47bfc...3d0

Skrevet

Vi har råd til ferie, det vi ikke hadde råd til var at bilen streika på veit til Danmark og vi måtte ut med 25 000 fra bufferen. Mine feriepenger brukte jeg på å bestillle vaskerom innredning i mai.

Vi har jo spart opp den bufferen til juli, men den røyk jo... Itilegg har vi ingen kredittkort fordi vi er ikke slike folk som lever på kreditt, eller sliter med å betale. Dette må være første gang i historien faktisk, det er derfor jeg trenger hjelp til å vite hva vi skal gjøre.

Vi bruker ca 1500kr på mat i uka, men jeg har mat til ti dager fremover nå... Men så er det jo bensin og plutselig noe man trenger på butikken osv...

Skrevet

Hvorfor søkte dere så sent?

Anonymous poster hash: cb45c...c35

Skrevet

Jeg venter på sykepenger fra NAV helt tilbake fra mai, og sist jeg ringte for å purre på de nevnte de noe om at man kan få et kriselån på 20 000 kr (mente jeg det var) hvis man sliter. Det blir avregnet mot de pengene de skylder deg.

Anonymous poster hash: 79dae...f72

Skrevet

Barnetrygden her spares foresten, med mindre vi skal kjøpe noe utstyr/klær til de. ....jeg å mannen har vel all rett til å få barn, selv om vi har "ustabil økonomi" noe vi ikke har. Det er rett og slett at det kræsjet med permisjon og lagte planer. Jeg skulle ikke begynne å jobbe før i august men siden det ble to 100% sykemelde på jobben spurte sjefen om jeg kunne begynne etter ferie i juni. Derfor søkte vi så sent, ikke for sent....

Vi har foresten det ganske romslig økonomisk ellers, vi har vel tilsaman 60/65 000 utbetalt i måneden.

Enda jeg har vært i 80% permisjon, så er det slik det er fordi at jeg får etterbetalt lønn og mannen lønn samme måned, at bufferen røyk og jeg bare fikk 1/4 av lønn den måneden her. Så gå fra 60 000 til 8000 merker mann jo

Skrevet

Lån penger av familie?

Anonymous poster hash: cb45c...c35

Skrevet

Så bruk kredittkort da. 

Anonymous poster hash: 3f5f9...e21
Skrevet (endret)

Ring og få utsatt betalingane fram til NAV gjer opp for seg. Og ver litt i forkant med søknaden neste gong om det blir aktuelt.

Det går nok heilt fint å få betalingsutsettelse på lånet.

Endret av ★
Skrevet

Hvis dere har så stålkontroll på alt og då mye utbetalt så få et kredittkort som dere betaler ut med en gang pengene fra nav kommer. Ser ikke problemet??

Anonymous poster hash: c81a5...e38

Skrevet

Start med å ringe banke din ang utsettelse på huslånet.

Så bør du og mannen virkelig bruke tid på å lage budsjett. Ikke vondt ment, men dere virker ikke økonomiske.

Dere har hatt veldig gode lønninger, hvordan kan da bilkrasjen deres velte en buffer? Med deres økonomi bør den være på minimum 3 mnd lønninger om ikke mer.

Har dere ikke noe på sparekonto?

Anonymous poster hash: 99237...9d0

Skrevet

Så utrolig at man faktisk har barn med så ustabil økonomi. Barnetrygden skal jo være en støtte, ikke noe man bør være avhengig av for at det skal gå rundt. Nei, enig med hun over som foreslår buffer!

Hvor blåst er ikke du?

Bare fordi man ikke tjener godt, så skal man ikke få barn? Er det plutselig blitt slik at det å få barn er forbeholdt de med god råd? Og det er mange som er avhengig av barnetrygden.

Anonymous poster hash: 3f74a...701

Skrevet

Har dere ikke kredittkort så er det tiden for det nå. Da har dere foreldrepengene på forskudd der og betaler de tilbake når NAV betaler ut. Med en ellers stabil økonomi burde det være lett å fikse.

Buffer på 25.000 og ingen andre sparepenger er igrunn i minste laget for dere, men det merket dere nok på huden nå...

Anonymous poster hash: 4d4a9...4f7

Skrevet

Hvis dere har 60000++ inn i måneden et det anbefalt å ha en buffer på det dobbelte. Hvis en uforutsett utgift på 25000 tømmer bufferkontoen har dere ikke så god økonomi med tanke på månedslønna deres. Regner med at dere ikke eier hus.

Ferie og vaskerom før buffer er vel heller ikke så smart. Det er tre ukers behandlingstid på foreldrepenger fra NAV. Selv ventet jeg 3,5 måneder i en av permisjonene mine. Levde av buffer mens jeg ventet.

Anonymous poster hash: 91f2b...009

Skrevet

Så utrolig at man faktisk har barn med så ustabil økonomi. Barnetrygden skal jo være en støtte, ikke noe man bør være avhengig av for at det skal gå rundt. Nei, enig med hun over som foreslår buffer!Anonymous poster hash: 47bfc...3d0

Idiotisk svar.

Anonymous poster hash: ec727...78f

Skrevet

Rart at bufferen deres ikke var større enn 25000 når dere har så mye utbetalt (tar for gitt at den var på 25000 siden den ble oppbrukt på noe som kostet 25000...)

Når det er sagt; ta en ringerunde og få utsatt huslån etc, slik at de (få) pengene dere har kan brukes på mat.

Skrevet

Rart at bufferen deres ikke var større enn 25000 når dere har så mye utbetalt (tar for gitt at den var på 25000 siden den ble oppbrukt på noe som kostet 25000...)

Når det er sagt; ta en ringerunde og få utsatt huslån etc, slik at de (få) pengene dere har kan brukes på mat.

Skrevet

Hvor blåst er ikke du?

Bare fordi man ikke tjener godt, så skal man ikke få barn? Er det plutselig blitt slik at det å få barn er forbeholdt de med god råd? Og det er mange som er avhengig av barnetrygden.

Anonymous poster hash: 3f74a...701

Ikke mer blåst enn folk som tjener ok men som allikevel ikke har penger til mat. Hvis man ikke har penger til mat til barna neste uke, synes du virkelig det er ok? Man trenger ikke ha mange penger for å få barn nei, men litt planlegging kommer man langt med. Med ok lønn burde det ikke være vanskelig med buffer på mer enn 25.000 og de som mener HI her har økonomisk sans burde melde seg på Luksusfellen. Trykket jeg på feil knapp nå kanskje?

Skrevet

Hvis dere har 60000++ inn i måneden et det anbefalt å ha en buffer på det dobbelte. Hvis en uforutsett utgift på 25000 tømmer bufferkontoen har dere ikke så god økonomi med tanke på månedslønna deres. Regner med at dere ikke eier hus.

Ferie og vaskerom før buffer er vel heller ikke så smart. Det er tre ukers behandlingstid på foreldrepenger fra NAV. Selv ventet jeg 3,5 måneder i en av permisjonene mine. Levde av buffer mens jeg ventet.

Anonymous poster hash: 91f2b...009

jo vi eier hus, så vi har ca 30k i faste regninger, spare 5000 i mnd, bruker rundt 10k på bensin/mat og sparer til å gjøre ting/pusse opp huset.. Resten går til bufferen som vi bruker til uforutsette utgifter.

Problemet vårt er jo hvis NAV ikke betaler ut den mnd her så får ikke vi betalt huslånet. Forklarte jo grunnen lengere opp.

Nei vi har ikke kredittkort fordi jeg liker ikke å betale dobbelt så mye tilbake.

Hva vi eier/og at vi er "dårlige" foreldre hvis man har dårlig økonomi har jo ingenting med den saken her å gjøre heller.

Spørsmålet var hvordan krisehjelp fungere iforhold til at de er sen å behandle søknaden.

Når den er behandlet får mannen utbetalt for juni fortløpende? Eller må han vente til slutten av mnd?

Skrevet

Du betaler ikke dobbelt tilbake på kredittkort, hvis du betaler inn hele summen med en gang regningen kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...