Gå til innhold

Hva er allmenkunnskap/allmendannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns du er kunnskap/informasjon som alle bør ha? Og hvordan tilegner man seg denne kunnskapen? Min samboer er hva jeg vil kalle lite allmendannet, og jeg syns til tider det er rart. Og ønsker ihvertfall at barna våre skal bli mer opplyst.

Anonymous poster hash: 75bf4...291

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Basic geografikunnskaper (type vite hvor mange fylker Norge har, hvor mange stater USA har og hva de heter, kunne peke på verdens storbyer osv)

Historiekunnskaper. Vite når verdenskrigene var, berømte mennesker som har hatt betydning for historien osv.

Generell trivia, hvor arrangeres fotball VM i år, hvem vant Idol i 2001, hvem synger sangen walk like an egyptian, litt om forskning på diverse områder, litt om hva som går på tv osv.

Anonymous poster hash: 21140...acd
Skrevet

Ah, og kunne skifte ei lyspære, bytte dekk på bil og sykkel, bruke en motorsag og praktiske ting. 

Anonymous poster hash: 21140...acd
Skrevet

I tillegg til det man får inn gjennom den obligatoriske skolen i Norge (eller burde ha fått inn), så regner jeg det å ha fått med seg en grunnleggende etisk basis som gjør at man kan skjelne rett og galt i nye situasjoner.

Grunnleggende folkeskikk er selvsagt på sin plass i tillegg bør man ha en viss sans for "etikette" i ulike situasjoner og miljøer.

Det er ikke å forakte om man har kjennskap til klassikerne innen litteratur, kunst og musikk. Utrolig mange referanser i samfunnet går ut i fra det. Det samme gjelder historiekunnskap.

Det er en selvfølge at man har en bred kunnskap i forhold til meningen av de ulike ordene i språket vårt.

Anonymous poster hash: 2ea08...dcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...