Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #1 Skrevet 11. juli 2014 Noen som har erfaringer med stort avvik mellom menstermin og ultralydtermin? Ble satt tilbake 12 dager på OUL. Jeg vet når jeg hadde EL, samleie og har vært på 2 tidlige ul (min uke 9 og 12+) som stemmer mer overens med menstermin. Med førstemann ble jeg satt igang på maks overtid, derfor er jeg bekymret. Vet jo ikke om kroppen setter igang når barnet er klart, og tanken på å måtte gå over 3 uker over min termin før jeg eventuelt blir satt igang syns jeg er skummelt. Alt gikk fint med førstemann, men hadde tegn på at han kanskje begynte å mistrives på slutten. Anonymous poster hash: 197d3...946
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #2 Skrevet 11. juli 2014 Menstermin: 3.mai Ul-termin: 19.april Babyen ble født: 15.april Husk: Termin sier noe om når barnet forventes å bli født, ikke når barnet ble lagd Anonymous poster hash: 2e3ef...0e5
Gutt2015Lille2017 Skrevet 11. juli 2014 #3 Skrevet 11. juli 2014 Kan være egget brukte lang tid på å feste seg, det bruker som oftest 3-7 dager på å gå fra eggleder til livmor og feste seg, noen ganger raskere og noen ganger senere
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #4 Skrevet 11. juli 2014 Menstermin 21 marsUL 9 aprilFødt 14 april Anonymous poster hash: 329da...387
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #5 Skrevet 11. juli 2014 Menstermin 1.10 OUL-termin 11.10 Født 1.10 Menstermin 8.9 OUL-termin 4.9 Født 4.9 Første gang var jeg også veldig bekymret for å skulle gå på overtid når terminen ble flyttet såpass mye (i mine øyne). Hadde tidligere vært å se hjerte slå tidlig i graviditeten. Med den nye terminen fra OUL skulle det ikke være mulig å se hjerte slå den gangen jeg gjorde det. Derfor ble jeg redd. Anonymous poster hash: bb064...4bc
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #6 Skrevet 11. juli 2014 Menstermin 1.10 OUL-termin 11.10 Født 1.10 Menstermin 8.9 OUL-termin 4.9 Født 4.9 Første gang var jeg også veldig bekymret for å skulle gå på overtid når terminen ble flyttet såpass mye (i mine øyne). Hadde tidligere vært å se hjerte slå tidlig i graviditeten. Med den nye terminen fra OUL skulle det ikke være mulig å se hjerte slå den gangen jeg gjorde det. Derfor ble jeg redd. Anonymous poster hash: bb064...4bc Ikke at det har noe å si, men menstermin var 4.9 andre gangen, og OUL 8.9 Anonymous poster hash: bb064...4bc
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #7 Skrevet 11. juli 2014 Menstermim: 27 mai Ul termin: 8 juni Baby kom 16 juni (igangsatt) Anonymous poster hash: 1be8d...1db
mamma_til_verdens_beste Skrevet 11. juli 2014 #8 Skrevet 11. juli 2014 Ei venninne av meg hadde 3 uker mellom UL termin og sin egen termin. Hun var 100% sikker på når hun hadde eggløsning.Babyen ble født nesten 6 uker før UL termin, men var ikke liten til å bli født 6 uker for tidlig. De fikk reise hjem etter 3 dager på sykehuset.Så jeg tror nok at hennes termin var mer riktig.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #9 Skrevet 11. juli 2014 Menstermin 25.7. UL-termin 07.08 Født 25.7 Var egentlig ganske sikker på at menstermin var mest riktig. Vi hadde bare ett samleie den perioden så må jo ha vært den ene gangen. Dette var også ganske seint i syklusen min så trodde egentlig at det var en "trygg"periode ;-) Fikk veldig tidlig symptomer som kvalme så disse stemte også mest med menstermin. Anonymous poster hash: 961a7...fc6
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #10 Skrevet 11. juli 2014 Kan være egget brukte lang tid på å feste seg, det bruker som oftest 3-7 dager på å gå fra eggleder til livmor og feste seg, noen ganger raskere og noen ganger senere Hvordan forklarer man da å få menstermin på ul i uke 12 og bli satt tilbake 2 uker i uke 19? Anonymous poster hash: 54bb7...d25
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #11 Skrevet 11. juli 2014 1. MT : 16.10 OUL : 23.10 Født 12.09... 2. MT: 19.02 OUL:29.02 Født 17.01 3. MT: 12.01 OUL: 26.01 Født 02.01 Og hver gang jeg har kommentert avvikene har jordmor/lege bare sagt at OUL er den de går ut ifra uansett. Ingen forklaringer. Anonymous poster hash: 54bb7...d25
Mamsen<3 Skrevet 11. juli 2014 #12 Skrevet 11. juli 2014 Jeg ville uttrykt min bekymring til fastlegen og jordmor når det nærmer seg din termin. Og sikkert hele veien. Si at du er kjempe redd. Og be om en ul mot slutten av din termin. Så kanskje de ser det bedre da. Lykke til... Mye mulig du tar feil. Men som regn burde man lytte til den gravide. De har som regel rett selv. 😊
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #13 Skrevet 11. juli 2014 Jeg ble satt tilbake 23 med storesøster og 17 dager med andremann... Jeg ble skuffet, lei meg og klarte ikke å skjønne hvordan det gikk an... Jeg skulle jo vært 19 uker å var plutselig 15+6 og måtte få ny ordinær ul. Jeg hadde håp om at neste kom til å si at den første ble målt feil.. Men nei.... Jeg hadde mens termin 15 august og fikk termin 9 september.... Jeg prøvde å diskutere frem at det var umulig med tanke på at mannen var ute på jobb de tre ukene jeg "skulle blitt gravid" og at jeg tok graviditetstest som viste positivt 1 uke før jeg ble befruktet... Det hjalp ikke... Jeg fødte midt i mellom menstermin og ul termin, jeg fulgte fortsatt menstermin og fødte 11 dager på "overtid" 12 dager før "termin" og det var nesten så det ble hadtesnitt, fødte naturlig, jenta var bare 3950gram men 54 cm og veldig oppbrukt morkake... Jeg forventet en unnskyldning men det fikk jeg aldri... Med andre så prøvde jeg å forklare situasjonen sist og termin forflytning... Men de ville ikke høre, fulgte slavisk ul termin.... Etter samtale/sammenbrudd med fastlegen som trodde meg, sendte hun meg på sykehuset for igangsetting. Ble avvist... Fastlegen gidde seg ikke å sendte meg til nabosykehuset to timer unna og de satt meg igang dagen før "ul termindatoen" han var tydelig overtid og fødselen gikk fort, men måtte ha starthjelp og vi ble sendt på intensivavdeling med helikopter i Bergen. - hvis jeg skal ha en til, nekter jeg å ta ordinær ultralyd (det er et tilbud) drar heller å sjekker privat at alt står bra til... Da må de følge menstermin Klem til deg, det er utrolig kjedelig! For å ikke snakke om skummelt! Ville tatt det opp på alle jordmortimer, fortell gjerne min historie Det finnes faktisk unntak selv om de fleste skal være lik størrelse de ukene termin blir satt Anonymous poster hash: 57ed6...692
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #14 Skrevet 11. juli 2014 Jeg var også på tidlig ul med første hvir jeg var 8 uker å hjertet slo, i følge ul termin satt på ordinær skulle jeg vært 4+5 uker.... Stor forskjell... Halo?? Med andre hadde jeg mange ultralyder for jeg prøvde å overbevise de at menstermin var rett, hjalp ikke -de følger OUL termin... Anonymous poster hash: 57ed6...692
humlemamma Skrevet 12. juli 2014 #15 Skrevet 12. juli 2014 Jeg hadde menstermin 13 dager før oultermin, min egentlige termin basert på samleie/el var fem dager etter menstermin (8 dager før oul) Ungen kom 11 dager på overtid fra oul, men var tydelig langt over, og jeg fikk unnskyld av jm. Skal jeg ha flere barn skal jeg takke nei til oul, tar heller privat. Har man ikke oul må de følge det terminen du sier.
Fandens Oldemor Skrevet 12. juli 2014 #16 Skrevet 12. juli 2014 Jeg hadde menstermin 13 dager før oultermin, min egentlige termin basert på samleie/el var fem dager etter menstermin (8 dager før oul) Ungen kom 11 dager på overtid fra oul, men var tydelig langt over, og jeg fikk unnskyld av jm. Skal jeg ha flere barn skal jeg takke nei til oul, tar heller privat. Har man ikke oul må de følge det terminen du sier. Så lurt, det har jeg ikke tenkt på at går an. Sist svangerskap ble terminen flyttet bakover og bakover for hver ul jeg tok (hadde mange pga blødninger), til slutt hang det ikke på greip. Babyen kom 5 dager etter OUL-termin, veldig stor og med laaaange negler...
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #17 Skrevet 12. juli 2014 Med jenta mi hadde jeg menstermin 11.01 og ul-termin ble var 26.01. Ble satt igang 30.01 pga stort sprik mellom mens- og ul-termin, så de tar utgangspunkt i begge terminene. Anonymous poster hash: e7c94...bdd
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 12. juli 2014 #18 Skrevet 12. juli 2014 (endret) Kan være egget brukte lang tid på å feste seg, det bruker som oftest 3-7 dager på å gå fra eggleder til livmor og feste seg, noen ganger raskere og noen ganger senere Hvordan forklarer man da å få menstermin på ul i uke 12 og bli satt tilbake 2 uker i uke 19? Anonymous poster hash: 54bb7...d25 Et svangerskap varer gjennomsnittlig i 40 uker og 2 dager. Noen bruker lenger tid på å lage babyen, og noen bruker kortere tid. Jeg hadde også sex bare en gang da vi skulle ha minste, men oul flyttet likevel terminen med nesten to uker. Dvs at jeg fikk positiv test et par dager etter befrukting, og to uker etter samleie. Men hun kom fire dager etter oul.termin. Endret 12. juli 2014 av den perfekte mor
humlemamma Skrevet 12. juli 2014 #19 Skrevet 12. juli 2014 Jeg hadde menstermin 13 dager før oultermin, min egentlige termin basert på samleie/el var fem dager etter menstermin (8 dager før oul) Ungen kom 11 dager på overtid fra oul, men var tydelig langt over, og jeg fikk unnskyld av jm. Skal jeg ha flere barn skal jeg takke nei til oul, tar heller privat. Har man ikke oul må de følge det terminen du sier. Så lurt, det har jeg ikke tenkt på at går an. Sist svangerskap ble terminen flyttet bakover og bakover for hver ul jeg tok (hadde mange pga blødninger), til slutt hang det ikke på greip. Babyen kom 5 dager etter OUL-termin, veldig stor og med laaaange negler... Jeg spurte om det til legen (som var enig med meg), siden jeg i tredje svangerskap var på tidlig ul og gyn da påstod at jeg var to uker kortere på vei. Jeg nektet siden det var umulig ift test, men han stod på sitt. Tre uker etterpå hadde fosteret dødd, og grunnen til at det var lite på den ul'en var nok at det hadde sluttet å vokse, selv om vi så hjertet. Da fortalte fastlegen min meg at jeg skulle holde meg til privat ul ved et eventuelt senere svangerskap, for da kunne jeg sette termin selv. (Han kranglet mye med sykehuset for å få meg satt i gang den ganga jeg hadde overgått svangerskap.) I min familie har alle små hoder, og både jeg og far til barnet mitt hadde det, så vi visste at oul-terminen var feil. Veldig frustrerende å ikke bli lytta til, og det kan jo være farlig når de ikke setter igang i tide.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #20 Skrevet 12. juli 2014 Jeg skal ikke ta ul på sykehuset neste gang. Gikk 19 dager på overtid. Fastlegen leide meg inn på sykehuset og krevde i igangsetting! Fortsatt kranglet sykehuset. Ble haste keisersnitt, farlig lite fostervann og en morkake som var ferdig. Hadde jeg hørt på sykehuset og ventet en dag til som ifølge dem var min termin dato. Så ville ikke skatten min levd idag. Takket være min fastlege som nektet å si seg så sitter jeg med min nydelig skatt på 23 måneder Sykehuset fikk jeg ingen unnskyldning fra! Anonymous poster hash: c20a8...7b4
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #21 Skrevet 12. juli 2014 Jeg hadde menstermin 19 juli og ul termin 31 juli. Barnet kom 21 juli. Jeg hadde noen tidlig ul (privat) og målene som ble tatt der stemte godt med min menstermin... Barnet mitt var stort, 4 kg og 53 cm lang. Anonymous poster hash: 98ea4...7cd
BettyBoob Skrevet 12. juli 2014 #22 Skrevet 12. juli 2014 Jeg ble satt tilbake 14 dager med nr 1. Menstermin var 8 mars, ul termin 23 mars - barnet kom 17 mars, og der var ul-terningen som stemte.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #23 Skrevet 13. juli 2014 Har fått time hos fastlegen til uka. Jordmor har dessverre ferie nå, men har time når hu er tilbake fra ferien. Litt redd for at de kun ser på meg som et hysterisk kvinnfolk, men det får de da bare gjøre. Mitt barn det er snakk om. På første jordmortime fortalte jeg at jeg var redd for å gå mye over tiden, så nå som terminen ble flytta såpass håper jeg virkelig hu hører på mine bekymringer. Vet at ved OUL setter de termin etter når barnet mest sannsynlig blir født etter målene, og at noen har lengre svangerskap enn andre. Men vet også at ved overtid er det større fare for komplikasjoner og fosterdød. Ihvertfall etter 42 uker. Og terminen de setter er basert på gjennomsnitt av målene. Så noen er da over gjennomsnittet og noen under. Ikke alle ligger akkurat på gjennomsnittet. Og i flere andre land setter de termin i uke 12, for det er mest nøyaktig i forhold til unnfangelse. Og når jeg har både EL-dato, tid for samleie, ul i uke 9 og i uke 12 som stemmer mest med menstermin, da tror jeg den er mest riktig. Har hatt regelmessig mens også, med 28 dagers syklus. Anonymous poster hash: 197d3...946
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå