Gå til innhold

Har problemer med eksen.. barn, gjeld etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 1 1/2 år siden det ble slutt. Vi var gift. Jeg har tatt hånd om min gjeld, han sin egen. Han tok opp forbrukslån da vi var gift. Nå kommer han og sier at han nekter å ha barna mer enn annenhver uke, og at jeg må søke bidrag gjennom nav (vi har hatt privatavtale), og han ønsker meg lykke til med å få noe bidrag da han har masse gjeld som han mener er felles fra da vi var gift.Jeg har ikke skrevet under på noe eller tatt opp noe før eller da vi var gift.

Jeg føler meg helt nedbrutt av alt sammen..og nå kommer dette i tillegg :'(

Anonymous poster hash: d7d99...974

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..gikk litt fort. Stemmer dette? Har jeg virkelig ingenting å gå på? Han tjener omtrent det doble av det jeg gjør..

Skrevet

Aner ikke men bidrag har du krav på.

La NAV regne det ut. Han fortjener en nesestyver.

Han høres rimelig dust ut. En mager trøst må være at du er kvitt han.

Anonymous poster hash: bc21e...e95

Skrevet

Flott far da, som lar problemene gå utover barna sine, og "nekter å ha de mer"... han hadde jeg latt hatt barna MINST mulig. 

Anonymous poster hash: 63351...dba
Skrevet

Selvsagt får du bidrag. Det er han som driter på draget, og opparbeider seg gjeld til Nav for bidragsforskuddet de kommer til å gi ungene.

Anonymous poster hash: 600d2...3a1
Skrevet

Hvorfor vil du at han skal ha barna så mye? Om han har de annenhver uke har du antakelig ikke krav på bidrag. Har jeg misforstått noe her, og du har de mest vil du mest sannsynlig få. Høres lurt ut med avtale gjennom NAV for dere slik det er nå, da blir det ryddig.

Skrevet

Du tok ikke opp gjeld, men det er slik at man tar verdier før ekteskapet og ved slutten, overskudd eller tap blir delt på 2. Dersom dere ikke hadde særeie blir du også ansvarlig for hans gjeld.

Skrevet

Barna forguder han, det er grunnen til at jeg vil at han skal ha dem 50/50. Sønnen min på 10 er veldig sensitiv..han kommer til å bli knust om han bare får se faren annenhver helg :(

Jo, ut ifra bidragskalkulatoren har jeg krav på bidrag selv ved 50/50..

Men det er ikke slik at den forbruksgjelden ene parten tar opp under ekteskap er den andres? At den blir delt på en måte? Om nav legger det til grunn burde det vel ha kommet på ligningen og?

Jeg blir så fortvilt, hver gang det er noe så truer han med å ikke ha barna. Det er utrolig tungt.

Skrevet

Du tok ikke opp gjeld, men det er slik at man tar verdier før ekteskapet og ved slutten, overskudd eller tap blir delt på 2. Dersom dere ikke hadde særeie blir du også ansvarlig for hans gjeld.

Men jeg hadde mer gjeld enn han, lånekassen.Vi skal sende inn skilsmissepapirene nå i juli, da har det gått 1 år. Vi har ikke hatt noe kontakt med Nav, jeg skjønner meg ikke på dette :-/

Skrevet

Han må betale bidrag, nav tar ikke noe hensyn til gjelden deres.

Hvis du ikke har skrevet under på noe av de forbrukslånene som er hans, så slipper du nok unna. Ellers må han hyre en advokat, og de må gå gjennom alt av den gjelden du har betalt, den han har betalt osv. Lånekassen gjelden er en personlig gjeld, og blir holdt helt utenfor.

Dette er nok bare trusler han kommer med for å skremme deg. Jeg har vært gjennom det samme.

Utrolig trist at han skal straffe barna da.

Anonymous poster hash: 1097c...c87
Skrevet

Gjelden dere hadde før dere inngikk ekteskap, er ikke felles, men "tilhører" den som har tatt den opp. Gjeld som dere har påtatt dere (uavhengig av hvem) er deres felles gjeld. Det samme gjelder verdier. Det dere hadde før dere ble sammen, tilhører den som har kjøpt det, det dere har kjøpt etter, tilhører dere sammen.

Bidrag går kun på inntekt, og tar ikke hensyn til gjeld. Hvis han tjener dobbelt så mye som deg, så vil du nok ha krav på bidrag selv om dere har 50/50. Ikke la han true deg. Hvis han gjør det han truer med, vil det bli enda dyrere for han, og det vil han sikkert ikke risikere.

Anonymous poster hash: fc8a2...971
Skrevet

Hi her, takk for svar alle sammen.

Jeg kan ikke skjønne at den forbruksgjelden som han har tatt opp virkelig skal deles på 2? Skal jeg straffes for at han er "dum"? Vi hadde ikke noe av verdier, så det er bare snakk om gjeld..forbruksgjeld. Han tok opp lån blant annet for å kjøpe et kamera, og der har han økt og økt kreditten. Samme med feks. et billån, økt og økt kreditten der og.

Når kan han eventuelt legge frem et krav om denne gjelden?

Dere sier at studielån er et privatlån, hva er forskjellen på disse privatlånene og forbrukslån?

Skrevet

Barna forguder han, det er grunnen til at jeg vil at han skal ha dem 50/50. Sønnen min på 10 er veldig sensitiv..han kommer til å bli knust om han bare får se faren annenhver helg :(

Men det er ikke slik at den forbruksgjelden ene parten tar opp under ekteskap er den andres? At den blir delt på en måte? Om nav legger det til grunn burde det vel ha kommet på ligningen og?

Jeg blir så fortvilt, hver gang det er noe så truer han med å ikke ha barna. Det er utrolig tungt.

Jeg tror jeg misforstår deg, for i HI skriver du at han nekter å ha barna MER enn annenhver uke. Tenkte da det var rart at du krevde bidrag om han har hovedomsorgen. Men om jeg forstår deg rett har dere 50/50 nå og han vil endre til annenhver helg? I så tilfellet er dette bare sludder og du kan ta det helt med ro!

Skrevet

Det er ikke riktig at studielån holdes utenfor deling etter skilsmisse.

Gjeld skal trekkes fra

Det er bare nettoen av det hver av ektefellene eier som skal deles. Derfor kan "Kari" og "Ola" først trekke fra den gjeld hver av dem er ansvarlig for. Hvis for eksempel "Karis" eiendeler er verd 50 000 kroner, og hun er skyldig sine foreldre 10 000 kroner, blir nettoverdien av hennes eiendeler 40 000 kroner, og det er dette hun skal dele med "Ola".

Dersom for eksempel "Ola" har større gjeld enn det hans eiendeler er verd, har han ikke noe overskudd som kan deles. Han har likevel krav på halvparten av "Karis" overskudd, selv om hun ikke får noe fra han.

Når begge ektefellene er ansvarlig for en gjeldspost (de har fellesgjeld), kan hver av dem kreve fradrag for "sin del" av gjelden. Hvis "Ola" er ansvarlig for 3/4 av gjelden, mens "Kari" er ansvarlig for 1/4, kan hver av dem trekke fra et beløp som tilsvarer denne brøken.

All gjeld skal trekkes fra. Det er en vanlig misforståelse at studiegjeld holdes utenfor. 

Skrevet

Det er ikke riktig at studielån holdes utenfor deling etter skilsmisse.

Gjeld skal trekkes fra

Det er bare nettoen av det hver av ektefellene eier som skal deles. Derfor kan "Kari" og "Ola" først trekke fra den gjeld hver av dem er ansvarlig for. Hvis for eksempel "Karis" eiendeler er verd 50 000 kroner, og hun er skyldig sine foreldre 10 000 kroner, blir nettoverdien av hennes eiendeler 40 000 kroner, og det er dette hun skal dele med "Ola".

Dersom for eksempel "Ola" har større gjeld enn det hans eiendeler er verd, har han ikke noe overskudd som kan deles. Han har likevel krav på halvparten av "Karis" overskudd, selv om hun ikke får noe fra han.

Når begge ektefellene er ansvarlig for en gjeldspost (de har fellesgjeld), kan hver av dem kreve fradrag for "sin del" av gjelden. Hvis "Ola" er ansvarlig for 3/4 av gjelden, mens "Kari" er ansvarlig for 1/4, kan hver av dem trekke fra et beløp som tilsvarer denne brøken.

All gjeld skal trekkes fra. Det er en vanlig misforståelse at studiegjeld holdes utenfor. 

http://www.skilsmisse.net/deling.html

Skrevet

Jeg tror jeg misforstår deg, for i HI skriver du at han nekter å ha barna MER enn annenhver uke. Tenkte da det var rart at du krevde bidrag om han har hovedomsorgen. Men om jeg forstår deg rett har dere 50/50 nå og han vil endre til annenhver helg? I så tilfellet er dette bare sludder og du kan ta det helt med ro!
Beklager, ser at det ble helt feil ja.. det skal selvsagt være sånn som du sier. Vi har dem 50/50 nå, men han vil bare ha dem annenhver helg.

Skrevet

Nav tar ikke hensyn til gjeld når de setter bidrag, bare inntekt. Har man ansvar for barn skal selvfølgelig det gå foran forbruk ellers og en mann med bidragsplikt må ta hensyn til hva han skal betale i bidrag før han tar opp gjeld. Det fungerer selvfølgelig ikke sånn at fedre kan ta opp så mye gjeld som mulig for å slippe unna bidrag...

Gjeld som er tatt opp mens dere er gift må dere dele på ved skilsmisse. Det er vanlig å ha felles økonomi som ektefeller og at gjeld som blir tatt opp innenfor ekteskapet er til den felles økonomien. 

Anonymous poster hash: 9e1d8...e6a
Skrevet

Nav tar ikke hensyn til gjeld når de setter bidrag, bare inntekt. Har man ansvar for barn skal selvfølgelig det gå foran forbruk ellers og en mann med bidragsplikt må ta hensyn til hva han skal betale i bidrag før han tar opp gjeld. Det fungerer selvfølgelig ikke sånn at fedre kan ta opp så mye gjeld som mulig for å slippe unna bidrag...

Gjeld som er tatt opp mens dere er gift må dere dele på ved skilsmisse. Det er vanlig å ha felles økonomi som ektefeller og at gjeld som blir tatt opp innenfor ekteskapet er til den felles økonomien.

Anonymous poster hash: 9e1d8...e6a

Ikke nødvendigvis.

Kan du bevise at ingen av gjenstandene er dine og at bilen står i mannens navn trenger ikke gjeld deles

Om feks bilgjeld skal deles kan du kreve bilen solgt.

Min venninne var gjennom en runde i retten. De ble skilt pga hans skjødesløshet med penger og hun fikk medhold at gjeld på feks kredittkort var ikke noe hun visste eller hadde samtykket i. Hun ANTE ikke at han hadde fire kredittkort og masse forbruksgjeld.

Anonymous poster hash: bc21e...e95

Skrevet

Flott far da, som lar problemene gå utover barna sine, og "nekter å ha de mer"... han hadde jeg latt hatt barna MINST mulig.

Hvilken tankegang er det her, da? "Han hadde jeg latt ha barna minst mulig".

Det er for det første ikke mor som avgjør samværet. For det andre vil du da straffe barna og ikke bare far, dersom de har et normalt, godt forhold.

Jeg blir provosert over alle som mener de skal straffe far ved å nekte samvær, da straffes også barna: Sett ungene foran egen bitterhet og krangling!

Skrevet

Hvis verdien av det man har kjøpt for gjelden skal holdes utenfor oppgjøret skal gjelden også holdes utenfor (bolig, bil ol.), rene forbrukslån kan man trekke i fra, så da ville jeg krevd at f.eks. verdien av kamera kjøpt for pengene legges til som verdi slikt at gjelden blir lavere. Det beste er selvfølgelig at gjelden ikke tas med, men da tenker jeg jo at det blir litt urettferdig at studielån kan trekkes i fra, da dette gjerne er gjeld fra før man ble sammen.

Skrevet

Så jeg kan i teorien, om det går så langt, forlange halve prisen for de tingene han har kjøpt? Jeg har ikke sett noe til det han har brukt pengene på..

Så om jeg har skjønt det rett så skal studielånet som ble tatt opp under ekteskapet telles med?

Skrevet

Hvilken tankegang er det her, da? "Han hadde jeg latt ha barna minst mulig".

Det er for det første ikke mor som avgjør samværet. For det andre vil du da straffe barna og ikke bare far, dersom de har et normalt, godt forhold.

Jeg blir provosert over alle som mener de skal straffe far ved å nekte samvær, da straffes også barna: Sett ungene foran egen bitterhet og krangling!

Jeg er helt enig! Barna går foran alt, jeg har til og med sagt at han skal få slippe å ha noe kontakt med meg.. Barna kommer til å bli knust over å ikke få være like mye hos faren.. de skjønner jo ikke.. Nå sier han at føler nesten avsky over å se barna våres fordi dem minner han om meg. Stakkars barna mine, jeg føler meg helt tom..

Hi

Skrevet

studielånet telles ikke med. Dette fordi et studie gagner bare den ene personen. ( ved brudd)

All gjeld dere har opparbeidet dere mens dere er gift er felles gjeld.(nå kan det hende det finnes unntak da, om du ikke ante noe om det feks. men det blir vel ofte bare ord mot ord og dyre advokatregninger

Skrevet

Nasse nøff: nå har jeg browset nettet her, og leaer mange steder at studielån som er tatt opp under ekteskapet teller som felles gjeld. Men, å jeg er usikker altså uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...