Gå til innhold

Kan jeg lage en "to do"liste to mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres kanskje rart ut, at mannen selv ikke klarer å tenke og huske hva han skal gjøre, men for å lette litt for min del, og for å få forholdet til å fungere ser jeg ikke annen løsning. Er det greit å lage slik liste?

Greia er at mannen nylig har fått ny jobb i annen by, slik at fra mandag til torsdag/fredag er han borte og bor i leilighet ved jobben. Her hjemme steller jeg hus, handler mat, henter og bringer i barnehage og gjør alt annet som har med hverdagen å gjøre. Mannen kommer hjem til helgene, til strøkent hus som regel. 

Ja, det ser greit ut, men en dag i helgene, noen timer hvertfall, krever jeg at jeg får gjort litt ekstra i huset hvor han tar seg av barna og får alenetid med de. Også vil jeg at han skal hjelpe meg litt f.eks søndagskveld med litt ordning i huset før han drar, slik at jeg slipper å bruke hele mandagskveld etter jobb på ordning av hus.

Er det greit at jeg lager en liste over hva han kan hjelpe meg med? Slik som nå når han har lagt seg fordi han må en time tidligere oppe enn meg, bretter jeg tøy, vasker mer klær, drar raskt over badet og toalettene, er ut med søppel, tømmer oppvaskmaskin og drar over gulvene. Hadde vært fint med litt hjelp, og vil helst se at ikke hele søndagskveld for min del går bort til dette alene, men at vi kan få litt tid sammen.

Anonymous poster hash: b9635...de1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt klart! Og hvis han er som menn flest, synes han sikkert det er greit å ha en liste å forholde seg til. Da vet han hva som kreves av ham, og kan planlegge tiden sin.

Anonymous poster hash: 6cd85...41b

Skrevet

For å ikke understreke hva HAN skal gjøre, så skriv opp det du skal gjøre også! Så ikke han føler seg støtt av å måtte få beskjed hvis du skjønner hva jeg mener?

Anonymous poster hash: a74f2...b70

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Akkurat det må du vel spørre mannen din om?  Har du snakket med ham om at han trenger å ta i et tak?  Ikke sikkert han tenker over hvor mye jobb det er for deg å være alene i uka.   Han tenker sikkert at han fortjener "fri" i og med at han er borte og jobber i uka.  Kommunikasjon er bra greier.

Jeg kan gjerne lage liste til mannen min, han synes til og med at det er veldig praktisk noen ganger.  Men det er noe vi har snakket om på forhånd.  Jeg hadde ikke likt det om han plutselig kom med en liste til meg over ting han vil at jeg skal gjøre mens han gjør noe annet, og jeg tror ikke han ville satt pris på det heller.  Men vi kan gjerne avtale å gjøre det.

Skrevet

Om huset er strøkent når han kommer hjem hvorfor må du bruke lørdag på mer husarbeid + at dere skal gjøre husarbeid på søndag? Roter dere ekstremt mye eller bor dere i slott med 50 rom?

Stress ned med husarbeid og bruk helgen sammen som en familie. Ta en ryddings på søndagen, det klarer gubben sjøl så du kan slappe litt av:)

Anonymous poster hash: ae272...987

Skrevet

Ja, det synes jeg du kan. Men du bør høre med mannen din først, det er ikke alle som liker å få oppgaver fra kjærringa ;) Han er borte hele uka, og bør utvilsomt stille opp med huslige sysler når han er hjemme. En ide kan være å skrive ned ting du vil han skal gjøre, ikke ting han SKAL gjøre. Ingen liker å bli diktert :P

Gjest thricane
Skrevet (endret)

Klart det. Jeg gjør alltid det når vi skal noe utenom normalt, for eks dra på ferie. Ellers fjaser han rundt her som en hodeløs høne og jeg bruker dobbelt så lang tid. Han er i utgangspunktet en oppegående fyr, han mister bare oversikt når det blir mye forskjellig. Lager alltid ei liste vi begge kan krysse av etter hvert som vi gjør unna.

Endret av thricane

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...