Gå til innhold

Er jeg egoistisk og urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på 4 skal reise til besteforeldrene på besøk på østlandet. Jeg har planer om å kjøre nedover for å hente henne når jeg tar ferie, en tur på 16 timer. Jeg gleder meg enormt til denne turen, for jeg elsker å kjøre alene. Da kan jeg stoppe når jeg vil, høre på den musikken jeg vil, og ja.. Bare kose meg :)
MEN nå har 3 søskenbarn av meg funnet ut at dem vil være med, og tar det som en selvfølge at dem får sitte på uten å spørre. Dette er 3 stykker som jeg aldri har hatt god kjemi med, kort sagt så er dem egoistiske og bortskjemte. Dem har hele livet kritisert meg for ALT, hengt meg ut og brukt meg fordi jeg alltid har vært den snille omtenksomme som alltid vil andre vel.
Dem har alltid gådd i peak performance, Voolcom eller hva nå alle disse dyre merkeklærne heter. De har vokst opp med velstående foreldre og hatt alt og mer til. Jeg har vokst opp  med ei fattig mamma, lært meg å dele, tjene til egne ting og jobbet for å nå frem. Bare hvis dette kan være en pekepinn.

Men jeg kjenner ikke at jeg ønsker å ta dem med, jeg vil være egoistisk og kun tenke på meg selv. Ikke la andre styre hva jeg skal gjøre, for jeg VET at turen kommer til å bli fylt med drittprat og uthenging. Dem kommer aldri til å betale eller gjøre noe godt heller. Blir overasket om jeg faktisk får ett "takk", for dette tar de som en selvfølge uten å spørre.

Men samtidig tenker jeg at det er jo teit å si nei til dem, når jeg alt skal denne veien. Men jeg vil nyte turen, og ikke komme frem utslitt å deppa på grunn av noen som gjør alt de kan for å få meg til å føle meg som en liten dritt...

Jada, voks opp og stå for deg selv.... Men er jeg egostisk om jeg sier nei?
Dem ville ikke gjort det for meg!

Anonymous poster hash: 693de...665
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si "nei, det passer ikke at dere sitter på med meg". Det er jo sannheten og jeg skjønner deg godt. Ta turen alene, NYT den og kos deg som du har planlagt :) God tur!

Anonymous poster hash: cb8d0...699
Skrevet

Bortsett fra at jeg ikke skjønner relevansen av rik oppvekst og dyre klær, står du selvfølgelig helt fritt til å ville reise alene. Si at du hadde tenkt til å bruke tiden alene til refleksjon og avstressing. At du vil stanse nårog hvor du vil uten å kompromisse. Siden du ikke har noe godt forhold til dem i utgangspunktet, får de like det du sier eller ikke. Din tur og ditt valg. 

Anonymous poster hash: 80da1...5e5
Skrevet

Skjønner deg godt! 

Elsker selv å kjøre lange strekninger alene, og bare kose meg. Strake veien, høy musikk og friheten er rene terapien!

Hadde rett og slett blitt deppa om noen jeg til og med kom godt overens med spurte om å få sitte på, fordi egentiden min da ville forsvunnet.

Hadde glatt sagt nei til noen jeg ikke kom så godt overens med. 

Anonymous poster hash: ca482...844
Skrevet

Da nå du plutselig ta med en stor tung ting, slik at du må legge ned begge baksetene.. Beklager! Er ikke plass likevel ;)

Skjønner deg godt jeg :)

Skrevet

Si at du hadde gledet deg til å ta denne turen alene, og at du trenger alenetid. Ikke egoistisk!:)

Skrevet

Er det ikke ferie da? Dersom det er vanskelig å bare si nei, drar du en hvit løgn- du skal besøke venner eller annet på turen.... Det passer dessverre ikke!

Skrevet (endret)

Så lenge de ikke spør, trenger de ikke svare. Bare lat som om du ikke vet noe, og reis uten dem ;) . Skulle de likevel spørre, si kort nei uten å forklare.

De har ikke krav på noen forklaring, og du skylder dem ingen. Dersom du velger å gi dem en forklaring eller unnskyldning, må du regne med at de vil plukke den fra hverandre og få deg til å framstå som urimelig. Derfor er det best å gjenta som en papegøye nei, dessverre. Ikke mer og ikke mindre.

Endret av Superdolly
Skrevet

Si at det ikke passer siden du skal gjøre noen stopp på veien og det er ikke så gøy med selskap da.

And stick to your guns!!

God tur :)

Anonymous poster hash: 6bfd9...545

Skrevet

Hvordan vet du at de vil sitte på hvis de ikke har spurt eller har tenkt å spørre? 

Jeg hadde bare ignorert dem, og ikke sagt noe om når jeg hadde tenkt å kjøre. Good riddance.

Anonymous poster hash: e92b8...71e
Skrevet

Skjønner godt at du ikke vil ha slikt selskap på den lange turen. Si at de ikke passer hvis de spør om å få sitte på. Du skylder dem ingen forklaring.

God tur! :)

Skrevet

Bare si når de spør at det ikke passer, for du har lyst å ha litt tid for deg selv.

Anonymous poster hash: 11d0f...727

Skrevet

Du står helt fritt til å velge om du vil kjøre alene eller ikke. Og om de ikke betaler for seg engang, da hadde de ihvertfall ikke fått sitte på!

Men om de ikke har spurt direkte så hadde jeg bare reist. Og hvis de spør så skal du stoppe hos ei venninne og overnatte der sånn at det ikke går...eller noe sånt :P

Anonymous poster hash: 9e331...a2e

Skrevet

Hadde tatt en hvit løgn og sagt jeg skulle besøke noen på veien. Folk som dytter meg ned i saula gidder jeg ikke bruke tid på, familie inkludert!

Skrevet

Her kan du være brutalt ærlig, og si det som det er. Jeg ville heller ikke hatt selskap av noen som kritiserer og ikke er villig til å dele på utgifter, eller noen som tydelig misliker meg. 

Eller, du kan finne på en hvit løgn, har ikke plass i bilen, skal stoppe på veien, trenger egentid e.l. 

Jeg håper du er ærlig, tror nok at de trenger å høre det. Da får du vel høre det av familien i ettertid. 

Lykke til.

Anonymous poster hash: 9609d...390
Skrevet

Hvordan vet du at de vil sitte på hvis de ikke har spurt eller har tenkt å spørre?

Jeg hadde bare ignorert dem, og ikke sagt noe om når jeg hadde tenkt å kjøre. Good riddance.

Fordi de sa "ah, XXX skal dit og vi skal sitte på"... Som den største selvfølge. Dem spørr aldri, alle rundt skal alltid kaste ting i nevene på dem.

Hi

Skrevet

Fordi de sa "ah, XXX skal dit og vi skal sitte på"... Som den største selvfølge. Dem spørr aldri, alle rundt skal alltid kaste ting i nevene på dem.

Hi

Du er verken egoistisk eller urimelig. Du viser omtanke for deg selv ved å ikke ta med noen i bilen som drar deg ned.

Hvis du orker, så kan du være ærlig og si at du ikke synes deres selskap er hyggelig og at du ikke vil ha dem med, men det vil nok føre til litt uggen stemning og kan fort utvikle seg til familedrama. Da skal man har sterk rygg til å stå i det ;) Jeg hadde nok tatt en mellomløsning og sagt nei- det passer ikke og ikke latt meg presse til noen forklaring. Da får de heller bruker fantasien. Kan jo bli litt underholdning av slikt ;)

Eller du kan dra en hvit løgn (som jeg ikke kunne gjort fordi jeg tror på karma)

Skrevet

Hi

Hvor sa de dette? Var du der ?

Du skulle sagt med en gang at - Nei jeg har ikke sagt at dere får sitte på.

Vet de akkurat når du skal kjøre? Om ikke kan du kanskje dra litt tidligere eller en dag senere.

Jeg hadde ikke orket å tatt med slike folk du beskriver.

Anonymous poster hash: 676c7...dbc

Skrevet

Du skal være egoistisk. Alle har behov for det i blant uten å ha dårlig samvittighet. Si dem akkuratt hva du føler. Nei!. Å så setter du deg bakrattet og vender snuta til østlandet. Kos deg med snacks og god musikk og gjør akkuratt det du vil. Du har lov til og si nei, det er ikke ditt problem uansett hva noen andre sier. Din ferie, din bil, du er sjåføren, du bestemmer. Ta hånd om deg selv litt nå og dra alene med go samvittighet! :)

Anonymous poster hash: 38221...f33

Skrevet

Å desuten. Siden de ikke har spurt en gang. Ville jeg ikke sagt noe heller. Bare reist.. når de spør om når du kommer og henter dem. Sier du bare at ingen har spørt om å sitte på å du hadde lyst til og dra alene :)

Anonymous poster hash: 38221...f33

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Du skal være egoistisk her! Pokker heller, 16 timer i bil med noen du ikke hæler? Aldri. Dra heller en ørliten hvit løgn, eller avtal et møte med noen du kjenner på veien. Legg gjerne inn en overnatting, hos noen du kjenner, men som de ikke kjenner.

Skrevet

Det er fullstendig lov å dra en hvit løgn der for å slippe dem :)

Skrevet

Ikke ta telefonen om de ringer. Som noen nevnte, reis en dag før eller en dag seinere. Putt noe stort i baksetet så det ikke blir plass.....skal du ikke ta med et bord til besteforeldrene?

Anonymous poster hash: ff71b...16a
Skrevet

Jeg hadde nok spilt dum og lata som at jeg ikke hadde hørt det. Hvis de vet du har hørt det ville jeg fort ha regna med det ikke ble noe, siden du ikke har hørt noe.

Kunne fort ha endra på både reiserute og tidspunkt også😊

Gjest Antarctica
Skrevet

Forlang en helt ublu pris sånn at det vil lønne seg å ta fly ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...