Gå til innhold

skilsmisseoppgjør og gjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg og min xmann er i prosessen med å skilles. Vi har ingen nevneverdige verdier, bare gjeld. Hvordan skal dette fordeles? Sånn som vi har forstått det så er studielån som er tatt opp under ekteskapet ikke en personlig gjeld, samme med kreditlån.. stemmer dette?

Anonymous poster hash: ab5a3...982

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lån i Lånekassen er alltid personlig gjeld. Lånekassen er litt spesiell der.

Anonymous poster hash: 2e8d9...d4a

Skrevet

Mener gjeld i lånekassen alltid er personlig, men all annen gjeld man har tatt opp så lenge man hadde felles økonomi (noen det forutsettes at gifte har) er felles gjeld og må deles på to.

Anonymous poster hash: 39867...ad0
Skrevet

Kan jeg spørre her i din tråd om noe jeg lurer på?

Da jeg og min samboer gikk fra hverandre så ble gjeld delt på to. Nå i ettertid har han bygd seg opp en kredittkort gjeld på 60000.-

Hvis han hadde hatt dette da vi gikk fra hverandre, måtte jeg da betalt halvparten?

Anonymous poster hash: b31a5...f0c

Skrevet

Men jeg fant et sted hvor studiegjeld kommer innunder annen gjeld som skulle taes med? Fea jussbussen. Og en artikkel fra vg sier det samme. At det er en myte at det ikke skal taes med? Og skal man dele gjeld når man ikke har noen verdier??

Skrevet

Lån i Lånekassen er personlig gjeld uten sikkerhet. Den er ikke fellesgjeld og gjelden kan ikke arves om lånetager dør

Anonymous poster hash: 2e8d9...d4a

Skrevet

".. Ektefeller som har felleseie, og ikke har andre verdier enn dem som er skapt i løpet av forholdet, deler nettoverdiene likt. Det vil si at de deler verdier fratrukket gjeld. All gjeld skal trekkes fra. Det er en vanlig misforståelse at studiegjeld holdes utenfor. "http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/forvirrende-regler-skjerper-konflikter-ved-separasjon/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...