Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #1 Skrevet 7. juli 2014 Vi skal flytte fra leilighet i byn til hus på landet med stor hage. Vi er en velig dyreglad familie, men har kun hund nå da mye annet ikke er enkelt å kombinere med blokklivet i byn. Så har vært innom høns, kaniner, minigris etc. Hva kan anbefales av dere som har slikt? Kommer så klart til å bygge stort uthus med alt som kreves og at det/de evt dyra kan gå fritt i hagen som er godt inngjerdet. Kommer ikke til å bli dyr i bur. De skal sosialiseres godt og bli godt tamme og vandt med folk er min plan. Dette blir et prosjekt jeg såklart ikke skal kaste meg ut i, men sette meg godt inn i. Noen forslag? Jeg tenker geiter, saue og lignende kan bli for stort, at hagen blir for liten til at de kan trives selv om det er stor hage. Anonymous poster hash: 4a91d...9a2
Snabeltann Skrevet 7. juli 2014 #2 Skrevet 7. juli 2014 Høner er veldig koselig og krever ikke så mye jobb. Minigriser er fantastiske, men hadde ikke hjerte til å la de stå ute. Hadde de inne. I sofaen :-) Hagen pløyde de opp på en to tre, så de må ha en stor innhengning hvis ikke du skal få ødelagt plenen din. De er utrolig intelligente og krever mye stell, da de ønsker å ha det veldig renslig rundt seg. Griser er absolutt ikke grisete! De ligger å gjøre fra seg på samme sted og laaangt fra der de "bor". De ruller seg i jord for å beskytte seg mot sola. Kaniner i bur er det generelt synd på... Personlig ville jeg ha valgt en liten geiteflokk. Og et esel :-)
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #4 Skrevet 7. juli 2014 Høner er veldig koselig og krever ikke så mye jobb. Minigriser er fantastiske, men hadde ikke hjerte til å la de stå ute. Hadde de inne. I sofaen :-) Hagen pløyde de opp på en to tre, så de må ha en stor innhengning hvis ikke du skal få ødelagt plenen din. De er utrolig intelligente og krever mye stell, da de ønsker å ha det veldig renslig rundt seg. Griser er absolutt ikke grisete! De ligger å gjøre fra seg på samme sted og laaangt fra der de "bor". De ruller seg i jord for å beskytte seg mot sola. Kaniner i bur er det generelt synd på... Personlig ville jeg ha valgt en liten geiteflokk. Og et esel :-) Synd på kaniner i bur ute? Seriøst? Vi hadde stort utebur og et inngjerdet område. Kaninene hadde det helt topp Anonymous poster hash: f00f3...bdf
håperpåvinterbarn Skrevet 8. juli 2014 #5 Skrevet 8. juli 2014 Vi har høns ute. De er utrolig lettstelte og koselige. Man kan dessuten velge raser med ulike egenskaper. Nå har vi noen flotte prydhøns av mellomstor rase som ikke er mulig å klappe, men vi har hatt en stor rase (brahma) som gikk veldig fint å ha på fanget og kose med. Vi hadde dem fra kylling og de kom faktisk selv i fanget. Moro. Ellers har vi gård og har masse dyr (hester, hunder, katter, sauer), men alle de andre krever en god del plass og en masse stell. Hønsene er enklest og gir dessuten egg hver dag . Kaniner er sikkert moro, aldri prøvd. Geiter har vi vurdert, men vi vurderer dem som mat da eller melkeprodusenter . Men vi har jo gård og er bønder . Dverggeiter er kanskje noe for dere? Krever gode gjerder. Ville selv gått for mer tradisjonelle dyr som kanin, marsvin om vi skulle hatt kjæledyr i hagen. Gratulerer med hus og stor hage!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #6 Skrevet 8. juli 2014 Høner er veldig koselig og krever ikke så mye jobb. Minigriser er fantastiske, men hadde ikke hjerte til å la de stå ute. Hadde de inne. I sofaen :-) Hagen pløyde de opp på en to tre, så de må ha en stor innhengning hvis ikke du skal få ødelagt plenen din. De er utrolig intelligente og krever mye stell, da de ønsker å ha det veldig renslig rundt seg. Griser er absolutt ikke grisete! De ligger å gjøre fra seg på samme sted og laaangt fra der de "bor". De ruller seg i jord for å beskytte seg mot sola. Kaniner i bur er det generelt synd på... Personlig ville jeg ha valgt en liten geiteflokk. Og et esel :-) Synd på kaniner i bur ute? Seriøst? Vi hadde stort utebur og et inngjerdet område. Kaninene hadde det helt topp Anonymous poster hash: f00f3...bdf Om vinteren også? Da frøs de nok. Anonymous poster hash: 6b93e...8aa
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #7 Skrevet 8. juli 2014 Hadde absolutt valgt høner. Jeg har til og med vurdert å skaffe det selv, i byen (villastrøk). Ellers er det jo flott med alle som begynner med birøkt- bier er jo en art man må ta vare på- Og så får man honning! :-) Anonymous poster hash: 016e1...696
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #8 Skrevet 8. juli 2014 Har lest meg opp på minigris, så det blir som å ha en hund til:p Da må den få være inne med oss i tilfelle. Men høsn har eg sterkt vurdert. Skal bygge skikkelig uthus tenkte jeg. Men de trenger vel endel varmeelement gjennom spesielt vinteren? Hvor kan jeg kjøpe det meste av utstyr jeg trenger for å bygge uthuset? Jeg er usikker hvor mye rev det er i området så om noen vet dette (påAskøy utenfor Bergen) så gi meg et vink. Om jeg må bygge netting so tak over store deler av hagen da. Men vil helst at de skal kunne gå fritt. Hunden vi har er snill med det meste av dyr så tror ikke det kommer til å bli noe problemer der. Man bør vel heller ikke ha mer enn 1 hane? Hvilke type hønes kan anbefales til slikt? Takker for alle svar! HI Anonymous poster hash: 4a91d...9a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå