Gå til innhold

inseminering... pergo, ikke pergo? gode erfaringer takk :D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har omsider kontaktet en klinikk i danmark for inseminering (jeg er gift med en mann, men han er sterilisert og vi vil ikke bruke helsevesenets ressurser eller oppta plass i køen for ufrivillig barnløse når han tross alt gjennomførte steriliseringen av egen frie vilje). Vi (det vil si jeg :P ) ønsker at det skal foregå med minst mulig "styr", og siden jeg har en klokkeren og fin syklus og kjenner eggløsningen godt på kroppen hadde jeg aldri tenkt at jeg trenger noen full IVF eller hormonbehandling, planen var å følge kroppen og bare inseminere på eggløsningen uten større seremoni eller masse planlegging (jeg er litt redd for at for mye styr og stress rundt det skal gjøre ting vanskeligere). Jeg har et barn fra før som ble unnfanget på første prøveperiode, så det er liksom ingenting som tilsier at det skal bli noe problem.

Men så kommer han dansken da, og foreslår pergo. Fordi de erfarer at kvinner nettopp får mer uregelmessig eggløsning av stresset rundt insemineringen, og at pergo gjør det litt lettere å planlegge. Og nå har jeg bomma på eggløsningen på to testrunder (den første fordi jeg glemte å teste den dagen jeg sannsynligvis hadde eggløsning, og den andre fordi jeg satt i bil og på fly i et døgn og det tar seg rett og slett ikke ut å dra med seg testutstyr inn på en flydass :P ), og da blir jeg litt stressa og tror at det kommer til å bli trøbbel med å finne eggløsningsdatoen. Jeg og legen var egentlig enige om at vi prøver helt uten hormoner første runde (som etter alle solemerker blir i august), men så kom jeg hjem fra ferie og fant en resept på pergo i postkassa...

Så, damer! solskinnshistorier som får ned skuldrene takk! Det går an å treffe på første forsøk, sant? Helt uten hormoner? Bare reise ned, få strået sitt (som ei anna ku, haha) og dra hjem igjen... Kjenner at jeg blir stressa bare på tanken om at dette skal bli et langt lerret å bleke med mange mislykka turer, hormonkurer som fucker opp hele systemet, skuffelser og titusenvis rett ut vinduet...

Anonymous poster hash: d920b...db9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville nok prøvd uten pergo først ja. Er vel fare for overstimulering, om du har regelmessig el på egenhånd?

Har lest om en sprøyte folk setter da (kommer ikke på navn) som timer eggløsningen for deg, om det skulle bli vanskelig å finne den på egenhånd.

Evt. kan du jo ta ultralyd av folikkene dine for å finne riktig dag til insem.

Men dette er jo slik du kan se om du har behov for om det ikke klaffer uten hjelpemidler på første forsøk.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 068ff...4a5
Skrevet

Takk! Ja, jeg har jo ikke noen problemer med å finne eggløsningen - bortsett fra de to nevnte gangene hvor jeg glemte å teste eller var ute på reise i over et døgn. Stort sett kan jeg se på kalenderen og peke ut hvilken dag jeg får eggløsning flere måneder fram i tid... Så jeg er mer redd for å rote til syklusen med ekstra hormoner.

Men man blir jo litt usikker, når legen tydeligvis mener det er bedre med. På den annen side trøster jeg meg med at det sikkert er fordi de fleste som kommer dit sliter litt mer med å finne eggløsningen, og at de bare tilbyr det som standard for å slippe misfornøyde pasienter.

Anonymous poster hash: d920b...db9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...