Anonym bruker Skrevet 9. juli 2014 #1 Skrevet 9. juli 2014 Sammenlignet med resten av verdens kvinner? Anonymous poster hash: 82789...c29
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2014 #2 Skrevet 9. juli 2014 Det vet jeg ikke, men etter min erfaring er de i hvertfall flinkere enn norske menn. Anonymous poster hash: 2cd39...818
valkyrien Skrevet 9. juli 2014 #3 Skrevet 9. juli 2014 Det tviler jeg på. Kjenner mange som er flinke, og sikkert like mange som ikke er flinke, og sånn er det sikkert alle andre steder også. Ville vel kanskje anta at nasjonaliteter hvor det er vanlig at damene er hjemmeværende har et større antall flinke matlagere.
QueeenBeee Skrevet 9. juli 2014 #4 Skrevet 9. juli 2014 Hadde det skulel vært målt ut i fra mine kokkekunster så hadde vi hatt en problem. Er overlykkelige fordi han jeg falt for og elsker er en flinkis på kjøkkenet.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2014 #5 Skrevet 9. juli 2014 Tviler! Mange norske damer som lager hel- og halvfabrikata i motsetning til mange kvinner i Asia, sør-Amerika og Afrika. Anonymous poster hash: 4038e...419
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 9. juli 2014 #6 Skrevet 9. juli 2014 Det kan jeg virkelig ikke se for meg. De fleste er nok ikke så dumme når det kommer til hel- og halvfabrikata, men mat fra bunnen av er det verre med.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2014 #7 Skrevet 9. juli 2014 Tviler. Norsk mat er veldig smakløs. Det finnes sikkert noen som kan lage god smakrik mat der ute, men mine opplevelser er på generell basis at maten er "blend" (fant ikke et like godt norsk ord på det). Konklusjonen har jeg kommet frem til etter utallige familiebesøk til besteforeldre, tanter, kusiner osv. Og mange venninnebesøk. Man skal ikke langt utenfor Norges grenser for å få mer spennende mat. Anonymous poster hash: aaa21...f71
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2014 #8 Skrevet 9. juli 2014 Tviler! Mange norske damer som lager hel- og halvfabrikata i motsetning til mange kvinner i Asia, sør-Amerika og Afrika. Anonymous poster hash: 4038e...419 På den andre siden har vi et veldig internasjonalt kjøkken med mange typer ingredienser. I mange andre land er de veldig flinke til å utnytte de produktene de har, men mangfoldet er mye mindre. Anonymous poster hash: 2cd39...818
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2014 #9 Skrevet 9. juli 2014 Tviler. Norsk mat er veldig smakløs. Det finnes sikkert noen som kan lage god smakrik mat der ute, men mine opplevelser er på generell basis at maten er "blend" (fant ikke et like godt norsk ord på det). Konklusjonen har jeg kommet frem til etter utallige familiebesøk til besteforeldre, tanter, kusiner osv. Og mange venninnebesøk. Man skal ikke langt utenfor Norges grenser for å få mer spennende mat. Anonymous poster hash: aaa21...f71 Du tar feil. Norsk tradisjonell mat har faktisk veldig mye smak. Anonymous poster hash: eaa5b...4ec
Tired mama Skrevet 9. juli 2014 #10 Skrevet 9. juli 2014 I min verden er det mennene som stort sett kan lage mat. Jeg suger.
PrinsesseHengepupp Skrevet 9. juli 2014 #11 Skrevet 9. juli 2014 Om det finnes en studie på dette vil jeg tippe at norske kvinner kommer veldig langt ned på lista over gode kokkeferdigheter, og mest sannsynlig over de fleste andre huslige sysler som krever mer enn evnen til å trykke på en knapp eller åpne en pizzakartong. Logisk nok siden vi er blant de som er mest yrkesaktive utenfor hjemmet. Det går naturlig nok ut over blant annet kokkeferdigheter. I Norge er det heller ikke like stort fokus på mat, vi lever i overflod og kan spise det vi vil, mens i andre deler av verden er det stor prestisje i å servere god og mettende mat til en stor familie, kunne utnytte ressurser og råvarer og generelt fremstå som en god kone og mor. I langt større grad enn hva vi her på berget gjør.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2014 #12 Skrevet 9. juli 2014 Jeg fikk sjokk når jeg kom til Norge for 20 år siden og oppdaget at det fantes kvinner som ikke kunne lage mat. Har vokst opp med 3-retters til hverdag, hjemmelaget mat, familiemiddag stort sett hver dag, masse grønnsaker, urter og krydder og lite halvfabrikata. Det som slo meg var ikke at kvinner på min alder ikke kunne lage mat (det kunne jeg heller ikke før jeg flyttet hjemmefra, det kom avseg selv når jeg fikk eget kjøkken), men at de var oppvokst i hjem der moren ikke kunne lage mat, hadde lite kunnskap om mat og ernæring og brukte masse halvfabrikata. Så når de flyttet ut, gjorde de akkurat som de hadde sett hjemme. Jeg tror det har endret seg veldig med alle disse tv-kokkene (jeg er så gammel at jeg ikke klarer å si noe annet en kvitlaukga Gutta på tur) og utenlandsreiser som gir lyst til å prøve nye matretter. Også er folk mer bevisst ift ernæring. Men det ligger ikke helt i kulturen at god mat er kjempe viktig, slik som det er i Frankrike eller Japan. Men det er et unntak: kaker! En kultur som har et eget måltid bestående av kaker (kaffe og kake, anyone?) kan ikke noe annet enn å være kjempe opptatt av baking, og der er Norske kvinner som regel langt bedre enn kvinner der jeg kommer fra. Anonymous poster hash: ecc6d...403
valkyrien Skrevet 9. juli 2014 #13 Skrevet 9. juli 2014 Jeg fikk sjokk når jeg kom til Norge for 20 år siden og oppdaget at det fantes kvinner som ikke kunne lage mat. Har vokst opp med 3-retters til hverdag, hjemmelaget mat, familiemiddag stort sett hver dag, masse grønnsaker, urter og krydder og lite halvfabrikata. Det som slo meg var ikke at kvinner på min alder ikke kunne lage mat (det kunne jeg heller ikke før jeg flyttet hjemmefra, det kom avseg selv når jeg fikk eget kjøkken), men at de var oppvokst i hjem der moren ikke kunne lage mat, hadde lite kunnskap om mat og ernæring og brukte masse halvfabrikata. Så når de flyttet ut, gjorde de akkurat som de hadde sett hjemme. Jeg tror det har endret seg veldig med alle disse tv-kokkene (jeg er så gammel at jeg ikke klarer å si noe annet en kvitlaukga Gutta på tur) og utenlandsreiser som gir lyst til å prøve nye matretter. Også er folk mer bevisst ift ernæring. Men det ligger ikke helt i kulturen at god mat er kjempe viktig, slik som det er i Frankrike eller Japan. Men det er et unntak: kaker! En kultur som har et eget måltid bestående av kaker (kaffe og kake, anyone?) kan ikke noe annet enn å være kjempe opptatt av baking, og der er Norske kvinner som regel langt bedre enn kvinner der jeg kommer fra. Anonymous poster hash: ecc6d...403 Av ren nysgjerrighet: Kommer du fra et land hvor det er vanlig at mor er hjemmeværende?
Hjertefru Skrevet 9. juli 2014 #14 Skrevet 9. juli 2014 Tror #12 er inne på noe der, at norske kvinner er bedre på baking enn annen matlaging. Stemmer på meg og flere rundt meg. Uansett, jeg har inntrykk av at mange menn har tatt over rollen som kokk i familien, særlig når det kommer til middag. Og apropos tradisjonsmat, i vår familie er laging av sylte og rull til jul mannfolkas oppgave. Det gjelder både min mann og svigerfar. Baking er ikke like naturlig for dem. Men enig også i #12s observasjon om at mat ikke har like stor kulturell betydning sammenlignet med land som fex Frankrike. Vi er mer som amerikanerne, spiser for å bli mette. Kombinert med at det er liten andel hjemmeværende; sier det seg selv at hverdagsmaten ofte blir halvfabrikata.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2014 #15 Skrevet 9. juli 2014 Tviler. Norsk mat er veldig smakløs. Det finnes sikkert noen som kan lage god smakrik mat der ute, men mine opplevelser er på generell basis at maten er "blend" (fant ikke et like godt norsk ord på det). Konklusjonen har jeg kommet frem til etter utallige familiebesøk til besteforeldre, tanter, kusiner osv. Og mange venninnebesøk. Man skal ikke langt utenfor Norges grenser for å få mer spennende mat. Anonymous poster hash: aaa21...f71 Du tar feil. Norsk tradisjonell mat har faktisk veldig mye smak. Anonymous poster hash: eaa5b...4ec Jeg har vokst opp på norsk tradisjonell mat. Både mamma og mormor har laget mye av dette. Jeg er også veldig bereist. Både i Europa og Asia. Norsk mat havner langt ned på listen. Jeg er norsk forresten. Anonymous poster hash: aaa21...f71
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2014 #16 Skrevet 9. juli 2014 Jeg fikk sjokk når jeg kom til Norge for 20 år siden og oppdaget at det fantes kvinner som ikke kunne lage mat. Har vokst opp med 3-retters til hverdag, hjemmelaget mat, familiemiddag stort sett hver dag, masse grønnsaker, urter og krydder og lite halvfabrikata. Det som slo meg var ikke at kvinner på min alder ikke kunne lage mat (det kunne jeg heller ikke før jeg flyttet hjemmefra, det kom avseg selv når jeg fikk eget kjøkken), men at de var oppvokst i hjem der moren ikke kunne lage mat, hadde lite kunnskap om mat og ernæring og brukte masse halvfabrikata. Så når de flyttet ut, gjorde de akkurat som de hadde sett hjemme. Jeg tror det har endret seg veldig med alle disse tv-kokkene (jeg er så gammel at jeg ikke klarer å si noe annet en kvitlaukga Gutta på tur) og utenlandsreiser som gir lyst til å prøve nye matretter. Også er folk mer bevisst ift ernæring. Men det ligger ikke helt i kulturen at god mat er kjempe viktig, slik som det er i Frankrike eller Japan. Men det er et unntak: kaker! En kultur som har et eget måltid bestående av kaker (kaffe og kake, anyone?) kan ikke noe annet enn å være kjempe opptatt av baking, og der er Norske kvinner som regel langt bedre enn kvinner der jeg kommer fra.Anonymous poster hash: ecc6d...403 Av ren nysgjerrighet: Kommer du fra et land hvor det er vanlig at mor er hjemmeværende? Nope. Min mor jobbet ikke før jeg begynte på skolen fordi det ikke var lett å få barnepass på 70-tallet (og hun trengte ikke å jobbe), men etterpå jobbet hun som mødrene flest. Mat skal man vel ha uansett om man jobber eller ikke? Største forskjell mellom meg og min mor er at mannen min også lager mat så vi er 2 som deler på det, men ellers klarer vi å lage mat fra bunnen av hver dag. Blir bare litt mindre avansert de dagene vi har det veldig travelt. Anonymous poster hash: ecc6d...403
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå