Gå til innhold

Kjære syklister, har dere spist plast?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva i himmelens navn tilsier at dere skal oppholde femten biler ved å kjøre to i bredden i max 30 km/t i sekstisona? Og ja, jeg snakker til dere, Kukfeiten og Bollemusa, det godfeite paret i førtiåra som har funnet ut at det er på tide å gjøre noe med det, hvilket jeg applauderer, og dermed har gått til innkjøp av sykkel og proffgrell rød/hvit sykkeltrøye, hvilket bare er til å gremmes over, som i sekstida i går kveld syntes det var en god ide å flytte fett på dobbel kolonne langs RV 22 mellom Kjeller og Åråsen. Dere skal være jævlig glad for at ingen tok dere med døra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hihihi ☺️

Anonymous poster hash: 823b1...b2e

Skrevet

Amen

Anonymous poster hash: 13a20...76e

Skrevet

Og så følte du deg så tøffat du måtte logge på her og dele tøffheten din med alle internettvennene dine :)

Anonymous poster hash: 1a6de...e4e

Skrevet (endret)

Sånn skal de taes, de jævlene! http://www.nrk.no/ostlandssendingen/syklist-kjort-ned-_-bilisten-stakk-1.11445729

Anonymous poster hash: 149b8...b3d

Jeg synes jo nettopp ikke det, det er min store skrekk å uforvarende treffe en syklist for de er "små" i det store trafikkbildet, spesielt i sentrum (Oslo) hvor det tusser av fotgjengere, gravearbeider og dårlig gjennomtenkte kryss. Men jeg fatter ikke at ikke man som myk trafikant forstår at om man ikke kan holde normal fart med noenlunde trygg kjøring så må man over på sykkelvei eller mindre veier, jeg lå lenge først i køen bak dem nettopp fordi jeg ikke ville ta de halsbrekkende og potensielt syklistdrepende manøvrene bilene foran meg tok. Det er jo ingen som ville tatt seg en spasertur to i bredden langs riksveien, hvorfor tro de er mer beskytta i kondomshorts? Vi femten bak dem ville hjem, det var 27 grader varmt, plenty motgående trafikk og vi var sultne, klamme og varmeirritable allerede lenge før vi traff dem.

Endret av sug lut
Skrevet

Jeg bor ikke i Oslo sentrum, men 1 time utenfor hvor det er tydeligvis er veldig populært med sykkelturer.

Her er det 70 sone og veldig svingete veier. Jeg syns det er vanvittig skummelt å måtte krysse den gule linjen når jeg ikke har god sikt på motgående trafikk. Men det er tydeligvis helt greit for alle disse syklistene at oss biler skal sette oss i fare, bare fordi de absolutt skal sykle flere i bredden. Utrolig frustrerende at vi må ligge i 30 i en 70 sone. Til og med gamle, redde personer bak rattet kjører ikke så sakte

Skrevet

Egentlig er det mest fornuftig å ligge to i bredden, for det tvinger bilister til å vente med forbikjøring til det faktisk er plass. Er man kun en i kanten risikerer man å få passerende bil så nær at man går i grøfta.

Husk at fartsgrensene er MAKSfart, ikke minimumsfart;)

Hilsen ei som også hater syklister.

Anonymous poster hash: 54d96...844

Skrevet

Egentlig er det mest fornuftig å ligge to i bredden, for det tvinger bilister til å vente med forbikjøring til det faktisk er plass. Er man kun en i kanten risikerer man å få passerende bil så nær at man går i grøfta.

ja du hørtes jo ut som en skikkelig hater...

de burde i det miste kjøre ut i sida litt ofte da, så folk kommer forbi.. *ristepåhodet*

Anonymous poster hash: bb06a...a6e

Skrevet

Enig med denne!

Har snakket med flere som sykler mer profft og de sier det samme. Der det ikke er trygt å kjøre forbi dem om de sykler en og en, der legger de seg ved siden av hverandre inntil det er trygt. Hvis de sykler bak hverandre der det ikke er oversiktlig kommer de ofte ut for farlige situasjoner hvor bilister prøver å kjøre forbi uansett om det ikke er forsvarlig, og da blir de presset ut på kanten eller i grøfta. Så de er konsekvent på å legge seg to i bredden der det ikke er trygt, og så legger de seg inn igjen med det samme det er oversikt nok til at bilene kan passere trygt.

Men hørtes ikke ut som om paret sug lut fortalte om var like bevisste... ;)

Så lenge det ikke er bedre tilrettelagt for syklister så må både bilister og syklister bare prøve å ta mest mulig hensyn.

Jeg er som regel syklist selv, men sykler sjelden i veien, siden det her er noenlunde bra med gang-/sykkelveier. Men kan også synes det er forferdelig irriterende å ligge bak syklister med bil uten å komme forbi.

Anonymous poster hash: 6dd32...7c0

Skrevet

Om du treffer på ei litt lubben dame med en litt for trang olabukse og Ramones t-skjorte så kan du vinke. Det er meg :D

Anonymous poster hash: 21df6...48a
Skrevet

Liker ingen som ferdes i trafikken uten sosiale antenner, sykkel eller ikke sykkel. Opplevde for ett par dager siden å ligge etter en bil konsekvent 30 km under fartsgrensen (som var 80) på hårnålssvinger i alpene. 10 mil uten å vike for køen bak. Verken blinking med lys eller annet fungerte, og det var veilommer hver km. Går det an, liksom?

Skrevet

Mange syklister er veldig opptatt av rettigheter. Det er vel og bra, men de burde også lese andre ting i den loven som gir dem rett til å ferdes i veien:

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. (min utheving).

Her jeg bor, kjører det stadig traktorer i veien. De aller, aller fleste er flinke og svinger inn på hver 3. busstopp eller så, og slipper køen fram. Om bare syklister hadde gjort det samme! Men de er som regel bare opptatt av at de selv ikke skal hindres eller forstyrre på noe vis, og sykler ufortrødent over fotgjengerfeltet mens de viser fingeren til bilisten som sitter med hjertet i halsen.

Skrevet

Syklister skal da følge trafikkreglene som alle andre. Man skal ligge bak hverandre med god klarning. Om de er redd for farlige forbikjøringer, får de legge seg nærmere gulstripa og ikke ligge helt på kanten da.

Synes ofte det er merkelig hvordan syklistene skal pårope seg like stor rett som andre i trafikken, når de ikke følger trafikkreglene. For meg må de gjerne oppholde seg i trafikken, men får kjøre deretter. Da er det ikke slik at om man kommer til et kryss og det er kø, så skal de plutselig legge seg på hvitstripa og feie forbi alle.. Og krysse fotgjengerfeltet PÅ sykkel, for så å legge seg midt i veien som traffikant igjen når det passer dem. De får vente slik som alle andre. Har forøvrig aldri møtt en syklist som overholder vikeplikten i f.eks ei 50 sone der det ikke er forkjørsvei. Farlig.

Har ikke noe imot syklister EGENTLIG.. Men har sett mange farlige situasjoner som jeg har reagert på.

Skrevet

Enig med denne!

Har snakket med flere som sykler mer profft og de sier det samme. Der det ikke er trygt å kjøre forbi dem om de sykler en og en, der legger de seg ved siden av hverandre inntil det er trygt. Hvis de sykler bak hverandre der det ikke er oversiktlig kommer de ofte ut for farlige situasjoner hvor bilister prøver å kjøre forbi uansett om det ikke er forsvarlig, og da blir de presset ut på kanten eller i grøfta. Så de er konsekvent på å legge seg to i bredden der det ikke er trygt, og så legger de seg inn igjen med det samme det er oversikt nok til at bilene kan passere trygt.

Men hørtes ikke ut som om paret sug lut fortalte om var like bevisste... ;)

Så lenge det ikke er bedre tilrettelagt for syklister så må både bilister og syklister bare prøve å ta mest mulig hensyn.

Jeg er som regel syklist selv, men sykler sjelden i veien, siden det her er noenlunde bra med gang-/sykkelveier. Men kan også synes det er forferdelig irriterende å ligge bak syklister med bil uten å komme forbi.

Ikke helt enig. Er selv gift med en proff syklist, og han må til stadighet vifte og veive med hendene for å få biler til å kjøre forbi seg! Enkelte får panikk og tror de må ha så enormt med plass for å kjøre forbi, og det skaper lange køer, noe som skaper farlige situasjoner. En syklist som er noenlunde trent klarer fint å holde en rett linje mens bilene kjører forbi. Når mannen min kjører bilen, kjører vi forbi syklister selv om vi har møtende trafikk. Man har faktisk bedre plass enn man tror. Å legge seg to i bredden er bare idioti! Er selvfølgelig annerledes om det er gamle alma som kommer syklende med korg på sykkelen, eller et barn!

Anonymous poster hash: ad294...589

Skrevet

Jeg har vært bysyklist (på fjong damesykkel uten gir, med brems i navet og kurv) i en årrekke.

Jeg har ALDRI syklet i veien - er da for pokker ikke suicudal heller :o

Skrevet

Nå er dette landet litt større enn oslo sentrum. Mange har ikke noe annet valg enn å sykle i veien.

Skrevet

Fullt klar over at 70 er MAKSfart, men det er stor forskjell på 70 og 30!

Jeg er alltid varsom og passer på sikkerheten til syklistene. Kanskje må slutte med det da, så de stakkars syklistene slipper å ha biler som ligger bak de;) tenk at de kanskje må veive forbi en bil

Skrevet

Du skaper usikkerhet hos syklisten dersom du blir liggende bak i lav fart. De har jo ikke speil på sykkelen, så de aner ikke når du plutselig kommer forbi. Det er utrolig forstyrrende. Å veive en bil forbi er greit, men prøv 50 på en tretimers treningsøkt!

Skrevet

Ikke helt enig. Er selv gift med en proff syklist, og han må til stadighet vifte og veive med hendene for å få biler til å kjøre forbi seg! Enkelte får panikk og tror de må ha så enormt med plass for å kjøre forbi, og det skaper lange køer, noe som skaper farlige situasjoner. En syklist som er noenlunde trent klarer fint å holde en rett linje mens bilene kjører forbi. Når mannen min kjører bilen, kjører vi forbi syklister selv om vi har møtende trafikk. Man har faktisk bedre plass enn man tror. Å legge seg to i bredden er bare idioti! Er selvfølgelig annerledes om det er gamle alma som kommer syklende med korg på sykkelen, eller et barn!

Situasjoner kommer i alle varianter tydeligvis... ;)

Men det er ikke alle steder det er så god plass, f.eks. på veier som er så smale at de ikke har midtstripe. En god del steder er det også litt grus i ytterkant av veibanen, og da kan ikke syklisten legge seg ut på dette uten fare for seg selv. Har du litt svinger i tillegg så er det ikke forsvarlig å kjøre forbi - eller vinke noen forbi.

Men der veiene er breie nok så er jeg enig med deg (din mann).

Skrevet

Du skaper usikkerhet hos syklisten dersom du blir liggende bak i lav fart. De har jo ikke speil på sykkelen, så de aner ikke når du plutselig kommer forbi. Det er utrolig forstyrrende. Å veive en bil forbi er greit, men prøv 50 på en tretimers treningsøkt!

Så hva skal man gjøre da??

Det er farlig å kjøre forbi pga svingete veier og null sikt og ikke kan man ligge bak med lav fart for ikke å stresse syklisten.

Nei vet du hva, får være grenser. Hvis ikke syklistene tåler at de ligger en bil bak, så for se holde seg unna bilveiene!

Skrevet

Hahaha. Seriøst. JEG ble hefta av noen chubby syklister der i går.

Kjørte sikkert bak deg Luten ;-)

Anonymous poster hash: 3b721...e14

Skrevet

Man får bot om man kjører så sakte at man hindrer trafikken når man kjører bil. Dvs dersom forholdene tilsier at man fint kan ligge i fartsgrensen. Man skal etterstrebe å kjøre ca fartsgrensen for å sikre trafikkflyt.

Anonymous poster hash: 65590...0fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...