Gå til innhold

Ettåring som våkner 04.30 hver dag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera mi på ett starter dagen hver dag klokka 04.30. Begynner å bli skikkelig sliten av å stå opp så tidlig. Hun legges rundt 19.00, våkner opp noen ganger på natta, og virker uthvilt klokka 04.30. Siden hun står opp så tidlig så legges hun igjen allerede 07.30, og sover vanligvis 1,5 time. Hun sover også rundt 1,5 time fra 13.00-14.30. 

Tips til å få henne til å sove lenger på moregenen? Kutte ned på dagduppene, legge henne senere på kvelden? Problemet er at vi har kommet inn i en negativ spiral der hun må sove mye på dagen fordi hun står opp så tidlig.

Finnes det noe vi kan gjøre, eller må vi bare finne oss i at dagen starter 04.30?

Hvor tidlig våkner deres ettåringer?

Hilsen utslitt mamma...

Anonymous poster hash: 7e369...ff8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løsningen er jo åpenbar? Sove mindre på dagen. En dupp pleier holde i den alderen. Hold våken til 11 ca og sov da. Evt legg 18 noen dager til det nye mønsteret er innkjørt. Sovner ungen før så vekk og ikke la sove så lenge.

Hvor vanskelig er dette å tenke ut selv...? Hva annet skulle dere gjøre liksom?

Anonymous poster hash: eef84...19f

Skrevet

Du må gå over til en hvil. Så får hun heller være litt trøttere på dagen i en periode. Kanskje legge henne 18 istedenfor? Jeg hadde samme problemet. Stod opp 04.45 HVER dag. Jeg gikk iver til å legge henne kl. 11- hun våknet og la henne heller 18. Da begybte hun å soce til 06.00 og hele natten igjennom! Lykke til!

Anonymous poster hash: fb231...a89

Skrevet

Altså, de fleste ettåring er kjenner sover 2 dupper ( jeg jobber i barnehage selv), så så åpenbar er ikke løsningen.. Hvor lang bør duppen være da mener du? 

Skrevet

Ikke stå opp kl 04. Smokk, hvis dere bruker, og "natta". For det er natta egentlig.

Å, forresten, vår ettåring sover én dupp, og våkner tidlig selvom :) så tror ikke det er løsningen.

Anonymous poster hash: 070e0...c4e

Skrevet

Altså, de fleste ettåring er kjenner sover 2 dupper ( jeg jobber i barnehage selv), så så åpenbar er ikke løsningen.. Hvor lang bør duppen være da mener du?  Anonymous poster hash: 7e369...ff8

Jeg kjenner ingen ettåringer som sover mer enn en dupp. Det er ikke vanlig. Hilsen også barnehage ansatt. Varighet på duppen styrer ungen litt selv etter behov. 1-3 timer. Korte inn på den om legging er/blir vanskelig eller det blir for tidlige morgener.

Skrevet

Ikke får å helle kaldt vann på hodet, men det er ikke sikkert det hjelpe å kutte ned på dagsøvnen. Her hadde vi en laaaang periode med oppvåkning 04.30 fra gutten var 8 mndr gammel. Prøvde å legge han senere eller begense dagsøvn, men det funket bare ikke. Og ikke kunne vi skylde på sommersolen, det var i okt.-nov. Prøvde å strekke han gradvis, små skritt, små seier, og vi kom til slutt til at morgenen kunne begynne 05.00-05.30.

Det ble i grunn veldig tidlige morgener til gutten ble ca. 2 år og vi kjøpte en vekkerklokke så lyser når det er "morgen". Da skrudde jeg den gradvis frem mot en mer akseptabel tid, 15 minutter om gangen. Nå har den stått på 06.30 i 3 år. Men gutten forblir nok et A-menneske, og minst 2 av 3 i huset står opp 06.30 hver dag, hele året.

Jeg får nok som fortjent, for ifølge min mor våknet jeg i 5-tiden helt til nærmere skolestart.

Anonymous poster hash: ff79b...0ce

Skrevet

Jeg har prøvd å få henne til å sove lenger, senest i går gikk jeg inn og ut i halvannen time og da måtte jeg til slutt gi opp. Hun gråt så mye. Tror ikke jeg klarer å holde henne våken fra 04.30-11.00, men hva med to kortere dupper? Eller er det bedre med en lang fra morgenen av? Frykter at det blir mye sutring med kun en dupp, men må vel bare finne meg i det..

Hvor lenge bør denne ene duppen vare?

Skrevet

Hovedduppen bør du legge senere på dagen da du vil hun skal sove. Heller ta en nøddupp tidlig om du må. Kort. Ikke mer enn kanskje 2 timer totalt per dag. Og ikke sovere senere enn 14. Det er snittet her hvertfall.

Skrevet

Ok, men det er dummere med to korte dupper en en lang? Tenkte kanskje at hun blir litt blidere av det..

Skrevet

Løsningen er ikke å korte ned på duppene på dagen. Problemet her er at barnet ditt har snudd litt på døgnet. Du må, selv om det blir skriking snu det tilbake. Mange foreldre tror at løsningen er å kutte ut dagsøvnen,men det er som regel ikke løsningen. Jobbet mange år i ulike barnehager hvor foreldrene gjør dette. Problemet er bare at det er kun 1 av 10 foreldre som faktisk har rett. De fleste barn har perioder hvor de våkner tidlig. Som oftest skjer det ved utviklingssprang. Man må være tålmodig for å snu en slik utvikling. Man må regne med en til to uker iallefall.

Anonymous poster hash: bb7f0...642

Skrevet

Løsningen er jo åpenbar? Sove mindre på dagen. En dupp pleier holde i den alderen. Hold våken til 11 ca og sov da. Evt legg 18 noen dager til det nye mønsteret er innkjørt. Sovner ungen før så vekk og ikke la sove så lenge.

Øøh, hvilken diagnose har du?? Hva ER dette for et svar å gi og måte å ordlegge seg på??

HI - jeg føler med deg, vår ettåring våkner ml 5 og 5.30. Bedre enn din men dog fryktelig slitsomt. Vårt tredje barn så "vi burde" ha peiling og erfaring nok til å få det til. I følge hun over er det vel slik at alle babyers søvn kan styres bare "du gjør det rette". Slik er det jo ikke - i noen tilfeller er det enkelte metoder som hjelper, i andre ikke. Vi merker stor forskjell på de to andre barna våre som nå er store - deres søvnrytme/A vs B-menneske har vedvart. Forsøk gjerne rådene du får her men gjør det over mange dager, det tar tid å etablere nye rutiner og se en positiv effekt av dem. For øvrig har alle helsesøstrene jeg har snakket med oppigjennom årene sagt at søvn avler søvn og det er overhodet ikke unormalt at ettåringer sover to ganger. Barn er forskjellige. Ønsker deg lykke til!!!

Anonymous poster hash: 29159...9ed

Skrevet

Altså, de fleste ettåring er kjenner sover 2 dupper ( jeg jobber i barnehage selv), så så åpenbar er ikke løsningen.. Hvor lang bør duppen være da mener du?  Anonymous poster hash: 7e369...ff8

Jeg kjenner ingen ettåringer som sover mer enn en dupp. Det er ikke vanlig. Hilsen også barnehage ansatt. Varighet på duppen styrer ungen litt selv etter behov. 1-3 timer. Korte inn på den om legging er/blir vanskelig eller det blir for tidlige morgener.

Min ettåring sover fra 19-06, 2-3 timer på formiddagen og 1-2 timer på ettermiddagen. Fremdeles mange i barselgruppen som har flere dupper. Slutt å være så skråsikker

Anonymous poster hash: b9d8e...401

Skrevet

Jeg ville prøvd å legge barnet kl 18 isteden. Førstemann her sto opp tidligere hvis jeg la henne for sent.. Søvn avler søvn stemte her ihvertfall ;)

Samme med at dupp nummer 2 kanskje bør være ferdig før kl 15. Ville prøvd det 1 ukes tid og se om det har noe for seg. Et tips jeg fikk av "sovekarin" og det funket veldig godt her. Men greit å prøve dette i 1-2 uker før man sier at det ikke går ;)

Skrevet

Barn er forskjellige og med forskjellig søvnbehov...vi måtte bare til slutt innse at barna er a-mennesker og den dag i dag ( de er 6 og 9 ) står de som regel opp før kl 6!

Anonymous poster hash: 29a25...3b2

Skrevet

Så mitt tips er vel...drikk masse kaffe og trøst deg med at om noen år står barnet opp på egen hånd uten at du merker det;-)

Skrevet

Og for min del hjalp det å høre om andre foreldre som slet med legginga, mine slokna jo så fort hodet traff puta :-)

Skrevet

Har fått ei på snart 8 mnd som synes søvn er oppskrytt. Må stå opp med henne ofte, men det blir å sitte i ei mørk stue til ho finn seg i å legge seg att. Kjedelig, men har håp om at ho skjønar tegninga snart.

Skrevet

Mni 1åring sover minst 2, gjerne 3 ganger om dagen... De to andre sov og 2 lurer på dagtid til de var godt over 2 år. Så det er nok forskjellig fra barn til barn.

Men har du prøvd å bare gi henne smokken (om hun bruker det?) Her er det ikke aktuelt å stå opp før kl 6, så våkner han før det får han smokk. Det har funka :)

Anonymous poster hash: 08142...597
Skrevet

Min på 1 sover også 2 dupper. Og varierer når på dagen den er. Våkner en gang om natten. Kommer da i vår seng og sover videre. Siste dagene så har vi sovet til 8-9 :-) Har aldri vært streng på at kl.19 så skal han være lagt og helst sovnet.

Anonymous poster hash: 004e3...a9d

Skrevet

Hva feiler det deg? Hvor vanskelig er det for deg å svare på en ordentlig måte? 

Anonymous poster hash: 6e82a...518

Skrevet

Og for min del hjalp det å høre om andre foreldre som slet med legginga, mine slokna jo så fort hodet traff puta :-)Anonymous poster hash: 29a25...3b2

Signerer der. På 5,5 år har vi aldri stått opp etter 07.30 uansett ukedag, men vi kan nesten huske ganger det har vært krøll ved legging. Antall lurer og lengde har ikke hatt noe å si, og heller ikke leggetid, annet enn at gutten legger seg noe tidligere enn det som er vanlig i landet vi bor i. Som 1-åring trengte han forøvrig absolutt 2 korte lurer. Og han var den siste i bhg som sluttet med ettermiddagsdupp. Vi gikk (veldig) gradvis fra 04.30 i 8-mndrs alderen til 06.30 fra ca. 2 år og det har stoppet der.

Vi tilpasser oss ved å legge oss forholdsvis tidlig til vanlig og trøster oss med at han er ganske fleksibel ift leggetid (vi kan bytte tidlig leggetid med ettermiddagslur i ferietiden uten problemer). For oss er det uansett viktigere med en uthvilt glad gutt enn med en gutt som følger faste sovetider. Litt koselig er det også å se soloppgangen mens man drikker morgenkaffen. ;)

Anonymous poster hash: ff79b...0ce

Skrevet

Jeg skjønner godt hvordan dere har det. Min våknet atostort sett mellom 4 og 5 en lang periode. Jeg var rimelig lei av å høre at jeg "åpenbart måtte legge han senere", som om jeg aldri hadde prøvd det.

Det ble litt bedre, men han er nå fortsatt soleklart a-menneske, mange år etter.

Det beste for oss var å legge han tidlig og ikke kutte dagsøvnen, men de er jo ulike.

Jeg innså til slutt at løsningen var å godta det og heller legge meg tidlig. Og som noen poengterte over, det var ganske deilig å aldri ha problemer med leggingen:)

Anonymous poster hash: 78e9a...ad3

Skrevet

Jeg skjønner godt hvordan dere har det. Min våknet atostort sett mellom 4 og 5 en lang periode. Jeg var rimelig lei av å høre at jeg "åpenbart måtte legge han senere", som om jeg aldri hadde prøvd det.

Det ble litt bedre, men han er nå fortsatt soleklart a-menneske, mange år etter.

Det beste for oss var å legge han tidlig og ikke kutte dagsøvnen, men de er jo ulike.

Jeg innså til slutt at løsningen var å godta det og heller legge meg tidlig. Og som noen poengterte over, det var ganske deilig å aldri ha problemer med leggingen:) Anonymous poster hash: 78e9a...ad3

Folk som tror det hjelper å legge senere har ikke fått med seg stort...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...