Kamomille Skrevet 7. juli 2014 #1 Skrevet 7. juli 2014 Dette har selvfølgelig vært oppe som tema mange ganger allerede, men jeg ble litt inspirert av en artikkel i aftenposten nå nettopp. På vår skole/SFO, som sikkert ved mange andre skoler, har dette tema vært drøftet mange ganger. Og det har selvfølgelig vært påpekt igjen og igjen at man ikke skal publisere bilder av andres barn uten samtykke osv. Skolen legger heller ikke ut bilder av barn uten samtykke. Men (og det er jo alltid et men); på SFO har noen av de ansatte ofte med seg din private mobil på jobb, og de tar bilder av ungene i ulike settinger. Da jeg har uttrykt at jeg ikke synes dette er helt greit, får jeg kun til svar at de følger reglene om at bildene ikke skal publiseres på private Facebook-sider osv. Og det er godt mulig de ikke gjør det. Jeg vet ikke siden jeg ikke er venner med noen av de ansatte på FB. Men er det egentlig greit at ansatte tar bilder av ungene til privat bruk? Ungene her kom hjem i dag og fortalte at ansatte hadde tatt "selfies" med de i ulike positurer, tatt bilde fra da de var på tur og da de badet. I andre yrker da; er det greit at pleierne på aldershjemmet tar "selfies" sammen med beboerne? Er det greit at det tas bilder av ungene på et sykehus? Osv osv?
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #3 Skrevet 7. juli 2014 Jeg bruker ofte mobilen min til å ta bilder av elevene mine når vi er på tur, idrettsdag, museum ol. Grunnen til at jeg bruker mobil er at vi ikke har ordentlige kamera tilgjengelig. Jeg legger bildene i en mappe og sletter dem fra mobilen når de er overført til pc. Anonymous poster hash: ae16c...989
HeltAnonym Skrevet 7. juli 2014 #4 Skrevet 7. juli 2014 Haha nei det er ikke greit! Eneste må være om kamera er glemt igjen og de tar bilde med tlf til å printe ut når de kommer tilbake, så sletter det! Å gå rundt å ta selfies med barna er absolutt ikke greit.
Kamomille Skrevet 7. juli 2014 Forfatter #5 Skrevet 7. juli 2014 Jeg bruker ofte mobilen min til å ta bilder av elevene mine når vi er på tur, idrettsdag, museum ol. Grunnen til at jeg bruker mobil er at vi ikke har ordentlige kamera tilgjengelig. Jeg legger bildene i en mappe og sletter dem fra mobilen når de er overført til pc. Anonymous poster hash: ae16c...989 Her har kamera på SFO som de kan bruke i slike sammenhenger. De tar bilder med kamera som de printer ut og henger opp på orienteringstavla når det er snakk om at de har hatt slike aktiviteter. Men her er det ansatte som tar bilder "for egen del".....
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #6 Skrevet 7. juli 2014 Mens de bader??? Anonymous poster hash: 849ae...4d6
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #7 Skrevet 7. juli 2014 Nei det er ikke greit. Og hadde sagt direkte til den ansatte at det må de slutte med. Takk og lov sladrer ungene så ikke vanskelig å følge det opp. Anonymous poster hash: d0ff1...647
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #8 Skrevet 7. juli 2014 Hos oss bruker de mobilen som kamera. Hadde uansett ikke gjort meg noe om en av de ansatte tok selfies med barnet mitt. Jeg føler det betyr at de bryr seg om dem. Jeg jobbet i barnehage før mobilkameraets tid,og da tok jeg bilder av barna med kamera for å gi til foreldre men også for å ha selv for å huske de. Man blir jo glad i barn man er sammen med så mange timer hver dag:)(forhåpentligvis ihvertfall) Anonymous poster hash: 76801...0be
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #9 Skrevet 7. juli 2014 Vi tok ofte bilder av unga med våre mobile på jobb i bhg (dette for kamera blei fult og funka dårlig) vi lasta over på pc (evt sendte til foreldrene) og slettet bildene etterpå, Noe annet er bare veldig feil, skjønner ikke hvorfor de ansatte skulle ha glede av bilder av andres unger.ingen andre får legge ut bilder på face eller noe uten og spørre meg, til og med mormor spør først her om det er greit:)og det samme gjør jeg , spør foreldre først hvis jeg legger ut bilde på face eller lager kalender til besteforeldre til jul. Anonymous poster hash: 5e175...01e
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #10 Skrevet 7. juli 2014 Tar mange bilder med mobil på jobb, men det er jobbmobilen. Jobber i bhg og vi tar mange bilder av barna som blir lastet ned og brent på cd som de får når de slutter. Anonymous poster hash: a7e73...314
Kamomille Skrevet 7. juli 2014 Forfatter #11 Skrevet 7. juli 2014 Tar mange bilder med mobil på jobb, men det er jobbmobilen. Jobber i bhg og vi tar mange bilder av barna som blir lastet ned og brent på cd som de får når de slutter. Anonymous poster hash: a7e73...314 Jeg der jo poenget med å ta bilder med et kamera (eller en mobil for den del) som tilhører skole/barnehage og hvor bildene faktisk forblir i skolen eller i barnehagen (eller brukes til dokumentasjon og gis til foreldrene). Og jeg som forelder har også gitt tillatelse til at mine barn kan fotograferes på skolen. Men jeg har da i mitt hode tenkt fotografering i regi av skolen/SFO evt av lokalavis eller tilsvarende hvis det er aktuelt. Men jeg synes liksom ikke det er helt greit at de ansatte tar bilder av ungene "til privat bruk" med private mobiler. Som sagt så har jeg allerede forsøkt å ta det opp, men ble da avfeid med at de var klar over reglene mot publisering av bilder...... De ser tydeligvis ikke helt problemet med selve det å TA bildene eller beholde de i din private fotosamling.....
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2014 #12 Skrevet 8. juli 2014 Tar med Jobbtlf siden det er bedre enn kamera, jobber i bhg. Dette er bilder til å vise foreldre hva vi har gjort. Aldri med privat tlf. Anonymous poster hash: d3133...be3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå