Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #1 Skrevet 11. juli 2014 Hei, sitter og er en smule forvirret her. Etter at jeg sluttet å røyke for snart 2 år siden så gikk jeg opp noen kilo jeg gjerne skulle fått bort. Joda jeg er nok overvektig med en BMI 27, men jeg lider ikke av farlig fedme. en av grunnenen til at jeg oppskøte legen var også at jeg føler jeg ikke svetter. Jeg kan gå på en krevende trimtur i syden i solsteik og 45C og når jeg er ferdig er t-skjorten så vidt fuktig, misstenker at jeg er en kamel som lagrer vann :-PJeg vet jo at det er en sammenheng med det som går inn i gapet og overvekt. Så dette var rådet jeg fikk av min lege: - omvendt 5-2 kur: spis lite 5 dager og kos deg 2 dager. 5 dager i uken bør man ligge på under 600 kalorier.- Dropp frokost, han mente det ikke var bevist at man trengte frokost, men for rikes sikkerhet sa jeg klart i fra at jeg IKKE kan droppe frokost.....jeg blir da et ubergenelig monster. Så begynte jeg å tenke litt, men jeg sa ikke noe om dette. For ca 2 år siden rådet han med til den atkinson (eller hva den nå het-kuren), han mente han hadde prøvd den og a den fungerte. Denne gangen hadde han selv brukt den kuren omvendt 5-2 og gått ned mange kilo på kort tid. Så det begynner å demre for meg....er min fastlege en jo-jo slanker? Er dette virkelig fornuftige råd? Jeg klarer ikke helt å se det. Jeg kommer nok ikke til å benytte meg av de rådene jeg fikk, jeg vil gjerne ned 12-14 kilo, men jeg skal nok heller gjøre det på min måte. Anonymous poster hash: f370a...f48
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #2 Skrevet 11. juli 2014 En lege som råder deg til å ligge på maks 600 kalorier fem dager i uken har ikke peiling på kosthold! Det er for såvidt sant at ikke alle trenger frokost. Men skal man ned i vekt bør man spise frokost for restarte kroppen på morgenen med tanke på å få et stabilt blodsukker. Jeg hadde byttet hele legen, jeg - han virker ikke seriøs. Du fikk jo heller ikke noe råd/hjelp angående det at du ikke svetter. Er man i veldig dårlig kan man svette mindre, samme med noen mangler. Jeg sluttet å svette etter kyssesyken som jeg fikk ME av. Svettet ikke på flere år etter at jeg ble frisk heller. Skaff deg heller en lege som tar tak i årsaken til du kommer. Kosthold har han minimal peiling på, virker det som.... Anonymous poster hash: 00b5c...248
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #3 Skrevet 11. juli 2014 Takk for svar. Glemte nok å si at jeg fikk tatt ganske mange prøver i forhold generelle mangler samt hva som kan være årsaken til at jeg ikke svetter, men får nok ikke svar på dette før om 1 - 2 uker. Anonymous poster hash: f370a...f48
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #4 Skrevet 11. juli 2014 Jeg har mistet 13 kg på 4 mnd. Det jeg gjorde var å kutte drastisk ned på fruktspising og kuttet rødvinglasset på kveldene + jeg er nok litt mer bevisst på hva jeg spiser nå. Anonymous poster hash: a95dd...1fd
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #5 Skrevet 11. juli 2014 Han er inne på noe, det med frokost er en slags sannhet, med store modifikasjoner. Lever man høykarbo bør man spise frokost for å vedlikeholde forbrenningen. Lever man lavkarbo (ned mot ketose) kan frokosten droppes siden man da ikke tærer på de karbohydratene man inntar men på fettreservene man har i kroppen. Men å råde deg til å gå inn i en så drastisk kur som en omvendt 5/2 med 600 kal uten videre oppfølging og råd virker useriøst. Ang det å samle vann kan (jeg sier kan), det være en idè å forsøke et lavkarboopplegg en periode. Det får fart på hele forbrenninga og spesielt vannutskillelsen, mer enn ved vanlig, tradisjonell høykarbo slanking. Og nå er jo ikke du sykelig eller sterkt overvektig så en slanking/kostomlegging som tar utgangspunkt i problemet (å samle vann) vil både være mer hensiktsmessig, men også mer motiverende for deg. Anonymous poster hash: ec785...d20
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #6 Skrevet 11. juli 2014 Frokost er jo det viktigste måltidet! Den legen der hadde ikke jeg hørt på. Anonymous poster hash: 07f6b...a7c
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #7 Skrevet 11. juli 2014 Jeg synes ikke en lege skal gi anbefalinger tuftet på egne erfaringer, det blir litt over streken for min del. Og 600 kalorier 5 dager i uka er heller ikke bra... Har tatt av 22 kilo på 5 mnd nå med lavkarbo/ketolyse, med litt for mange utskeielser (altså, kunne gått ned mer) Har enda ikke vært hos lege, men har time om en mnd for å sjekke verdier. Så får vi se hvordan det går Anonymous poster hash: cc38b...fe4
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #8 Skrevet 11. juli 2014 Det med frokosten har han rett i. Det er en utdatert teori. Det er mange som ikke trenger frokost. Men resten virker helt fjernt. Omvendt 5:2 er jo absolutt ikke sunt. Leger er ikke nødvendigvis eksperter på kosthold, men da bør de ikke komme med råd. Heller anbefale ernæringsfysiolog eller noe. Anonymous poster hash: 580de...265
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2014 #9 Skrevet 11. juli 2014 Takk for svar jenter......føler meg ikke helt på bærtur...skal se om jeg ikke finner mitt eget opplegg. Anonymous poster hash: f370a...f48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå