Gå til innhold

Hjelp! Har glemt reisevaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi reiser til Tyrkia om 2 uker. Først nå ser jeg at vi burde vaksinert oss. Helt tilfeldig kom jeg inn på en side som heter vaksinekart.org og der finner jeg:

Tyrkia - anbefalte vaksiner
Turisme: Hepatitt A. Hepatitt B. Difteri, stivkrampe, kikhoste og polio

Ingen i familien er vaksinert mot Hepatitt A elle B. Regner med det er for sent nå, dav i reiser allerede den 21 Juli. Bør jeg være nervøs? Folk reiser jo hele tiden til Tyrkia, er det virkelig vanlig å vaksinere seg før en Tyrkia tur?

Anonymous poster hash: 3e297...c74
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg ikke reist.

Anonymous poster hash: c45de...a24

Skrevet

Reis å slapp av! Dere skal sikkert til ett ferie resort og og ellers stort sett oppholde dere på tursit steder og eller stor byer.

Om dere derimot skulle bo, spise og leve langt ute på landsbygda hadde jeg vurdert og snakket med fast legen om vi burde ta vaksine.

Anonymous poster hash: 1107e...2c2
Skrevet

Ta for all del ikke tatovering der nede, men kos deg på ferie ;)

Skrevet

Vi skal ikke ta noen tatoeringer el. Å avlyse turen er ikke aktuelt. Barna har gledet seg i flere mnd. Har nå snakket med flere her på jobb som har vært i Tyrkia, uten noen reisevaksiner. Det har gått bra med alle sammen, så regner med det går greit med oss også. ÅÅÅ, hva jeg gleder meg til ferie nå :) Snart vår tur.. Kjenner jeg lengter etter late dager i varmen.

Skrevet

Aldri tatt en reisevaksine og vi reiser på turer minst 8 ganger i året utenlands. Ingen sykdommer på barn eller voksne.

Vi har da de samme sykdommene innenlands som de har utenlandsk.

Anonymous poster hash: db54c...2c5

Skrevet

Jeg er vaksinert via jobb, og mannen fordi han har vært i Thailand, så vi er sikra. Men ingen av ungene får noe vaksine annet enn hvis vi reiser til Egypt (drikkevaksine). Kjenner flere som er årlig i Tyrkia uten vaksiner. Ha god hygiene, ikke del blod med andre, ikke ligg med en Tyrker... da er nok mye gjort :)

Anonymous poster hash: 1b96f...9f5
Skrevet

Bestill i dag. Tror den settes 10 dager før. At noen sier "det har gått bra for meg" er det dummeste jeg hører. Det går stort sett bra å kjøre uten setebelte, å kjøre i fylla, ikke ha forsikring osv. Det går også som regel bra å ikke vaksineres seg. Det er bare det at den dagen det ikke går bra, er konsekvensene uendelig store!

Skrevet

Bestill i dag. Tror den settes 10 dager før. At noen sier "det har gått bra for meg" er det dummeste jeg hører. Det går stort sett bra å kjøre uten setebelte, å kjøre i fylla, ikke ha forsikring osv. Det går også som regel bra å ikke vaksineres seg. Det er bare det at den dagen det ikke går bra, er konsekvensene uendelig store!

en hepatittvaksine skal taes i 3 omganger, med 3 og 6 mndrs mellomrom. Så en vaksine som settes i dag har overhodet ikke noe beskyttelse om 2 uker

Skrevet

en hepatittvaksine skal taes i 3 omganger, med 3 og 6 mndrs mellomrom. Så en vaksine som settes i dag har overhodet ikke noe beskyttelse om 2 uker

Det er ikke riktig. Den tas rett før avreise med booster innen 12 måneder for langvarig effekt.

Skrevet

Fant dette på felleskatalogen:

Antistofftitre mot hepatitt A-virus (HAV) har vært påvist hos mer enn 88% av de vaksinerte 15 dager etter vaksinering og hos 99% 1 måned etter vaksinering. En boosterdose etter 6-12 måneder vil forlenge beskyttelsen mot hepatitt A. Varigheten av hepatitt A-virus antistofftiteret etter 2 doser gitt med et intervall på 6 til 12 måneder er evaluert. Etter 17 års oppfølging er det mulig, ved bruk av en matematisk modell, å forutsi at minst 95% og 90% av vaksinerte fortsatt vil ha antistoff mot hepatitt A-virus (anti-HAV) (≥15 mIE/ml) hhv. 30 og 40 år etter vaksinasjon. Ved vaksinering etter 0- og 6-månedersskjema av pasienter med forskjellige typer av kronisk leversykdom (kronisk hepatitt B, kronisk hepatitt C eller annet), ga vaksinen målbare titre hos ca. 95% 1 måned etter siste dose.

Så kanskje jeg bør ta noen telefoner å høre om det er mulig å få satt vaksine allerede i dag? Men nå har jeg lest og snakket med så mange som har reist uten vaksine at jeg vet ikke helt hva jeg vil. De vaksinene koster tross alt en del også og så har man dette med bivirkninger som en kan få. Fillen, plutselig ble det litt vanskelig dette her.

Skrevet

Det er ikke riktig. Den tas rett før avreise med booster innen 12 måneder for langvarig effekt.

Ok. da er det noe nytt nå. Jeg har nemlig tatt 3 på et år

Skrevet

Ok. da er det noe nytt nå. Jeg har nemlig tatt 3 på et år

Det finnes nok ulike typer, men to på ett år er, og har lenge vært, mest vanlig.

Skrevet

Har vært i Tyrkia mange ganger, og aldri vaksinert meg. Spurte på legekontoret første gang vi reiste, og de sa det ikke var nødvendig for friske mennesker.

Anonymous poster hash: 155f5...a4d
Skrevet

Hei!

Fikk du ringt/fått noen svar hi?

Begynte jeg og stresse litt også... Vi reiser allerede lørdag og har ikke tenkt på reisevaksine til Tyrkia vi heller. Sønnen har fulgt vanlig program bare. Men ser ut som hepatitt A er noe man burde vaksinere mot...

Anonymous poster hash: ebce8...e2a
Skrevet

Har vært i Tyrkia mange ganger, og aldri vaksinert meg. Spurte på legekontoret første gang vi reiste, og de sa det ikke var nødvendig for friske mennesker.

Anonymous poster hash: 155f5...a4d

Har tatt noen telefoner. Ser ut som vi reiser uten dette året, men kommer til å vaksinere oss mot hepatitt A og B når vi kommer hjem. Det finnes en vaksine som gir livslang beskyttelse mot både A og B. Da slipper vi å tenke mer på det. Det må jo være deilig for barna også når de vokser opp, så er de ferdige med det :)

Skrevet

Uavhengig av denne reisen, er Hep A og B veldig ok vaksiner å ha dersom man reiser mye. Sykdommer som kan ødelegge leveren er ikke til å spøke med. Har en venninne som fikk Hep A, hun var syk i lang tid etterpå. Reisediare er småting i sammenligning.

I din situasjon ville jeg ikke avlyst turen fordi dere ikke er vaksinert, men jeg ville ordnet vaksinasjon enten før avreise eller etter returen slik at dere er beskyttet i fremtiden.

Anonymous poster hash: 9426b...d7e

Skrevet

Ser vi skulle tatt TBE kikhoste, difteri, polio og stivkrampe.....

Polio er jo på fullført tilbake, så også tuberkulose..... Kikhoste hadde vi i vinter og vi sliter fortsatt. Og ikke noe helsepersonell jeg har klart å komme i kontakt med til nå....vet om vi trenger å vaksinert oss....

Det som er med de nye virusinfeksjonene de er hissigere enn det vi er vaksinert for.....så en bør ta vaksine.

Men jeg hadde ikke avbestille turen til Tyrkia. Da hadde jeg heller passet litt på maten jeg spiser og drukket flaskevann. Tror ikke de som har reist til Tyrkia nå har tenkt på vaksine engang....

Og her i min kommune settes settes kun vaksine 1 eller 2 ganger i uka og det er en dame som gjør det.....

Vi valgte pga kikhoste og la barnet vakineres for tuberkulose for egen regning. Men jeg hadde en lang diskusjon med hun som kunne mest om vaksiner, hvor hun mente at det var så vanskelig å bli smittet.

Anonymous poster hash: 17fe4...e35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...