Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #1 Skrevet 6. juli 2014 Tenker på deling. Mine to er tette i alder. Eldste låner mye leker av yngste og hun svarer alltid ja. I det siste har hun villet låne ting av eldste, han sier konsekvent nei. Unnskyldningen er at han er så redd for tingen (vi snakker her f.eks. om et perlebrett han fikk i julekallenderen). Jeg prøver å forklare at vi låner ting av hverandre. Når han får låne ti g fra henne er det veldig fint om hun også kan låne hans ting. Han nekter fremdeles. Det endte med at jeg tok fra han perlebrettet og gav det til henne. Han ble selvfølgelig rasende for han hadde jo ikke lånt noe av henne i DAG! Han hadde sluttet å låne ting av henne nå, sa han. Jeg syns dette er forferdelig vanskelig! Det er jo hans ting er det da rett å tvinge han til å låne bort ting? Anonymous poster hash: c885c...819
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #2 Skrevet 6. juli 2014 Må bare legge til at han lekte med lego på tidspunktet hun ville låne perlebrettet. Anonymous poster hash: c885c...819
Mandala Skrevet 6. juli 2014 #4 Skrevet 6. juli 2014 Jeg prøver å lære dem at man får låne og de er relativt gode på det. Det kan derimot bli som du skriver også. Bonusbarna mine deler tydelig ikke og for meg blir det så sært.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #5 Skrevet 6. juli 2014 Takk for svar. Jeg også mener man skal dele. Det har aldri vært et problem før plutselig nå, flere ganger! Kanskje der er alderen? Han er 6 år. Følte meg bare ikke bra når jeg tok fra han brettet og tvang han til å dele! Anonymous poster hash: c885c...819
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #6 Skrevet 6. juli 2014 Dette er foreløpig ikke et problem her, og jeg er litt usikker på hva jeg mener. Jeg vil selvfølgelig at barna skal lære å dele, men samtidig tenker jeg at det blir litt feil å ta fra dem noe som de eier ved tvang. Jeg hadde selvsagt begynt med å prøve å snake om det, noe jeg ser du allerede har gjort. Hvis jeg opplevde at gutten var genuint redd for at noe skulle bli ødelagt kunne jeg kanskje ha lovet at det ble erstattet dersom søsteren ødela det. (Hvis søsteren ødelegger med vilje ville erstattingen, eventuelt deler av den avhengig av pris, gått fra hennes sparepenger). Hvis dette ikke løste problemet tror jeg kanskje at de fleste nye ting deretter ville bli gitt felles, slik at begge eide dem. Da hadde jeg hatt god samvittighet for å tvangsdele, fordi jeg ikke tok fra gutten noe som var bare hans. Jeg ville også forklart ham hvorfor jeg valgte å gjøre det slik. Hvis søsteren fortsatte å være flink til å dele de tingene hun eide fra før, mens han fortsatt ikke delte sine ting, hadde jeg vært nøye med å rose henne for at hun er flink å dele, og den oppmerksomheten skulle vært gitt mens han var tilstede. Anonymous poster hash: 1ef8b...a8a
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #7 Skrevet 6. juli 2014 Her tvinges de ikke til å dele, i den forstand at eldste får bestemme over sine leker og yngste over sine- men så har jeg vært knallhard på at den som ikke deler får ikke låne av den andre, og da har pipen fått en annen lyd. Her deles leker fint mellom ungene, og en skjelden gang må jeg komme med en reminder. Jeg respekterer at storesøster har enkelte ting hun ikke ønsker at lillebror skal låne, men de er flinke til å inngå kompromiss sammen. (3 og 5 år) Det er viktig å lære de at de skal dele, men jeg syns også det er viktig at de ikke føler seg overkjørt - resultatet blir jo som jeg ønsker likevel Anonymous poster hash: d2e59...935
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #8 Skrevet 6. juli 2014 Skal man låne må man dele. Er det noe man ikke vil dele av spesielle leker får man heller ikke man heller ikke låne spesielle leker av de andre. Enkelt og greit! Samme med å være på rommene til hver andre. Anonymous poster hash: 2d3e5...c50
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #9 Skrevet 6. juli 2014 Småsøsknene her i huset har ødelagt flere leker de har lånt fra storebror, så han får si nei om det er ting han er redd for! Men om det er legodeler som ligger i felleskassa må alle dele.. Og biler osv. Anonymous poster hash: 2c179...904
skjotta Skrevet 6. juli 2014 #10 Skrevet 6. juli 2014 Jeg tvinger ikke eldste til å dele sine ting men jeg hjelper yngste med å si nei og forklarer eldste at når hun ikke vil låne ut sine ting får hun heller ikke låne hans.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #11 Skrevet 6. juli 2014 Her er det kun kosekluter de får ha helt i fred: Andre ting må deles. D.v.s. at hvis du ikke bruker den selv, må lillesøster få lov. Vel og merke så lenge det ikke er ting hun kan ødelegge! Anonymous poster hash: eb8d0...2bf
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #13 Skrevet 6. juli 2014 Er det spesielle ting mine barn elsker og er bekymret for så deler de ikke den leken. Alt annet deles og blir noe ødelagt betaler den som ødela for ny leke. Aldri opplevd en voksen person som deler bilen sin ei heller huset sitt hvis noen spør. Ingen voksen deler fordi de MÅ dele. De velger selv hva som kan deles og ikke. Så at et barn MÅ alt blir feil for meg. Det er viktig å lære seg og dele, men også viktig at de lærer å passe på de lekene som er dyrebare for dem. Anonymous poster hash: 80086...794
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå