Gå til innhold

Hva inneholdt den 3 årige lærerutdanningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har oversikt over hvor mange studiepoeng av hva man har for å være lærer, ikke adjunkt?

Jeg spørr fordi jeg er nå nesten ferdig adjunkt, mangler 15stp ped i bachelorform, som jeg tar nå i høst. Jeg har 45stp ped, 30stp matte, 30stp norsk, 60stp RLE 60stp K&h, 30stp IKT.

Jeg begynner å jobbe fra august av og har da fått lønn som ufaglært. Burde jeg ikke fått lønn som lærer? Altså ikke som adjunkt, men som lærer?

Anonymous poster hash: 74052...a48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke bachelor er du ufaglært, så det er jo riktig.

Anonymous poster hash: 8772f...960

Skrevet

I utgangspunktet ser jeg den. Men i og med at man skiller mellom lærer og adjunkt lønnsmessig, kvalifiserer jeg ikke da til lærer når jeg har 25 stp deriblant 45stp ped?

Skrevet

255stp skulle det stå. Skriver fra mobil ;)

Skrevet

Skjønte ikke helt dette... Er adjunkt fire år? Jeg trodde adjunkt (uten tillegg) og lærer var det samme. Så det er først etter (valgfritt) fjerde år man blir adjunkt?

Skrevet

Det er bare de som har den utdanningen som får lønn som lærer. Det er ingen utdanning lenger og du er ikke lærer selv om du har tre år. Ingen blir lærer lenger, derforer du ufaglært til du er ferdig med alle studiepoengene dine.

Anonymous poster hash: 3ed6c...59f

Skrevet

Skjønte ikke helt dette... Er adjunkt fire år? Jeg trodde adjunkt (uten tillegg) og lærer var det samme. Så det er først etter (valgfritt) fjerde år man blir adjunkt?

Man kan ikke lenger gå treårig lærerskole, det er fire år. Man blir ikke lærer etter tre år lenger. Man blir adjunkt etter fire.

Anonymous poster hash: 3ed6c...59f

Skrevet

4.året er ikke valgfritt. Nå er utdanningen 4 årig, tidligere var den 3 årig. Og på lønn skiller mann på disse to utdanningene, men 3 årig finnes altså ikke lenger.

Skrevet

Noen som har oversikt over hvor mange studiepoeng av hva man har for å være lærer, ikke adjunkt?

Jeg spørr fordi jeg er nå nesten ferdig adjunkt, mangler 15stp ped i bachelorform, som jeg tar nå i høst. Jeg har 45stp ped, 30stp matte, 30stp norsk, 60stp RLE 60stp K&h, 30stp IKT.

Jeg begynner å jobbe fra august av og har da fått lønn som ufaglært. Burde jeg ikke fått lønn som lærer? Altså ikke som adjunkt, men som lærer?

Mannen mangla 30 sp da han begynte å jobbe som lærer. Fikk gamle lærerlønn... Men kunne ikke få fast, bare vikariat til de studiepoenga var i boks :)

Anonymous poster hash: 5cf83...2bf

Skrevet

Du må ta 4 år for å bli ferdig utdannet lærer

Anonymous poster hash: 53fa6...d98
Skrevet

Nei, det er ingen som blir lærere lenger. De blir adjunkter og lektorer. Det fins fortsatt noen igjen som har 3 åring lærerutdannelse men de vil snart gå av med pensjon. Spørsmålet er om hi kan få lærerlønn etter det gamle når hu mangler noe

Skrevet

Nei, det er ingen som blir lærere lenger. De blir adjunkter og lektorer. Det fins fortsatt noen igjen som har 3 åring lærerutdannelse men de vil snart gå av med pensjon. Spørsmålet er om hi kan få lærerlønn etter det gamle når hu mangler noe

Beklager at jeg tok feil, men i dagligtale sier de fleste lærere. Vi snakker om lærerstreik og til og med utdanningsforbundet sier lærere.

Skrevet

du er ikke lærer (etter gammel forstand) uten fullført ped. Jeg tror at det er derfor du blir lønnet som ufaglært.

Anonymous poster hash: 2cf86...6d7
Skrevet

Beklager at jeg tok feil, men i dagligtale sier de fleste lærere. Vi snakker om lærerstreik og til og med utdanningsforbundet sier lærere.

Ja men nå snakker vi om lønn og i lønnstabellene er det ingen som nå blir det som der kalles lærer

Skrevet

Helt korrekt som flere påpeker her; i dag blir det ingen nye lærere, i definisjonen som brukes i lønnstabellene. Lønnstabellen for lærere er for de som begynner å bli "gamle" i skoleverket og som i sin tid tok 3-årig utdannelse, men siden den ikke lenger finnes, så blir det heretter ingen lærere, ut i fra ordets lønnsmessige definisjon. 

Begrepet lærer vil nok likevel leve i muntlig tradisjon i årevis. Jeg sier jo også at jeg er lærer, men tittelen min er adjunkt med tilleggsutdanning, og snart lektor, håper jeg. 

Anonymous poster hash: b408f...504
Skrevet

Det fins fortsatt noen igjen med 3 årig lærerutdannelse men de vil snart gå av med pensjon?

4-årig lærerutdanning ble innført i 2010 (hvertfall ved HiOA). Så siste kullet med 3-årig lærerutdannelse gikk ut i 2012.. det betyr at de kan jobbe lenge før de går av med pensjon. 

En endring i studieløp skal ikke ha konsekvenser for de som allerede går på linjen, derfor gikk de ut i 2012 og ikke 2013. 

Anonymous poster hash: f7322...4e1

Skrevet

Bra du har pengekravene på gang allerede. Da blir du en flink sutrer lærer!

Anonymous poster hash: 12974...2e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...