Gå til innhold

Er man fritatt for stil som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom til å tenke på noe i min ensomhet her jeg sitter å venter på at resten av huset skal våkne. Jeg er selv ikke særlig motebevisst, men en nokså stilbevisst bohem med en viss forkjærlighet for second hand og salg. Nå i vår kom magen og med den en ny utfordring: mammaklær. Trålte fretex og noen loppemarkeder og sitter igjen med en pen bunke mammabukser, noen litt lange topper, noen kjoler og en og annen tunika. Kostet meg max 500 totalt. Og jeg hadde jo da litt fra før som fint lar seg bruke. Så nå har jeg et rikt utvalg av klær som holder mål. 

Men jeg ser at det er overraskende mange som flytter inn i sin litt større samboer/manns gråmelerte joggebukse (og slutter å vaske håret) så snart svangerskapet er et faktum, og de blir der, gjerne ut barsel, om ikke småbarnstiden? Why? Når det jo ikke koster så innmari mye med en bukse eller to, og dagens mote faktisk er nokså generøs (husker med gru magetoppene som var eneste alternativ sist jeg gikk gravid på begynnelsen av 2000-tallet). Singletter når jo gjerne nedfor rumpa og man får et rikholdig utvalg av mammaklær, både nytt og brukt for en slikk og ingenting. Sammenlignet med alle de tusenlappene en gjennomsnitts gravid "spyr" ut på senger, klær, bilstoler, ammeputer, stelleprodukter, dyner og tepper, pynt og dilldall til den lille, burde ikke de fleste ha råd/initiativ/ork/overskudd til å investere i ett par bukser og en vettug topp? Misforstå meg rett, jeg er på ingen måte opptatt av at folk skal følge mote eller bruke uhorvelige beløp på å passe inn. Men jeg trodde (kirriger meg) at selv om, og kanskje nettopp når, man føler seg litt stor og utilpass, kanskje dårlig, gjør det underverker for skrott og psyke å få på seg et plagg som passer, vaske håret, strutte litt og få komplimenter for en rund og søt mage. For jeg vet at hadde jeg gjemt meg i mannens joggebukse (som han forøvrig ikke har når jeg tenker meg om), ville følelsen av å være syk, dårlig, sliten, uggen og miserabel blitt forsterket med minst 50%. 

Når det kommer til sko derimot, er jeg tilbøyelig til å innrømme at crogs er blitt en del av det daglige antrekket de siste ukene. Men jeg lover, det er forbigående, og skal jeg lengre enn til nærbutikken (huff, ja), tar jeg den ekstra påkjenningen det er å kle på skikkelig fottøy :-p 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke så mange gravide med uvasket hår og joggebukse. Kan ikke komme på å ha sett noen. Men, så skal det sies at jeg er ekstremt lite opptatt av klær og mote, og tar på meg det som passer og håper at det ikke er helt på trynet. Er bonde, så arbeidsklærne passer heldigvis godt selv om jeg er gravid ;). Det er visst det jeg er mest opptatt av. Strutter ikke så veldig, bare er meg selv nå som før :).

Men ser helt klart at det er fint å føle seg bra i fine klær når man er gravid. Jeg ser mange flotte gravide damer med fine klær, så jeg ser motsatt av deg visst.

Skrevet

Ikke for min egen del, liker å se nogenlunde bra ut selvom jeg er gravid. Ser også mange i fine klær her jeg bor

Anonymous poster hash: fc0b8...ab4
Skrevet

Kom til å tenke på noe i min ensomhet her jeg sitter å venter på at resten av huset skal våkne. Jeg er selv ikke særlig motebevisst, men en nokså stilbevisst bohem med en viss forkjærlighet for second hand og salg. Nå i vår kom magen og med den en ny utfordring: mammaklær. Trålte fretex og noen loppemarkeder og sitter igjen med en pen bunke mammabukser, noen litt lange topper, noen kjoler og en og annen tunika. Kostet meg max 500 totalt. Og jeg hadde jo da litt fra før som fint lar seg bruke. Så nå har jeg et rikt utvalg av klær som holder mål.

Men jeg ser at det er overraskende mange som flytter inn i sin litt større samboer/manns gråmelerte joggebukse (og slutter å vaske håret) så snart svangerskapet er et faktum, og de blir der, gjerne ut barsel, om ikke småbarnstiden? Why? Når det jo ikke koster så innmari mye med en bukse eller to, og dagens mote faktisk er nokså generøs (husker med gru magetoppene som var eneste alternativ sist jeg gikk gravid på begynnelsen av 2000-tallet). Singletter når jo gjerne nedfor rumpa og man får et rikholdig utvalg av mammaklær, både nytt og brukt for en slikk og ingenting. Sammenlignet med alle de tusenlappene en gjennomsnitts gravid "spyr" ut på senger, klær, bilstoler, ammeputer, stelleprodukter, dyner og tepper, pynt og dilldall til den lille, burde ikke de fleste ha råd/initiativ/ork/overskudd til å investere i ett par bukser og en vettug topp? Misforstå meg rett, jeg er på ingen måte opptatt av at folk skal følge mote eller bruke uhorvelige beløp på å passe inn. Men jeg trodde (kirriger meg) at selv om, og kanskje nettopp når, man føler seg litt stor og utilpass, kanskje dårlig, gjør det underverker for skrott og psyke å få på seg et plagg som passer, vaske håret, strutte litt og få komplimenter for en rund og søt mage. For jeg vet at hadde jeg gjemt meg i mannens joggebukse (som han forøvrig ikke har når jeg tenker meg om), ville følelsen av å være syk, dårlig, sliten, uggen og miserabel blitt forsterket med minst 50%.

Når det kommer til sko derimot, er jeg tilbøyelig til å innrømme at crogs er blitt en del av det daglige antrekket de siste ukene. Men jeg lover, det er forbigående, og skal jeg lengre enn til nærbutikken (huff, ja), tar jeg den ekstra påkjenningen det er å kle på skikkelig fottøy :-p

Jeg har ikke eid en joggebukse på 10 år hvert fall, men jeg hadde nok heller tatt på meg en slik fremfor dine boheminspirerte klær. Fint du føler deg bra, men hva vet du om hva som får andre til å føle seg bra? Blir helt matt av innleggene her inne hvor folk prøver å tre nedover hodet på andre hva som er å kle seg "riktig". Vi er alle forskjellige.

Anonymous poster hash: 963fb...b89

Skrevet

Kjære b89, hun sa at det var hennes stil. Ikke at alle skal gå kledd som en bohem. Les bedre neste gang.

Skrevet

Som sagt, jeg driter i mote, og forventer virkelig ikke at alle skal trives i h&m-bukser. Jeg bare etterspør om det virkelig hjelper på form og humør å (pardon my french) kle seg som en mannlig dass når man er i sin aller mest kvinnelige fase i livet.

Mulig jeg legger mer merke til det enn godt er, velger å skylde på alle årene med venting og forundring.

Skrevet

Kjære b89, hun sa at det var hennes stil. Ikke at alle skal gå kledd som en bohem. Les bedre neste gang.

Kjære SuperFries, hun føler seg kvalifisert til å påstå at hun selv har "stil", men ikke andre..

Skrevet

Nå kan det jo tenkes at de du kritiserer og syns ser ut som En mannlig dass, syns du ser ut som noe katten har dratt inn fra søppeldynga?

Personlig håper jeg at jeg kler meg ok, men samtidig så kjenner jeg at motivasjonen av og til er på bunn når ingenting passer.

Noe jeg derimot aldri ville blitt sett i er crocks - gravid eller ei.

Anonymous poster hash: b38db...bbd

Skrevet

Jeg opplever det motsatte, nemlig at de fleste gravide ser ganske så smashing ut i dag. Det kommer kanskje litt an på hvor man bor?

Anonymous poster hash: 6c5e5...0b9
Skrevet

Her jeg bor. Oslo. Synes jeg de fleste gravide er flinke til å kle seg.

Må si jeg blir imponert og litt misunnelig på de syltynne pene jentene med en flott struttemage som går med høye sko og flatterende kjoler og skjørt til de føder

Jeg VAR ganske tykk for to år siden og har tatt vare på en del dyre kjoler (liker designerkjoler når de er på salg) så jeg er såpass heldig at jeg nå har en god garderobe for struttemage selv.

Men når det gjelder sko så har jeg gitt opp. Fått betennelse i begge føtter så må ha skikkelige sko :-(

Føler mer som Mary Poppins på beina. Fotform omtrent. Når det er sagt så er alle enige om at fornuftige sko er lov når man har tung mage.

Jeg kjøpte et par svarte Nike joggesko og så kjøpte jeg inn masse brede tyllbånd i forskjellige farger. Så bytter jeg lissene med tyllbånd i farge som matcher kjolen min. Har fått komplimenter for skoene mine. Om det bare sies av medlidenhet vet jeg ikke.

Uansett. Det er noen dager jeg bare føler meg dritt og da trekker jeg gjerne på meg mannens deilige joggebukse. ;-)

Anonymous poster hash: 1c987...c93

Skrevet

Kjære SuperFries, hun føler seg kvalifisert til å påstå at hun selv har "stil", men ikke andre..

Hun har sikkert en stil, det kan man lese ut av HI. Og jeg er generelt enig med henne, der er mange gravide som kler seg i enorme klær fullstendig blottet for enhver stil. Hun sier ikke at alle ikke har stil, men mange driter i det. Hvorfor gjør de det? Man føler seg generelt bedre i pene klær enn i overvokste gensere og bukser.

Skrevet (endret)

Prinsessen har en viktig poeng. Jeg tror mange bruker graviditet (og småbarnstilværelsen) som en unnskyldning for å gi litt beng.

Da jeg var gravid var jeg livredd for å gå i "joggiss-fellen". Jeg la, om mulig, enda mer arbeid (og tid) i utseendet mitt.

Nå er skrekken å gå i "shabby småbarnsmor"-fellen :o

Det er godt mulig folk humrer i skjegget når jeg kommer trippende med høye hæler, solbriller og kjole på vårt lokale nærsenter på en (regntung) mandag. Jeg vet at jeg sikkert stikker meg ut som en sår tommel (kan man du det på norsk??!), men det er meg revnende likegyldig :D

Jeg kommer aldri, jeg gjentar, ALDRI å slutte meg til joggebukse/allværsjakke/crocks-mafiaen på lændet - ikke en gang om jeg skulle få en skokk med Nurk!! :D

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Hun har sikkert en stil, det kan man lese ut av HI. Og jeg er generelt enig med henne, der er mange gravide som kler seg i enorme klær fullstendig blottet for enhver stil. Hun sier ikke at alle ikke har stil, men mange driter i det. Hvorfor gjør de det? Man føler seg generelt bedre i pene klær enn i overvokste gensere og bukser.

DU gjør det. Du vet vel ikke hva dom får andre til å føle seg bedre??

Skrevet

Ja, jeg har en stil. Godt mulig nabokona i gråmelert joggebukse i str xxl (når hun selv er small), med fettrender i håret, flekker på t-skjorta, og prix-pose i stedet for veske også mener hun har stil. Men når hun, den samme nabokone, for et halvt år siden hadde pumps, leppestift, oppsatt hår og egentlig så smashing ut (fortsatt uten å dele stil med meg), så må jeg da få lov til å tenke at noe (ettellerannet) har skjedd? Og når dette ettellerannet skjedde samtidig som hun fikk kul på magen lurer jeg på om det er slik at så snart man blir gravid er det enkelte som forfaller fullstendig? Og der er ikke snakk om å dempe krigssminken eller gå fra 9 til 7 cm heler, men å bare rett og slett drite fullstendig i hva man kler seg i, enten det dreier seg om designvesker og merkeklær, eller ikke. 

Skrevet

Ja, jeg har en stil. Godt mulig nabokona i gråmelert joggebukse i str xxl (når hun selv er small), med fettrender i håret, flekker på t-skjorta, og prix-pose i stedet for veske også mener hun har stil. Men når hun, den samme nabokone, for et halvt år siden hadde pumps, leppestift, oppsatt hår og egentlig så smashing ut (fortsatt uten å dele stil med meg), så må jeg da få lov til å tenke at noe (ettellerannet) har skjedd? Og når dette ettellerannet skjedde samtidig som hun fikk kul på magen lurer jeg på om det er slik at så snart man blir gravid er det enkelte som forfaller fullstendig? Og der er ikke snakk om å dempe krigssminken eller gå fra 9 til 7 cm heler, men å bare rett og slett drite fullstendig i hva man kler seg i, enten det dreier seg om designvesker og merkeklær, eller ikke.

Jeg skjønner ikke at du blir boende i et sånt området? Det høres ut som hele din verden faller sammen pga dette?

Kanskje dama var syk? Kanskje hun lider av ekstrem svangerskspskvalme, og bare det å karre seg til butikken tar all energi?

Stikk heller over og spør om du kan hjelpe med noe i stedenfor å disse alle gravide med annen stil enn deg.

Anonymous poster hash: b38db...bbd

Skrevet

Jaja, om jeg går i svarte gravidtetstights er en ting, men ikke bruker jeg crocs og ikke har jeg hengepupper! :-)

Anonymous poster hash: 272a6...502

Skrevet

Man er fritatt fra stil i alle tilfeller, mener jeg.

Når det er sagt er jeg selv den eneste bumse-gravid jeg har sett. Jeg var bred, feit, tung og pløsete, følte meg helt pyton og så ikke ok ut på noen som helst måte.

Synes de aller fleste ser supre ut, jeg.

(Det var sikkert meg du så:(

Anonymous poster hash: 82b4b...44b

Skrevet

Jeg har aldri vært vitne til noe lignende, men synes det høres ut som at denne dama er syk eller har en depresjon på grunn av hennes omprioriteringer.

Skrevet

Jeg er så kvalm og dårlig form at jeg må prioritere krefter. Tar jeg meg en dusj en dag, må jeg velge om jeg enten går på butikken eller setter på ei vaskemaskin. Har en på seks år fra før, og skal jeg klare leke litt med han, så må jeg ligge større deler av dagen.... Stil??? I dont care!

Anonymous poster hash: f9400...051

Skrevet

Enig med deg! Er ikke snakk om å ha så fancy stil heller, men noe annet enn altfor store manne-klær kan det ikke være så vanskelig å få til!

Har sett ganske mange damer i sånne klær, blir usikker på om de er gravide eller bare feite og slaskete! Hva ned å vise frem kulen sin og prøve å nyte graviditeten til tross for plagene som oppstår! (Snakker selvfølgelig ikke om de ekstremt kvalme osv) Man føler seg nye bedre etter en dusj og noen pene og rene klær som passer kroppen..

Anonymous poster hash: 854ed...ee2

Skrevet

Når jeg leste overskriften så trodde jeg at du ville ha fritak for å skrive stil på skolen fordi du var gravid... ! Tror jeg var for tidlig oppe i dag..

Anonymous poster hash: 1477f...433

Skrevet

Når jeg leste overskriften så trodde jeg at du ville ha fritak for å skrive stil på skolen fordi du var gravid... ! Tror jeg var for tidlig oppe i dag..

Anonymous poster hash: 1477f...433

Tihi, gå og legg deg igjen! ;)

Anonymous poster hash: 854ed...ee2

Skrevet

Når det gjelder meg har jeg vært konstant i dårlig form siden jeg oppdaget at jeg var gravid. Brekker meg fortsatt daglig (er i uke 18 nå), har mye problemer med halsbrann og oppblåst mage, og vært konstant forkjøla med bihulebetennelser (vært sykemeldt i to omganger pga sistnevnte) i to måneder. Orker ikke ha på meg fjonge klær, ikke føler jeg meg fin i dem heller. Går ikke med joggebukse, men med olabukser og tskjorter.. Sikkert noen som reagerer på det og synes jeg bør gå i lekre bukser/skjørt, høye hæler og bluser. Men men,

Anonymous poster hash: aaaee...5b3

Skrevet

Hehe, føler meg litt truffet fra mitt første svangerskap i allefall. Gikk fortsatt på videregående, og måtte stå opp kl 06:00 for å ta bussen (gravidhormonene ville egentlig ikke være med på dette..)

Da gikk det mest i grå joggebukse, stram genser og joggesko. Sminket meg ikke noe heller... Men prøvde så godt jeg kunne å se fin ut på håret. Hadde laaangt brunt hår, som desverre ble fett bare jeg så på det i siste del av svangerskapet.

To år etterpå var jeg gravid igjen. Og etter jobb/skole/og generelt litt sliten med en toåring MÅTTE jeg tvinge meg selv til å ha litt bedre stil. Kjøpte meg pene gravidbukser og gravidgensere, slang også på litt maskara. Ingen kjoler eller høye hæler, men nok til at jeg følte meg representabel til en spontantur ut døra eller uventet besøk.

Håret derimot, levde sitt eget liv på slutten, som forrige svangerskap :-p

Anonymous poster hash: a6560...944

Skrevet

Er det så innmari nøye da? Jeg blir litt matt av dette evinnelige utseendefokuset. Så mye mer behagelig det hadde vært å være menneske om man kunne være litt mer naturlig og avslappet. Sukk ... (Og jeg er ikke en sånn joggebuksedame, men kunne ønske at jeg hadde mot nok til å være det)

Anonymous poster hash: 07de0...fbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...