Gå til innhold

Kan man be om samtale om ks når...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man er til ul hos gynekolog på sykehuset? Eller må man ta det opp på kontroll hos jm, og så booker evt hun det videre?

Spør fordi jeg skal på ul denne uken, uke 36. Får mer og mer angst for fødselen pga traumatisk fødsel sist. Har gått til samtaler for å lette dette, men det hjalp ikke. Nå skal jeg altså inn og sjekke leie pga tverrleie sist (uke 32), men tror jo babyen har snudd seg.

Kan jeg spørre gyn direkte om en slik samtale? Er det for sent? Må man virkelig ha medisinsk grunn når det står i papirene mine at jeg har hatt en traumatisk fødsel (stor stjernekikker og styrtfødsel)? Hun jeg hadde samtalene med for å bli kvitt angsten, sa ks ikke var noe å tenke på for meg engang.

Anonymous poster hash: b0ea8...3f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke for sent. Spør når du skal til ul. De finner tid til deg. Jeg fikk ks med nr 2 fordi fødsel nr 1 var traumatisk. Skulle tro du kunne få det også. Lykke til :-)

Anonymous poster hash: 7adc2...f28

Skrevet

Det er ikke for sent. Spør når du skal til ul. De finner tid til deg. Jeg fikk ks med nr 2 fordi fødsel nr 1 var traumatisk. Skulle tro du kunne få det også. Lykke til :-)

Anonymous poster hash: 7adc2...f28

Takk for svar! Hvordan burde jeg gå frem? Hvordan spør jeg? "Kan jeg få komme til en samtale hos dere for å diskutere om jeg kan få ks"? Har inntrykk av at de prøver å avvise sånt når det ikke er en medisinsk grunn.

Hi

Anonymous poster hash: b0ea8...3f2

Skrevet

Jeg hadde også en traumatisk førstefødsel, og torde å bli gravid med nr 2 kun fordi jeg var overbevist om at jeg kom til å få innvilget ks. Fikk raskt beskjed om at det ikke kom til å skje, da måtte vi finne oss et annet sykehus (UNN). Uansett, jeg måtte ha henvisning av legen min for å komme til samtale på sykehuset.

Anonymous poster hash: 482f9...999
Skrevet

Jeg nevnte det for jm på ul, hun avfeide det uten diskusjon. Heldigvis hadde jeg time hos lege på samme sykehus et par uker etter og da bare spurte jeg. Samme årsak som deg, men første endte i hastesnitt.

Jeg fikk ok den timen og trengte ikke å krangle eller noe. Legen sa hun skjønte situasjonen og at det var helt greit.

Det går nok fint:)

Anonymous poster hash: 19fce...2e1

Skrevet

Dra til fastlegen din og be om henvisning til ks samtale. Ikke vær redd for å si det du mener og er redd for. Bruk angst og grin om du må!

Gjenta på samtalen, ikke gi deg hvis du virkelig er redd en vaginal fødsel.

Anonymous poster hash: 23e83...e8b

Skrevet

Keisersnitt er et fint alternativ i en del tilfeller, men det har så store negative konsekvenser at det bare bør brukes i nødstilfeller. Det settes i sammenheng med både astma, diabetes, overvekt, glutenintoleranse og  immunologiske sykdommer. I tillegg oppstår det komplikasjoner for mor i ca 20% av tilfellene og det kan bli problematisk å føde vaginalt senere.

Be heller om hjelp til å takle angsten enn keisersnitt.

http://www.nrk.no/viten/keisersnitt-kan-pavirke-gener-1.11812272

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...