Gå til innhold

befruktelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin den 6 oktober. Så idag (lørdag) er jeg 27 uker på vei med en liten prins.

Mitt spørsmål er: er det sikkert att gutten min bare er 25 uker gammelt, selom jeg sier til folk at jeg er 27 uker på vei?

Jeg var på tidlig ultralyd, og på den tiden var jeg 10+3 på vei. Noe som jeg har regnet utifra siden den gang,, og passet bra med den ordinære ultralyden jeg var på i uke 16+5.

Så den vill si at når jeg var på tidlig ultralud var lillegutt bare 8+3 på vei, og på den ordinære ultrlyden bare 14+5? Blir litt forvirret av dette.

Fikk og vite av sykehuset at jeg var gravid, og var da ca 5 uker på vei, noe som og passer bra, som igje vill si at lillegutt bare var 3 uker gammel?

Ble ett litt langt spørsmål, men er litt forvirra :-(

Hilsen B.L

Anonymous poster hash: 52791...19a

Anonymous poster hash: 52791...19a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fosterets alder regnes fra eggløsning og svangerskapslengde regnes fra første dag i siste mens. Hos de fleste skjer eggløsningen 14 dager etter mens.

Anonymous poster hash: d6d2c...a7c
Skrevet

Barnet er to uker yngre enn det du er på vei :-)

Skrevet

Okei, jeg regner tilbake, så startet altså mammaukene rundt 28 desember 1013....men jeg ble ikke befruktet før rundt 11 januar, om det kan stemme ? Hadde veldig ugregelmessig mensen, pga p-spøryte jeg tok ca ett halv år før jeg ble gravid, så den var veldig fram og tilbake, og i desember var den ikke der i det hele tatt :-(

Skrevet

Og at det er liten sansynlighet for at lillegutt faktisk er så gammel som *mammaukene* at han umuligt kan være så gammel som jeg driver å sier til andre (27uker) spør masse pga var en venn av meg som sa *kan jo være at han er 27 uker da, og ikke 25 uker* hehe, ble litt forvirra da, om han kanskje kan finne på å komme 2 uker før vi regner med(selm det kan skje) men er jo litt skummelt om han kan vli værende der på overtid, pga han faktisk ikke er 2 uker ungre enn man sier :o huff

Skrevet

Hva er du forvirra over?

Er egentlig det at jeg er 27 uker på vei. Og jeg har skjønt at babyen i magen bare er 25 uker. MEN, kan han faktisk være 27 uker, og at han ikke er 25 siden man blir befruktet 14 dager etter ca, men faktisk er like langt på vei som 27 uker...?

Skrevet

Jeg forstår faktisk ikke helt hva det er du lurer på. Et svangerskap regnes fra første dag i siste mens. Det tar likevel ca 14 dager før befruktningen skjer. Det vil si at den jeg har i magen ble laget for 19+4 uker siden, men jeg er 21+4 uker på vei, altså i min 22 svangerskapsuke. Det er ikke slik at babyen i magen kan lure noen, de er så gamle som de er. Og har du vært på UL og konstatert alderen på fosteret stemmer det med en feilmargin på maximalt ettpar dager. Det er alltid (alltid!) forskjell på svangerskapets lengde og barnets alder, og avviket man regner inn er på 14 dager. 

Skrevet

Jeg forstår faktisk ikke helt hva det er du lurer på. Et svangerskap regnes fra første dag i siste mens. Det tar likevel ca 14 dager før befruktningen skjer. Det vil si at den jeg har i magen ble laget for 19+4 uker siden, men jeg er 21+4 uker på vei, altså i min 22 svangerskapsuke. Det er ikke slik at babyen i magen kan lure noen, de er så gamle som de er. Og har du vært på UL og konstatert alderen på fosteret stemmer det med en feilmargin på maximalt ettpar dager. Det er alltid (alltid!) forskjell på svangerskapets lengde og barnets alder, og avviket man regner inn er på 14 dager.

okei, nei skjønner det egenlig nå. var bare en venninne av meg som mistet en for ett par år siden pga jenten hennes ble folenge inni magen, at babyen var større enn anntatt...som at når hun var 41 uker på vei, så var og babyen 41 uker gammelt, og de ventet enda lengre med å starte fødselen, til rundt uke 42, og legene trodde jenta hennes var i uke 40...komplisert og et veldig sårt tema. Jeg har vert tett oppi dette når dette skjedde, og er vell egentlig livredd for at det skal skje meg....men er veldig skjedent selvfølgelig :-)

Skrevet

Eggløsning er ca 14 dager Før mens, men det regnes fra første dag i siste mens. Så ja, du er 27 uker på vei mens baby er 25. Men du skal telle med de to første ukene også. Det var tidlig ordinær ul du var på. Det er vanligst mellom uke 18 og 20. Dine uker ja.

Skrevet

Eggløsning er ca 14 dager Før mens, men det regnes fra første dag i siste mens. Så ja, du er 27 uker på vei mens baby er 25. Men du skal telle med de to første ukene også. Det var tidlig ordinær ul du var på. Det er vanligst mellom uke 18 og 20. Dine uker ja.

Tusen takk for svar, da er det liten sansynlighet for at lillegutt faktisk er 27 uker, men at jeg ble befruktet for 25 uker siden, og ikke 27 uker. Hehe, mye fram og tilbake når jeg skal høre på alt alle har å si, tydligvis at alle har sin egen mening til dette :-) takk igjen

Skrevet

Det vil uansett variere litt pga at det varierer hvor lang tid det tar fra egget bli befruktet til det fester seg. Derfor kan to som har eggløsning samme dag få forskjellig termin. Du må bare stole på at leger og jordmødre kan jobben sin. Det må vi alle.

Skrevet

Det vil uansett variere litt pga at det varierer hvor lang tid det tar fra egget bli befruktet til det fester seg. Derfor kan to som har eggløsning samme dag få forskjellig termin. Du må bare stole på at leger og jordmødre kan jobben sin. Det må vi alle.

Det er helt sant! Tusen takk for svar, masse til hjelp :D

Skrevet

Det er helt sant! Tusen takk for svar, masse til hjelp :D

Bare hyggelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...