Gå til innhold

Ingen er vel mer humlevennlige enn oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke bare humlevennlige planter i hagen, men vi har latt humlene flytte inn i huset vårt. Nærmer bestemt i avtrekksviften over dusjen. Så i sommer sparer vi både på strøm og vann, siden vi nå må hurtigdusje uten vifte på. Da vi i vår reddet humledronninga som hadde forvillet seg inn bak dusjkabinettet, må hun ha tenkt at vi var hyggelige folk som hun ville bli boende hos. Så nå bor hun og hele slekta hennes her.

Videoannonse
Annonse
Gjest Jigglewiggle
Skrevet

He he, den er kjedelig!

Hva kan gjøres da?

Skrevet

Gjør ikke annet enn å sette nett på før neste vår, så vi ikke får de inni der igjen. En sommer greier vi fint. Humla er jo utryddningstruet, så det gjelder å være litt overbærende. Vepsa der i mot, den må gjerne dø ut.

Skrevet

Jeg trodde jeg skulle lese en tråd om ølbrygging jeg nå, men dette var jo mye koseligere lesing.

Tjukke, lodne og søte humler.

La den suse og alt blir fint!

Skrevet (endret)

Ja de er jo søte. Men en fast årlig ordning blir det ikke. :)

Tips for å holde unna klegg motas forresten gjerne. Kunne telle et tyvetalls bare på et øyeblikk da jeg dristet meg utenfor. Elendig sommer, etterfulgt av bråvarme og sol, fører til at alle kleggene klekkes på en gang. Vi har gjemt oss inne.

Endret av Musemorbr /
Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Følte meg særs humlevennlig igår; kom over en svær feit liten sak som bare lå på et komlokk og var forfjamset. Hadde lest at man skal gi sånne (gjelder da bier og humler som ser daue ut) - litt sukkervann. Men der jeg stod hadde jeg verken sukker eller vann..

Så da tenkte jeg at humlesnurr kunne jo ikke ligge der - det ville innebære fare for tråkking på og det er kjipt både for humlesnurr og den som tråkker på den. Løftet pent opp på en pinne (da ble det liv) - hele pinnen vibrerte, men det så ut som humlesnurr hadde noe uffent med ene vingen, så det ble ikke noe flyging. Men vi har prinsessefjær i hagen og jeg har lært av min kloke mor at humler den. Så humlesnurr ble trygt plassert midt i fjøra og håper han/den/hun kan nyte gode dager der selv med uffen vinge.

Forøvrig har jeg vist leg på polet og dermed reddet en bie :)

Skrevet

Vi har en humlefamilie boende under verandaen vår. Med inngang i sprekken mellom dørstokken og første planke på verandaen. Vi trøster oss med at de ikke flytter inn samme sted til neste år, men de kan bygge nytt bol rett ved siden av det gamle, så vi må nok dekke til så de ikke blir boende der til neste år også. Jeg har forresten googlet meg frem til at man kan flytte alle sammen, men det var veldig omstendelig og for oss er det uaktuelt å skru fra hverandre hele verandaen som må til for å få det til, så de blir boende.

Skrevet

Masse humler her også. Vet ikke helt hvor de bor, men nært.

Og TO vepsebol i mønet. Det er mindre hyggelig.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Veps kan ta seg ei bolle og flytte til skogs. Sorry men her er det bier og humler jeg er raus mot, vepsen får seg en smell med den elektriske rekkerten (det er jo litt moro å zappe dem!) .

Skrevet

Ta gjerne med rekkerten og kom på besøk. Vepsa kan drepe meg, så jeg går milelangt unna, helst i retning allergipillene mine.

Skrevet

Og med unntak av rekkert - noen tips? For vi kan jo bare vente på at en av ungene får seg et vepsestikk?

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Så klart jeg kan ta med meg rekkerten og komme! Jeg zappet en klegg her i stad som hadde forvillet seg inn. Ikke pokker om den skulle få overnatte. Det smalt og så luktet det grilla klegg (legg til ond latter her)

Slike rekkerter burde vært utdelt av megler når du flytter inn i nytt hus- på den måten vil alle hjem ha rekkert og da kanskje dyra tar hintet?

Skrevet

Takk for tilbudet:) Rekkert er på plass- og det funker innendørs- men ute monner det lite... Gruer meg til vepsene blir hissige på sensommeren.

Skrevet

En sånn rekkert brukte midterste min også, tipper han var omtrent fire. Det var gøy helt til han satte hele ansiktet inntil...

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Oi delmål ha vært vondt :( har oppdaget vepsebol og det tok omtrent 10 min fra jeg fikk anbefaling om vepseskum til jeg satt i bilen på vei til plantasjen. Du tar de inni bolet og de som kommer hjem igjen dauer når de treffer skummet!

Best å ha rekkert innen håndsrekkevidde på sensommeren - constant vigilance!

Skrevet

Takk for tips Helle! Noe som virker på vepsebol liker vi!

Blir de vepsene som ikke er i bommet veldig sinte?

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Ikke etter det jeg vet; de skal daue i det de treffer skummet på utsiden. Så man må bare være oppmerksom og plukke veps så ikke man tråkker på de.

Kjøpte det på Plantasjen forresten; heter vepseskum :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...