Gå til innhold

Dere som har pratet med en som sliter med alkohol..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ang alkoholen. Hvordan gå frem? Hvor mye drakk personen? Og hva ble resultatet? Frisk?

Anonymous poster hash: d4762...873
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min onkel drikker for mye, periodedranker, ødelagt de forholdene han har hatt i livet pga alkoholen. Ikke greid å holde på jobbene sine over tid. Den eneste han snakker med ang. alkoholen er ene søsteren. Men dessverre så har han aldri villet ha behandling for det. Han har ting han må bearbeide fra barndommen, men vil ikke innrømme det, trolig så er følelsene rundt dette så skremmende for ham at det er lettere å ødelegge resten av livet sitt :/

Jeg tror faktisk ikke noen vet hvor mye han drikker i de periodene han drikker.

Eksmannen til en venninne har i perioder drukket svært mye. Han varmet opp med tre liter vin før han gikk over på sprit og drakk gjerne en helflaske sprit også i løpet av en kveld alene hjemme (flere år etter skillsmissen). Men han kunne i perioder også drikke svært mye mens de fremdeles var gift. Han har også hatt et forhold senere som ble ødelagt pga hans alkoholisme. Han hadde også perioder hvor han fungerte bra, men falt alltid tilbake til drikkingen. Flere i hans familie har snakket om det og han er ganske åpen om det selv. Han har søkt ulike typer for behandlinger, har tatt initiativ til det selv etter at hans nærmeste har snakket mye med ham.

Jeg vet bare at det gikk mye bedre med ham, men vet ikke om han har greid å slutte for alltid. Han har vært alkoholfri i lange perioder for så å falle utpå igjen når noe har vært litt vanskelig (ikke mye) i livet.

Mitt inntrykk er at man må forsøke å ikke anklage den som drikker, men likevel må ansvarliggjøre den for det personen gjør, få personen til å innse at hans eller hennes drikking påvirker resten av familien og ev jobb og sosialt liv, ev. også økonomi.

Man må også begynne å stille krav til personen, ikke lenger indirekte være med på å "skjule" forbruket, for da blir man medskyldig i at det blir mulig for personen å opprettholde drikkingen.

Om du har en slik person i din nærhet så anbefaler jeg deg å ta kontakt med en av pårørendeforeningene til alkoholikere. Du kan også snakke med din egen lege og eventuelt legen til den som har alkoholproblemer.

Håper du finner ut av det.

Anonymous poster hash: 6f704...484

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...