Anonym bruker Skrevet 5. juli 2014 #1 Skrevet 5. juli 2014 Tenker helst dere med litt større barn. Vi gjør aldri det. Min eks. gjør det hele tiden foran barna. De er tenåringer, så skjønner jo det veldig godt. Når de var på ferie i fjor, var det kun snakk om hvor dyrt alt var. Ikke et eneste ord i ettertid om hvor koselig de hadde hatt det. Sendte kort hjem til moren i høst fra legoland. Det eneste som stod var hvor sinnsykt dyrt alt var. Jentene mine sier hele ferien blir ødelagt, og at de nesten får dårlig samvittighet når de spiser en skive. Hjelper dessverre ikke si noe heller. Anonymous poster hash: f8dac...631
Mandala Skrevet 5. juli 2014 #2 Skrevet 5. juli 2014 Ikke på den måten der nei, men jeg prøver å gjøre barna økonomisk bevisste. Men selvsagt synd med et så stort fokus på pris og økonomi som eksen din. Barns mine kan gjerne få vite at ting er dyrt, men hvis jeg bestemmer at de kan få kjøpe noe eller at vi skal spise ute, så skal dem ikke ha dårlig samvittighet for det. Det er jo jeg som tar valget at det er greit.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2014 #3 Skrevet 5. juli 2014 Ja, vi diskuterer økonomi foran barna. Vi snakker om hvor mye ting koster dersom vi skal på ferier og diskuterer hvor mye som er akseptabelt å bruke. Men vi snakker ALDRI om hvor dyrt ting er, eller har et fous på dette når vi er ute og koser oss på kafe eller ferier (!) Jeg tror det er sunt at unger har en ide om hvor mye ting koster, det er lettere å forklare dem hvorfor man må knipe inn og spare dersom man vil gjøre noe som koster mye Anonymous poster hash: 10814...06d
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2014 #4 Skrevet 5. juli 2014 Ja, vi snakker om at ting koster penger og at man må jobbe for å få penger osv (vi har ikke så store barn enda), og at penger ikke er noe man bare finner i lomma eller på gata. Vi gidder aldri å snakke om hvor dyrt ting er, sånne ting har vi sjekket på forhånd om vi er på ferie eller noe, og er jo forberedt på at det ikke er gratis. Anonymous poster hash: 37b2a...320
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2014 #5 Skrevet 5. juli 2014 Barna mine er veldig klar over at ting koster. De sparer til ting de ønsker seg o.s.v. Vi tjener bra og legger av penger om skal på ferie i god tid. Og spesielt i høysesongen koster det jo litt ekstra. Eksen min tjener også veldig bra, men er et økonomisk surrehode. De er stort sett på hytta, og det koster ikke all verden for han. Synes det er forferdelig synd at ferieopplevelsene til barna blir ødelagt av han. HI Anonymous poster hash: f8dac...631
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2014 #6 Skrevet 5. juli 2014 Barna mine er veldig klar over at ting koster. De sparer til ting de ønsker seg o.s.v. Vi tjener bra og legger av penger om skal på ferie i god tid. Og spesielt i høysesongen koster det jo litt ekstra. Eksen min tjener også veldig bra, men er et økonomisk surrehode. De er stort sett på hytta, og det koster ikke all verden for han. Synes det er forferdelig synd at ferieopplevelsene til barna blir ødelagt av han. HI Anonymous poster hash: f8dac...631 Hvorfor blir barnas ferieopplevelser ødelagt av å være på hytta? Anonymous poster hash: 4faaa...190
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2014 #7 Skrevet 5. juli 2014 Barna mine er veldig klar over at ting koster. De sparer til ting de ønsker seg o.s.v. Vi tjener bra og legger av penger om skal på ferie i god tid. Og spesielt i høysesongen koster det jo litt ekstra. Eksen min tjener også veldig bra, men er et økonomisk surrehode. De er stort sett på hytta, og det koster ikke all verden for han. Synes det er forferdelig synd at ferieopplevelsene til barna blir ødelagt av han. HI Anonymous poster hash: f8dac...631 Hvorfor blir barnas ferieopplevelser ødelagt av å være på hytta? Anonymous poster hash: 4faaa...190 Les innlegget før du svarer. Skriver at ferieopplevelsen blir ødelagt av økonomipratet hans. Anonymous poster hash: f8dac...631
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2014 #8 Skrevet 5. juli 2014 Jeg har foreldre som ofte snakket om hva ting kostet. De snakket aldri om hvor dyrt ting var, men jeg skjønte at det var det de mente og jeg trodde det var min feil så jeg spiste veldig lite, gjemte unna bursdagsinvitasjoner, sa ikke fra når det var ting jeg trengte og jeg takket nei til aktiviteter. Vi hadde ikke lite med penger, men jeg trodde det siden de ofte snakket om hva ting kostet og jeg ville hjelpe til. Anonymous poster hash: b7c8d...112
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2014 #9 Skrevet 5. juli 2014 Jeg og mannen diskuterer aldri økonomi oss imellom foran barna nei, det gjør vi når de ikke er tilstede. Men vi snakker selvfølgelig om økonomi med barna, de må jo læres opp. De vet at vi tjener penger på å jobbe, at mesteparten av de pengene brukes til hus, bil, mat osv men at vi også har penger igjen til fornøyelser, ferier, gaver osv. De har lært at vi ikke alltid kan kjøpe alt det vi vil, men at vi har et bestemt antall penger og at vi må velge hva vi skal bruke dem på. Har vi valgt å bruke pengene våre på å reise til legoland koser vi oss der og snakker ikke om hvor dyr maten er osv altså, barna skal da ikke ha slike bekymringer! Barna skal læres opp i økonomi, men de skal ikke ha økonomiske bekymringer, de er barn. Det er greit å fortelle dem at vi ikke har ubegrensede midler, men når vi først skal kose oss skal de ikke bekymre seg for hva det koster. Anonymous poster hash: 7bc2d...401
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2014 #10 Skrevet 6. juli 2014 Vi snakker ikke om økonomi på det viset. Men jeg måtte forklare barnet mitt nå at vi ikke kunne bo på det stedet han ønsket denne sommeren, for da måtte vi spare mye mere. Vi skal til samme hotellet, som er ett Resort, men han her ønsket eget svømmebasseng noe som gjorde bare bokostnadene 20 tusen dyrere. Men hvis det er barnets drøm, så sa jeg at vi kunne prøve å få det til, men at set ikke kunne bli i år. Nå har vi ferie midt i juli, og da er jo prisene høyest....men jeg forklarte også at ett slikt bosted kunne koste mindre tidligere eller senere på sommeren og at om vi sparte litt ekstra så kunne det gå. Han er jo fullt klar over at ting koster penger, spssieltt når en lurer på om det koster tusen millioner kroner ; ) Anonymous poster hash: 5e8b0...858
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå