Gå til innhold

Sitter her og regner...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig blitt alene (med et barn), og sitter nå og forsøker meg på å finne ut av hvordan fremtiden vil bli økonomisk.

Har tatt utgiftene først, da de er sikre. Landet på 22 000 faste i mnd, inkludert mat og forsikringer.
Men det er ekskludert kos i form av utflukter, kafè, svømming o.l. og utstyr, klær og sko.

Så nå må jeg ta fatt på "inn" posten.. Håper på å komme over 25 000 der. 
Men orker knapt å sette i gang, det er sånt et virrvarr av regler og hva man har krav på.

Klarer ikke å finne en OS-oversikt for 2014, synes NAV sine nye sider er helt håpløse..noen som vet hvor den ligger?
Regnes OS + alle disse "alene"-stønadene som inntekt? Tenker ift til bostøtte. Dersom man må tjene mindre enn ca 225 000 i året for å få dette blir det jo umulig?!

Inntekten min vil droppe nå som jeg blir alene, jeg er nødt til å gå ned i stilling, så vil gjerne studere 100% istedet da jeg ikke har relevant utdannelse.
Men når jeg da skal sende inn lønnsslipper for de siste 3 mnd vil jo disse være misvisende (ift.OS feks)
Jeg blir helt svimmel av dette. Var på "veiledningstime" hos NAV, men dama der henviste til "regelverket" hver gang jeg spurte om noe. Veiledning my ass!! 

Regnes OS ut fra hva du har tjent hele året, eller hva du faktisk tjener pr mnd?

Ser jeg må ta en (eller flere) tlf til NAV i morgen, men hadde satt pris på svar her også dersom noen kan hjelpe meg litt på vei her. Hva har jeg krav på?

Noen som har vært borti at NAV kan dekke private studier? Er jo for sent å søke hos samordna opptak. Har ikke mulighet til å jobbe den stillingen jeg har nå siden den er turnus.

Et stort sukk fra meg!

Ha en god søndag alle sammen :)

Anonymous poster hash: 3137f...fd6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ihvertfall svare deg litt i forhold til bostøtte, for det er det jeg jobber med. Det som teller som inntekt når det kommer til bostøtte fra Husbanken er all skattbar inntekt. Dvs. lønn og stønader som OS, AAP, dagpenger og ulike pensjoner. Det eneste andre som regnes med utenom dette er inntekt fra skattefri utleie av egen bolig. Barnetrygd, bidrag ol teller ikke med. Vi bruker bruttoinntekten din, og ser også på siste ferdige skatteoppgjør for å se hva som gir det gunstigste resultatet for deg. 

Når det gjelder OS, så kan du risikere å ikke få innvilget det om du sier opp inntektsgivende arbeid til fordel for å studere eller være hjemme. Det skal være svært gode grunner for å si opp en jobb og så få OS isteden.

Anonymous poster hash: 87901...d15
Skrevet

Jeg kan ihvertfall svare deg litt i forhold til bostøtte, for det er det jeg jobber med. Det som teller som inntekt når det kommer til bostøtte fra Husbanken er all skattbar inntekt. Dvs. lønn og stønader som OS, AAP, dagpenger og ulike pensjoner. Det eneste andre som regnes med utenom dette er inntekt fra skattefri utleie av egen bolig. Barnetrygd, bidrag ol teller ikke med. Vi bruker bruttoinntekten din, og ser også på siste ferdige skatteoppgjør for å se hva som gir det gunstigste resultatet for deg. 

Når det gjelder OS, så kan du risikere å ikke få innvilget det om du sier opp inntektsgivende arbeid til fordel for å studere eller være hjemme. Det skal være svært gode grunner for å si opp en jobb og så få OS isteden.

Anonymous poster hash: 87901...d15

Takk for innspill. Ja, da kan jeg vel se langt etter bostøtten. Da må man jo tjene fryktelig lite for å få dette? Synes liksom "alle" som er alene får dette. Har ca 14 000 faste i mnd på bolig.

Interessant det du sier angående OS.. Da blir det jo umulig for meg dersom det er slik, blir jo en ond sirkel mtp søknader om skole, permisjon fra jobb osv.

Stillingen jeg jobber er kun kveld, helg og natt. Er snakk om å søke 20% permisjon fra denne, for å ha mulighet til å studere 100%, for å få en god utdannelse. Har ingen utdannelse fra før, kun diverse emner. Fikk høre at kravet var at man var i 50% aktivitet, det vil jo isåfall bli godt over 100% for min del.

Trodde det var nettopp dette OS var til for? At den som blir alene skal få "livet på stell", slik at man blir bedre rustet til senere. Det må vel telle med at jeg ikke har mulighet til å jobbe en turnus-stilling, dersom jeg ønsker å se barnet mitt og at barnet skal ha noen form for strukur i hverdagen?!

Nå ble jeg enda mer stresset! :/

Skrevet

Noen fler med innspill? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...