Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #1 Skrevet 11. juli 2014 Har norsk helseforsikring. Og ønsker å føde i min manns hjemland rett og slett fordi jeg blir invalid i graviditetene og svigermor kan ta seg av meg. Er dette lov? Det blir det som er avgjørende for om jeg tar abort eller ikke. I forrige svangerskap var jeg i rullestol og måtte ha hjelp til ALT. Har allerede begynt å få plager i bekkenet som er hemmende. Anonymous poster hash: 7f68f...033
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #2 Skrevet 11. juli 2014 Kommer an på om reiseforsikringen dekker offentlig sykehus eller om du har råd til å betale for privat sykehus. Du må nesten sjekke det opp med forsikringsselskapet ditt. Anonymous poster hash: d7921...5a4
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #3 Skrevet 11. juli 2014 Kommer an på om reiseforsikringen dekker offentlig sykehus eller om du har råd til å betale for privat sykehus. Du må nesten sjekke det opp med forsikringsselskapet ditt. Anonymous poster hash: d7921...5a4 Sjekket på nav litt og der stod det at folketrygden dekker fødsel. Men ikke kontroller. Regner med at det også gjelder om jeg drar og føder med vilje? Anonymous poster hash: 7f68f...033
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #4 Skrevet 11. juli 2014 Hvilket land er det da Anonymous poster hash: 3489f...d18
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #5 Skrevet 11. juli 2014 Kommer an på om reiseforsikringen dekker offentlig sykehus eller om du har råd til å betale for privat sykehus. Du må nesten sjekke det opp med forsikringsselskapet ditt. Anonymous poster hash: d7921...5a4 Sjekket på nav litt og der stod det at folketrygden dekker fødsel. Men ikke kontroller. Regner med at det også gjelder om jeg drar og føder med vilje? Anonymous poster hash: 7f68f...033 "Det ytes som hovedregel ikke stønad etter § 5-24 dersom et medlem reiser til utlandet for å få behandling eller undersøkelse, det vil si for såkalt planlagt behandling i utlandet." Anonymous poster hash: d7921...5a4
Tomatsuppe Skrevet 11. juli 2014 #6 Skrevet 11. juli 2014 Jeg reiste til utlandet for å føde (er gift med en utlending). Hvis du er medlem av folketrygden dekker Helfo utgiftene til fødselen. Jeg fikk ikke dekket utgifter til svangerskapskontrollene, men det tror jeg de som studerer i utlandet eller jobber utenlands kan få. Du må i første omgang dekke utgiftene selv og så får du refundert dette. Det gikk veldig kort tid før jeg fikk refusjon. Helfo dekker også utgifter hvis du velger å føde på et privatsykehus. Du bør skaffe deg en god reiseforsikring (husk at ikke alle gjelder dersom du skal oppholde deg månedsvis i utlandet), og så bør du kanskje fly til det aktuelle landet før du blir altfor invalidisert.
Tomatsuppe Skrevet 11. juli 2014 #7 Skrevet 11. juli 2014 Jeg regner med at du er norsk? I så fall får barnet automatisk norsk statsborgerskap uansett hvor det blir født. Du må imidlertid selv melde fra til Skatteetaten når barnet er født for å få personnummer. Mitt barn har et annet statsborgerskap i tillegg til det norske og reiste hjem til Norge på det (slik at vi ikke trengte ordne norsk personnummer og pass før vi kom hjem), men det er også mulig å ordne personnummer og pass gjennom ambassade i utlandet dersom du vil ordne dette med en gang.
Tomatsuppe Skrevet 11. juli 2014 #8 Skrevet 11. juli 2014 ...og så kom jeg på en ting til... Du skal sikkert motta foreldrepenger fra NAV? I så fall må du melde fra til dem om utenlandsoppholdet. Husk også å sjekk med dem hvor lenge du kan være utenlands før det går utover foreldrepengene. Vi var utenlands i noen måneder og det var helt greit for NAV.
Tomatsuppe Skrevet 11. juli 2014 #9 Skrevet 11. juli 2014 Og enda en ting...;-) Hvilket land er det snakk om? Du må sjekke om du trenger et spesielt visum for å reise dit å føde. Du vil ikke risikere å bli sendt hjem på flyplassen. Jeg måtte ha et spesielt visum, men det var forholdsvis enkelt å fikse det.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #10 Skrevet 11. juli 2014 Og enda en ting...;-) Hvilket land er det snakk om? Du må sjekke om du trenger et spesielt visum for å reise dit å føde. Du vil ikke risikere å bli sendt hjem på flyplassen. Jeg måtte ha et spesielt visum, men det var forholdsvis enkelt å fikse det. Min mann er tysk. Vi er gift. Tviler på jeg trenger noe spesielt. Vi blir ca 2-3 mnd. Litt før termin og litt etter. Tør ikke føde på Haukeland en gang til Anonymous poster hash: 7f68f...033
Tomatsuppe Skrevet 11. juli 2014 #11 Skrevet 11. juli 2014 Ja, det er nok litt enklere når det er et annet europeisk sykehus. Jeg var i en annen verdensdel og måtte som sagt ha spesielt visum. Men det du i første omgang sikkert gjør lurt i, er å finne deg et sykehus i Tyskland som er villig til å ta deg imot.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #12 Skrevet 11. juli 2014 Ja, det er nok litt enklere når det er et annet europeisk sykehus. Jeg var i en annen verdensdel og måtte som sagt ha spesielt visum. Men det du i første omgang sikkert gjør lurt i, er å finne deg et sykehus i Tyskland som er villig til å ta deg imot. Søstera til mannen er sykepleier så hun kan hjelpe meg der. Desperat etter å slippe å føde i Norge en gang til. Anonymous poster hash: 7f68f...033
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #13 Skrevet 11. juli 2014 Forstår deg godt, har sagt til mannen at dersom det skal bli et barn til, må det bli født mens vi er fortsatt i utlandet. Når vi er tilbake i Bergen bli "kjappa" stengt. Aldri Haukeland. Ble skremt nok i Stavanger. Anonymous poster hash: 39f24...06c
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #14 Skrevet 11. juli 2014 Og enda en ting...;-) Hvilket land er det snakk om? Du må sjekke om du trenger et spesielt visum for å reise dit å føde. Du vil ikke risikere å bli sendt hjem på flyplassen. Jeg måtte ha et spesielt visum, men det var forholdsvis enkelt å fikse det. Min mann er tysk. Vi er gift. Tviler på jeg trenger noe spesielt. Vi blir ca 2-3 mnd. Litt før termin og litt etter. Tør ikke føde på Haukeland en gang til Anonymous poster hash: 7f68f...033 Huff, ikke på HUS? Hører så mye dårlig om HUS at jeg tar jo skrekken! Rømmer sikkert til Voss når jeg skal føde Anonymous poster hash: f711a...0b1
Gjest ronja røverdatter Skrevet 11. juli 2014 #15 Skrevet 11. juli 2014 Jeg aner ikke, men det jeg vet er at du er nødt til å sjekke skikkelig med norske myndigheter og ev. med myndighetene i Tyskland for å finne ut av hva slags rettigheter og plikter du har. Jeg har sett opptil flere "naive" (pent sagt, for egentlig er de temmelig dumme) nordmenn som "tror" både det ene og det andre og ender opp i skikkelig trøbbel. Det er forskjell på ferie og fast opphold, på uplanlagte og planlagte helserelaterte ting. Du må ikke tro, du må vite. Du må ikke høre på folk her inne, selv om noen sikkert har rett, men hvem som tror, gjetter eller virkelig vet, er det vanskelig å vite så lenge du ikke vet sikkert selv. Som sagt, jeg har ikke peiling på lover og regler når det gjelder det du spør om. Men sørg for at du virkelig vet før du gjør noe.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2014 #16 Skrevet 12. juli 2014 Ikke bli lenger enn 3 mnd i alle fall. Virker som du kan lite om dette. Du må undersøke skikkelig. Ikke ta en telefon, men lese relevante lover og forstå alt. Etter lengre opphold i utlandet mister an masse trygderettigheter om man ikke er påpasselig. Anonymous poster hash: 372fe...2fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå