Gå til innhold

Sliten av ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig lov å si høyt?

Jeg er sykemeldt på grunn av total utmattelse og dyp depresjon . Får behandling og medisiner ,men er ikke på rett dose enda.

Saken er at jeg blir så sliten av kravene og aktivitetene som er forventet om sommeren at jeg gråter hver eneste kveld.

Ønsker så inderlig å være den lekne og kreative mammaen som finner på masse kjekt for min gutt og venner.

Noen som kjenner seg igjen i forventningspresset? " alle" andre er i syden av vennene så han er redd han skal ha forlite å fortelle når skolen starte.

Jeg stiller opp med badeturer, dyrepark besøk, leker i Hagen med venner, sykkelturer med lunsj, kino, bibliotek , bowling , båtturer og hyttetur.

Presset for voksne og barn er stort i dagens samfunn. Skal dere virkelig ikke reise noen plass ? Herlighet så mange som har spurt om det !

Anonymous poster hash: 87d81...3a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min på 2.5 var selv veldig sliten etter ferie!

vi kom hjem i 9 tiden om morgenen å i 12 tiden sov han tre timer på dagtid,han som egentlig har sluttet å sove på dagen!

Så er helt tydlig at det er ikke bare voksen som blir sliten av ferie,barn blir det også.

Selv var jeg så sliten at jeg sovnet på sofaen når vi kom hjem,mens småen så litt på film.

Må ærlig innrømme at jeg var 10 ganger mer sliten ETTER ferien enn før :P

Men sønnen min koste seg så da var det absolutt verdt det! :)

Anonymous poster hash: a92d4...5ac
Skrevet

Du er jo syk. Du må konsentrere deg om å bli frisk, ikke leve opp til alle forventningene som kommer fra alle bauger og kanter. For meg høres det ut som du gjør veldig mye for sønnen din. Han har nok en veldig fin ferie, og du kan slakke litt på aktivitetene. Gjør noe koselig hjemme minst annen hver dag. l

La gjerne sønnen din kjede seg litt innimellom også. Da får han bruke kreativiteten sin. Ingen har vondt av å ikke reise noe sted en sommer. Det er faktisk mer normalt enn en skulle tro. Det er ofte slik at en hører mest om de som reiser bort. 

Skrevet

Kan du ikke sende ham bort en uke eller to. Hvis han er med pappaen, hos en tante eller en bestemor får han opplevelser og du kan få hvile.

Anonymous poster hash: cbc7e...5c4

Skrevet

Hi her, takk for at dere ikke slakter meg som elendig mor. Det er så lett å føle seg fullstendig udugelig når en er på bånn.

Jeg er alene med ham. Skal si jeg fikk hele formiddagen for megselv i dag for han fikk dra til en venn å bade i basseng. Takket høyere makter da.

Er så godt å få lufte tanker her på forumet. Av og til blir jeg tullete av å ikke kunne snakke åpent om slike tanker. Er skamfullt.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis han er gammel nok til å løpe til venner aleine, er jo feriene en herlig tid for frihetsfølelse! Da vi var unger gjorde vi ikke så mye aktiviteter med mor og far i ferien, vi herjet rundt med andre barn og nøt mangelen på plikter og leggetider.

Skrevet

Jeg synes du står mer på pinne for barnet ditt enn du behøver jeg. Senk skuldrene, og forventningene. Slettes ikke alle reiser bort i sommerferien. Spør du meg er sydentur midt på sommeren nesten galskap!

Slik jeg tolker innlegget ditt har du helt urimelige forventninger til deg selv. Det er slettes ikke rart at du er totalt utmattet når du tror at du må gjøre alt dette.

Skrevet

Har han ingen tanter/onkler/besteforeldre han kan være med noen dager da? Du burde gjøre noe godt for deg selv også, mediter, gå deg en tur i skogen osv. Kom deg ut av huset hver dag. Macarot pulver og papaya kan hjelpe mot utmattelse. Og så må du se på kostholdet ditt. Kjør helst lavkarbo, kutt ut alt av hvetemel og sukker. Tankefeltterapi? På nettet finner du mange gratis videoer. Synes du gjør mer enn nok for sønnen din jeg. Du er flink!! God klem:-)

Anonymous poster hash: 233e3...af3

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Jeg er ikke syk, men velger allikevel "hjemmeferie" i år. Med god samvittighet! :)

Syns presset om at man MÅ bort i ferien er helt på trynet. Jeg er ikke vant til at ferie betyr turer fra min barndom. Vi var ila mine 18 år hjemme hos mamma på en sydentur, 2 turer til hjemstedet til mamma, en gang i dyreparken og en gang på Hunderfossen! Jeg hadde det aldri kjedelig i ferier likevel altså, det var en tid hvor mamma endelig hadde litt fri og tid til å være sammen med meg uten altfor mye jag. Husker ferier som som minst masete og mest kos da vi var hjemme faktisk :)

Senk skuldrene, du er ikke den eneste som ikke drar på turer langt vekk i ferien! :)

Skrevet

Du gjør mye mer enn oss i ferien, og her er ingen syke. Du kan nok med fordel prioritere deg selv og helsen din mer enn du gjør.

Det virker ihvertfall ikke som barnet ditt lider noen nød, så ingen grunn til dårlig samvittighet:)

Forventningspresset er jo ofte fra oss selv, og kanskje spesielt hos de av oss som er alene og føler vi må kompensere litt.

Håper du slapper av litt i resten av ferien:)

Skrevet

Jeg syns det høres ut som gutten din har en fantastisk sommer. Det å ha ferie er jo å gjøre andre ting enn ellers i året, og i det ligger det også å gjøre ingenting :)

Selvsagt er det hyggelig å finne på ting sammen, men noen dager kan dere avtale at i dag skal vi ha hjemmedag.

Uansett er de fleste kun på ferie i et par uker, så det er sikkert andre barn i nabolaget som dere kan avtale lekebesøk hos? En dag hos dere og en annen hos de andre.

Du høres ut som en veldig flink og koselig mamma, men husk å ta vare på deg selv også. Du skal ikke trenge å bli så utslitt at du gråter!

Skrevet

Tusen takk til dere alle som har svart meg :)

Gode, reflekterte svar jeg skal prøve å ta til meg :)

Skrevet

Vi har hjemmeferie :) Denne uka er jeg hjemme med ungene mens mannen jobber. Jeg hadde faktisk tenkt ut noen fakticiteter, men så langt har vi faktisk tilbragt dagene hjemme. Ungene har hatt besøk av venner, de har flydd inn og ut av hagene til hverandre, syklet, badet i spreder/basseng i hagene ogv. I dag har poden besøk av noen kompiser og de skal overnatte i telt i Hagen i natt. DET er faktisk stor stas!! Vi har hatt besøk av venner vi ikke rekker å omgås i en travel hverdag. Det har vært koselige kvelder med grilling på terrassen, samvær med storfamilien, tur på den lokale stranda og turer i skogen.

Neste uke skal riktignok ungene på besøk til besteforeldre, fordi jeg også skal jobbe. Så de får seg en liten tur bort. Men det blir hverken sydentur eller fornøyelsesparker i år!! Jeg tror imidlertid hverken vi eller ungene lider noen nød altså og jeg skal ha meg frabedt at det er synd på oss. I år har vi prioritert slik. Vi ønsker faktisk ikke å reise til synden hvert år. Somrene i Norge er herlige, og det er faktisk masse man kan finne på i nærmiljøet!! Vi får verdifull tid sammen, og det er for oss det aller aller viktigste.

Og hva får ungene egentlig ut av en ordinær sydentur? Jo selvfølgelig får de sol og sommer, bading og samvær med familie, mye is, brus og snop. Maten er ofte "så der". Dette er mye av det samme du faktisk kan oppleve med ferie i Norge (hvis man er heldige med været selvsagt). Veldig mange av de som reiser på typisk charterferie opplever lite utenfor turistfellene, de opplever lite kultur eller språk tår jeg påstå☺️

Anonymous poster hash: 53e62...0d2

Skrevet

Mitt barn har ingen å leke med i tillegg.Det er ikke morro.Alle er på ferie å her sitter vi å lurer på hva vi skal gjøre hver dag.

Anonymous poster hash: 9da41...e59
Skrevet

Hvem forventer alle disse aktivitetene da?

Hos oss er det slik at når vi er hjemme og ungene har besøk, er det de som får leke og finne på ting selv. Jeg gjør ikke det. Jeg passer selvsagt på dem i den grad det trengs, men de leker uten meg. Kjeder de seg, så får de gjøre det. Klager de på kjedsomhet kan jeg finne på å putte en støvklut i hånda deres og be dem tørke støv på stua.

Selvsagt gjør vi ting sammen også, men ikke hele tiden og ikke så mye. Jeg synes opplegget ditt virker helt utmattende, og jeg hadde ikke orket. Og jeg er ikke sykmeldt.

Senk tempoet, ta deg litt fri selv også. Ta med barnet ditt på en piknik, det elsker mine. Pakk litt saft og en pakke kjeks sammen med et pledd og rusle til nærmeste tre. Sett dere under det. Se på maur eller markblomster. Finnes det bær? Gi ungen et liten kopp og be ham plukke. Du sitter og ser på. Da har dere opplevd noe sammen den dagen.

Du trenger ikke være aktivitetsleder for barnet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...