Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #1 Skrevet 7. juli 2014 Ligger her våken på 4. timen med en gutt så klør seg i hjel pga eksem.. Ingenting hjelper.. har prøvd kalde omslag, snart en hel tube med aloe vera, eurax, klø på, ikke klø på.. Jeg har så fryktelig vondt av gutten min.. Noen nattevåkere som har noen gode tips? Anonymous poster hash: cbe35...017
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #2 Skrevet 7. juli 2014 Alle vera plante? Anonymous poster hash: cce8f...aed
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #3 Skrevet 7. juli 2014 Cøliaki? Anonymous poster hash: 03a1b...53e
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #4 Skrevet 7. juli 2014 Jeg er selv sterkt plaget med atopisk eksem. Har vært det siden jeg var liten. Det eneste som funker på meg når jeg holder på å klø meg ihjel, er en glovarm dusj så for å smøre meg inn med dermovat (den sterkeste stereoiden). Jeg har forsøkt absolutt ALT. Det er helt grusomt, så føler med gutten din. Kortisonkremer er ikke skadelige, de er lokalvirkende. Er han sterkt plaget så anbefaler jeg virkelig bruk av sterkere kortison salver. Smører du for mye aloe vera og kremer på, blir det liggende et lag utenpå huden som vil irritere huden mye mer. Alt skal smøres tynt på. Lykke til med sønnen din. Anonymous poster hash: 9a85d...776
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #5 Skrevet 7. juli 2014 Er det soleksem eller atopism eksem? Anonymous poster hash: 4dbda...065
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #6 Skrevet 7. juli 2014 Er det soleksem eller atopism eksem?Anonymous poster hash: 4dbda...065 Atopisk. Tid for mer kaffe. Anonymous poster hash: 4dbda...065
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #7 Skrevet 7. juli 2014 Zyrtec? Anonymous poster hash: f60ff...fe1
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. juli 2014 #8 Skrevet 7. juli 2014 Vil også anbefale zyrtec og neutral babyolje i bad eller dusjen. Den gjorde faktisk underverker for lillebror.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #9 Skrevet 7. juli 2014 Lege mente soleksem. Men det har spredd seg til hele kroppen og er nå verst på rumpa og øverst på lårene og de kroppsdelene fikk ikke sol på seg engang! Fikk Locoid av lege så vi smører med x2, det var blitt betraktelig mye bedre siden fredag da vi startet behandlingen. Satser på dette var siste natt med kløe, er fryktelig vondt når ungen din ligger og hylgråter og en ikke kan gjøre noe... Anonymous poster hash: cbe35...017
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #10 Skrevet 7. juli 2014 Høres veldig ut som en allergisk reaksjon... Anonymous poster hash: 9a85d...776
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #11 Skrevet 7. juli 2014 Hei! Gutten min har atopisk eksem, så jeg har fått god erfaring etter mange legebesøk og råd. Det var så ile at han klødde seg til blods. Da tok jeg han på Volvat på dagen, ble så lei av at ingenting fungerte. Der ble det konstatert at det var atopisk eksem. Legen, som var hud spesialist, var veldig flink. Hun sa at jeg skulle ikke være redd for å bruke hydrokortison. Hun sa at hydrokortison hadde dårlig rykte på seg, men det var egentlig ikke så farlig som det sies og mente at det verste som kunne skje av bivirkning var at han fikk tynnere hud. Her er det hun sa at vi skulle gjøre (og som fungerer for oss): Vi begynte med en "kur" med mildison (som kjøpes reseptfritt på apoteket). Første uke: Smøre 2 ganger daglig (morgen og kveld) + smøre godt med en fet krem resten av dagen så ofte som mulig/nødvendig. Andre uke: Smøre en gang om dagen (vi valgte kveld) + fetkrem som før Etter det: 5 dager der han ble smurt 1x for dagen annenhverdag. Så skulle vi fortsette med fetekrem som før og se det... om det kom tilbake skulle vi ikke være redd for å begynne på kuren igjen. Men det kom bare litt her og litt der, da smører jeg bare der det er nødvendig og klarer å holde det i sjakk, så lenge jeg er flink med å smøre han med fetkrem hver dag. Ellers bruker ikke vi såpe når vi bader han. Vi bruker en olje fra A-derma. Den er litt dyr, men varer lenge og er verdt det. Anonymous poster hash: 88f6d...538
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #12 Skrevet 7. juli 2014 Har hatt masse atopisk eksem her, og vi har smurt med kortison først, ventet 10 min og så smurt med fet krem (la roche posay og a-derma har funka her) oppå. (Tips fra spesialistsenter) forebyggende har vi brukt "apotekenes badeolje" som vi har brukt i badevann, eller smurt ungen inn med (på våt hud) etter dusjing. Vet det finnes noe lilla greier som man får kjøpt på apotek til å ha i badevann hvis det er ekstra ille.... Lykke til! Anonymous poster hash: 98948...6f9
PrinsesseHengepupp Skrevet 7. juli 2014 #13 Skrevet 7. juli 2014 Du har fått gode råd her og jeg skriver fra mobil, så skal ikke utbrodere så mye. Men for oss med eksem/allergi/ømfintlig hud er slikt som eurax og aloe vera no good. Fullt av allergener og gjør stort sett mer skade enn nytte for de fleste. Bruk det kun om du er 100% sikker på at han ikke reagerer. Hold dere ellers til smøreregime og evt antihistaminer fra lege, evt bruk dusj/saltvannsbad. Også må jeg få anbefale a-derma-serien som inneholder havre som virker beroligende og klødempende på opprørt hud. Ellers mild, fri for "alt man kan reagere på" og lett å påføre. Dessverre dyr, men verdt det. Fås på apotek.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #14 Skrevet 7. juli 2014 Jeg har selv atopisk eksem. Og tåler ikke aloe vera. Oljebad fungerer godt for meg, gjør det daglig hele vinteren. Ellers går det i store menger locobase, og er ikke redd for hydrokortison, bedre å ta det med en gang, før det blir ille. Ellers tar jeg D-vitamin og omega 3, dette hjelper også. Anonymous poster hash: 22a3a...027
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #15 Skrevet 7. juli 2014 Allergisk reaksjon. Antihistaminer. Ring lege Anonymous poster hash: 8bcd7...faa
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #16 Skrevet 7. juli 2014 Hvis det er soleksem bør du få allergimedisin og mild kortisonkrem av legen. Pass også på tett solkremer og varme, det blir verre av svette. Første gang gutten her fikk var på ferie i Morokko, a/c på hotellrommet var ødelagt og han klødde seg til blods i løpet av natten. Legen der borte ga kortisonbrusetabletter som fungert umiddelbart. Barnelegen her hjemme mente det var en skikkelig hestekur og foreskrev en mildere rutine som fungerer veldig godt på oss. Vi bor i et land der sommeren er jevnt over varmere enn i Norge, vi er alltid forberedt i tilfelle utslettet dukker opp. Det begynner alltid bak knærne hos han. Ved utslett: - Flytende Zyrtec om morgenen, Atharax ved leggetid. - Mild kortisonkrem ved legging, kun der det er utslett, smøres tynt. 6 dager med smøring og 1 dags pause, slutte med smøring når utslettet er borte. Er vi tidlig ute ift å fange opp kløen bruker vi kun allergimedisin og ikke kortisonkrem. - Mild fuktighetskrem uten mineraoljer og petrokjemikaljer ved behov. Vi har funnet ut at vanlige eksemkrem ikke fungerer på han fordi de tetter for mye, da svetter han og utslettet blir verre. - Green People eller Lavera solkrem til hverdag, det er de eneste som ikke forverrer utslett. Er vi på strandferie bruker vi sterkere konvensjonell solkrem, men da får han utslett etter noen dager. - Lette klær i bomull eller lin, ingen syntetiske stoffer (utenom badeklær). - Holde temperaturen så kjølig som mulig innendørs. Det er blitt mye bedre i år, men han er også blitt oppmerksom på at kløen kommer når han er varm, og regulerer selv påkledning etterhvert. Han er også ett år eldre, og barnelegen mente at soleksem forsvinner som regel npr barnet blir eldre, det er kanskje helt naturlig at vi ikke sliter så mye som i fjor. Men vi unngår altså verken varme eller sol. Anonymous poster hash: 4dbda...065
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #17 Skrevet 7. juli 2014 Takk for mange gode råd! Har vært på apoteket og kjøpt A-derma fuktighetskrem, håper den kan hjelpe. Hvis det blir like ille i natt, kontakter jeg leg i morgen. Han klør nesten ingenting nå, så håper det er på vei over. Hi Anonymous poster hash: cbe35...017
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 #18 Skrevet 7. juli 2014 Alle mine 4 barn hadde atopisk eksem som små. Vi brukte Mildison når det blusset opp og f.eks apo base resten av tiden. Funket som gull.. Mildison er kortisonkrem som kjøpes reseptfritt på apoteket, men vi fikk store tuber på blå resept, husker jeg.. Vet også om noen som slet veldig med eksem, de brukte Udos choise (?), noen dråper hver dag (tror jeg?).. God bedring til sønnen din!! Anonymous poster hash: e3b2a...750
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå