Gå til innhold

Hva vil det si å ha god råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å bo i Norge vil si å ha god råd.

Nei, det er det ingen automatikk i!

Man kan ikke sammenligne vår inntekt med personer i u-land. Man må sammenligne med utgiftsnivået her til lands på helt nødvendige varer samt den generelle levestandarden.

Det finnes fattige personer i Norge, og det finnes veldig mange med dårlig råd (ikke fordi de har valgt for høye utgifter, men fordi de ikke har inntekter til å få det til å gå rundt).

Anonymous poster hash: 67508...4b8

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Kjenner du noen som ikke har sko i Norge?

Skrevet

Kjenner du noen som ikke har sko i Norge?

Er det der du mener grensen går?

Jeg vet om flere som ikke har sko som passer, eller som har sko som er helt utgåtte, vintersko som det er hull i osv. Mener du de også har god råd?

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg har bodd i mange ulike land i verden. Jeg skal ikke si hvor grensen går, men når "den generelle levestandarden" som du henviser til er så høy som i Norge, så syns jeg ikke det er mange som har dårlig råd. Den generelle levestandarden forlanger at man skal eie en smartphone eller ha to bad i leiligheten, det er hva jeg ser rundt meg i en vanlig norsk småby. Det er ikke dårlig råd selv om man har ett bad, og kun en fasttelefon.

Skrevet

Jeg har bodd i mange ulike land i verden. Jeg skal ikke si hvor grensen går, men når "den generelle levestandarden" som du henviser til er så høy som i Norge, så syns jeg ikke det er mange som har dårlig råd. Den generelle levestandarden forlanger at man skal eie en smartphone eller ha to bad i leiligheten, det er hva jeg ser rundt meg i en vanlig norsk småby. Det er ikke dårlig råd selv om man har ett bad, og kun en fasttelefon.

Men strengt tatt - ut fra det du sier du ser rundt deg, så kjenner du tydeligvis ikke noen med virkelig dårlig råd her i Norge! Jeg kjenner ingen - absolutt ingen - som ville påstått å ha dårlig råd om de bare hadde ett bad. Fasttelefon er det ikke så mange som har lenger. Men det finnes veldig mange som har mange år gamle mobiler og som ikke aner hva de skal gjøre hvis den ryker, fordi de ikke har råd til å kjøpe en ny billigtelefon en gang.

Det finnes mange som har reell dårlig råd her i landet, og det finnes dessverre også de som er reelt fattige her til lands.

Å sammenligne med standard i andre land fungerer ikke.

Jeg tror du sier det du sier bare for å provosere, for jeg tror ikke du som er så bevisst på så mange andre ting og i andre saker ikke har fått med deg at det finnes reell fattigdom her til lands og at det også finnes mange som har reell dårlig råd, som lever med konstante bekymringer pga økonomien (uten sløsing eller dyre vaner). Det er i ferd med å utvikle seg store klasseforskjeller her i samfunnet, og det å ikke være villig til å se det er med på å forsterke disse skillene, fordi problemene blir bagatellisert eller bortforklart.

Skrevet

God råd er vel å ha igjen penger når lønna kommer... Hvordan vi får det vet jeg ikke enda siden vi nettopp har flyttet sammen, fått unge osv, men tror vi skal klare oss med ca. 40.000 kr. tilsammen i mnd. Ikke noe å bli rik på, men jeg har valgt 80 % permisjon for at den skal holde lenger. Når jeg begynner å jobbe igjen og forhåpentligvis hvertfall får en 80 % stilling får vi enda mer å rutte med håper jeg :)

Gjest Antarctica
Skrevet

Men strengt tatt - ut fra det du sier du ser rundt deg, så kjenner du tydeligvis ikke noen med virkelig dårlig råd her i Norge! Jeg kjenner ingen - absolutt ingen - som ville påstått å ha dårlig råd om de bare hadde ett bad. Fasttelefon er det ikke så mange som har lenger. Men det finnes veldig mange som har mange år gamle mobiler og som ikke aner hva de skal gjøre hvis den ryker, fordi de ikke har råd til å kjøpe en ny billigtelefon en gang.

Det finnes mange som har reell dårlig råd her i landet, og det finnes dessverre også de som er reelt fattige her til lands.

Å sammenligne med standard i andre land fungerer ikke.

Jeg tror du sier det du sier bare for å provosere, for jeg tror ikke du som er så bevisst på så mange andre ting og i andre saker ikke har fått med deg at det finnes reell fattigdom her til lands og at det også finnes mange som har reell dårlig råd, som lever med konstante bekymringer pga økonomien (uten sløsing eller dyre vaner). Det er i ferd med å utvikle seg store klasseforskjeller her i samfunnet, og det å ikke være villig til å se det er med på å forsterke disse skillene, fordi problemene blir bagatellisert eller bortforklart.

Det er til dels store klasseskiller i Norge, det er sant. De er bare forsvinnende små sammenligna med resten av verden. Skole og universitet er f eks gratis her, noe som er en STOR utjevnende faktor.

Hvis vi skal lukke øya for det som foregår ute i verden, der en finanskrise har rammet både fattig og rik, da tror jeg vi står foran en "rude awakening" for mange her. Den kan fortsatt velle innover Norge, eller andre ting kan skje. Se for deg at Russland gjør alvor av sine ekspansjonstrusler? Eller at fossilt brennstoff blir forbudt på verdensbasis? Mye kan endre seg...

Og jo, jeg kjenner folk med virkelig dårlig råd i Norge. I min egen familie. Men jeg evner å se at hovedgrunnen til at f eks min egen bror lever så skrint, er at apparatet som skal fange opp kombinasjonslidelser innen rus/psykiatri er et apparat man må være frisk for å kunne bruke.

Skrevet

Vi har hus og bil, råd til å spare, råd til å spise god mat. Ryker vaskemaskiner så ordner vi det,men ryker noe annet rett etterpå kan det bli litt magert den måneden. Vi har til faste utgifter, til å spare både kortsiktig og langsiktig. Reiser på ferie hvert år eller annet hvert, men må spare og bruke hodet.

Syns fortsatt vi har god råd.

Skrevet

Jeg mener man har god råd om man har råd til å eie bolig, en bil til hver voksen, ha et par husdyr og råd til klær, mat, andre nødvendige utgifter som lege, tannlege evt. regulering til barna. Har man 5000 igjen hver mnd etter dette har man god råd i den forstand at man har råd til enten ekstra mye klær, utflukter, ferier osv. Meg og min samboer har god råd. Han tjener 750000 i året, jeg er student og har ujevn inntekt. Hvis jeg har stipend på ca. 7000 og en liten inntekt på 3-4000 klarer vi oss fint med uforutsette utgifter på dyra f.eks (svidde av 6000 forrige uke på dyrlegen). Hadde hatt dårlig råd om jeg kun levde av stipend så er avhengig av ekstrajobb, da han eier mesteparten av boligen og mye penger går til den for han sin del 😊

Anonymous poster hash: dbd2f...116

Ja, lett å svi av litt hos dyrlegen. Lurer på hvor mange tusen per år det blir og tror egentlig ikke mange verken tjerner nok eller har stor nok buffer til å ha dyr. Gremmes når jeg leser om de som avliver på grunn av økonomi!!

Anonymous poster hash: 30377...1d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...