Gå til innhold

Uten jobb, hva skjer da?


Trehest1

Anbefalte innlegg

Jeg søker jobber i hytt og gæver, jeg vet at for å få permisjonspenger må jeg jobbe 6 av de 10 siste mnd. 
Må de være sammenhengende? 

Det er 7.5mnd til fødsel om jeg ikke får jobb før i høst og jobber 5mnd hva skjer da? Får jeg ikke permisjonspenger? 

 

Bare engangsstønad? Jeg har vell ikke krav på sosial stønad heller mtp jeg har samboer? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke rekker å jobbe i minst 6 måneder før permisjonsstart (3 uker før termin) har du bare krav på engangsstønad. Ettersom opptjeningen bare går frem til 3 uker før termin har du ikke 7,5 mnd på deg, men mindre enn det..I tillegg vil du få barnetrygd etter fødsel. Hvorvidt du vil kunne få sosialstønad er en individuell vurdering, men som hovedregel skal alle andre muligheter være forsøkt, og det kan kreves at du aktivt søker jobb/deltar på kurs etc.. Sosialstønad er ikke permisjonspenger og du kan dermed ikke regne med å kunne være hjemme med barnet like lenge som de som har en opparbeidet rett til permisjonspenger..

Et alternativ for dere er jo at du tar ut de 6 ukene du må ta ut etter fødsel, og så overtar far fra 7. uke og tar ut permisjon. Det er da et krav til deg at du enten jobber minst 75% eller er heltidsstudent...



Anonymous poster hash: 5555e...b2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagpenger teller også som lønn,så det vil si at du har krav på foreldrepenger hvis du mottar dagpenger ved arbeidsledighetstrygd.

 

Anonymous poster hash: d6ebb...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de 6 av 10 mnd trenger ikke være sammenhengene slik jeg har skjønt det på en venninne av meg som var i det samme.. Så lenge det kan dokumenteres at du har jobbet 6 av de 10 siste mnd... dagpenger, sykepenger og arbeidsavklaringspenger teller også som inntektsgivende penger står det i papirene til nav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...