Gå til innhold

Har du noen gang meldt noen til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tilfelle hva var grunnen? Jeg har meldt noen, selvom jeg vet jeg gjorde det riktige så syns jeg deg var vanskelig.

Anonymous poster hash: 09d1b...b75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eks venninne meldte ei eks venninne av seg. Gikk ut på rus hos mor. Dette var hevn fra en hendelse og som ikke stemmer.

Hun mistet fort meg som venninne. Støttet heller denne moren.

Anonymous poster hash: 01bfa...500

Skrevet

Ja, det har jeg. Grunn: Omsorgssvikt. Hun mistet alle 5 barna! Men det tok 5 år fra første melding jeg sendte! 

Jeg sendte 2 bekymringsmeldinger. De var anonyme, så feig som jeg er.... 

Anonymous poster hash: f8772...da5
Skrevet

Nei. Så vondt vil jeg ingen, med mindre jeg faktisk mener at barna bør bli fjernet. Gjenstår å få oppleve det.

Det går an å hjelpe på andre måter, om det er småting som det skorter med.

Anonymous poster hash: ab04c...517
Skrevet

Jeg var også anonym selvom de rådet meg til å ikke være det. Men disse menneskene er ikke stabile og jeg er faktisk redd de.

Hi

Skrevet

Ja, jeg avtalte da med mor at jeg ringte. Hun klarte ikke mor, ungdommen gikk fullstendig på selvstyre. Jeg kunne ikke bare sitte å se på galskapen.

Anonymous poster hash: d9af6...f31

Skrevet

Ehh, er jo nettopp derfor man melder til bv! For at vedkommende og barna skal få hjelp!

Tror du forbinder å melde til bv er synonymt med at barna blir tatt ut av hjemmet.

Nei. Så vondt vil jeg ingen, med mindre jeg faktisk mener at barna bør bli fjernet. Gjenstår å få oppleve det.

Anonymous poster hash: eb1f4...148

Skrevet

Ja, pga av at han er kjent pedofil. 

Bekymret over hvordan barnet reagerte da faren skulle gi det softis engang.  

Ungen var helt apatisk og ville ikke smake/gape osv.

Gir meg the chills enda.

Meldte anonymt. 

Anonymous poster hash: 0b0af...b88
Skrevet

Ja. Jobber i bhg. Meldte ikke fra personlig, men via styrer. Jeg skrev selve rapporten.

Anonymous poster hash: df0fd...daf

Skrevet

Ja mange ganger. Vi gir barn tannbehandling i narkose og alle uten underliggende sykdom eller skade blir det sendt bekymringsmelding på.

Anonymous poster hash: 061eb...f4d

Skrevet

Jobber med sosialsaker i NAV, sender bekymringsmeldinger flere ganger i måneden. Synes ikke det er noe ubehagelig å sende de. Imidlertid er vi forpliktet til å fortelle de aktuelle personene at vi har sendt bekymringsmelding. Det er IKKE gøy for å si det mildt.

Anonymous poster hash: b9f2d...013

Skrevet

Ja mange ganger. Vi gir barn tannbehandling i narkose og alle uten underliggende sykdom eller skade blir det sendt bekymringsmelding på.

Kan du utdype litt? Sender dere bekymringsmelding på alle dere har til behandling? Hva slags jobb har du?

Skrevet

Ja, mine egne foreldre. Jeg sendte dagboken min til de, og ble umiddelbart hentet in til møte med de. Skulle bare ønske noen andre hadde reagert lenge før jeg turte å gjøre det. 

Er en lærer jeg visste var klar over hva som foregikk. Og foreldrene til min bestevenninne.

Anonymous poster hash: db769...659
Skrevet

Den her lurer jeg på og. Jeg ble selv seksuelt misbrukt som barn, og det var umulig å få meg til tannlegen, og ble jeg bært inn på kontoret med makt fikk de ikke opp munnen min.

Anonymous poster hash: db769...659

Skrevet

Kan du utdype litt? Sender dere bekymringsmelding på alle dere har til behandling? Hva slags jobb har du?

De som kommer med karies blir meldt ( de får ikke narkose pga en tann med karies). Alle foreldre bør kunne greie å pusse tennene på ungene sine. Er så trist når det trekkes masse tenner. Stakkars barn. Dårlig tannststus kan også være ett tegn på overgrep, derfor blir de meldt.

Skrevet

Jeg har meldt bekymring mange ganger i jobbsammenheng og tre ganger som privatperson.

Privat var det to ganger for de samme barna. Årsaken var generell omsorgssvikt, samt alvorlig psykisk lidelse hos samværsforelder. Tredje melding var om et barn i mitt barns barnehage, det var ganske sammensatte grunner blant annet elendig samspill med forelder og skjevutvikling hos barnet.

Anonymous poster hash: a38d8...035
Skrevet

De som kommer med karies blir meldt ( de får ikke narkose pga en tann med karies). Alle foreldre bør kunne greie å pusse tennene på ungene sine. Er så trist når det trekkes masse tenner. Stakkars barn. Dårlig tannststus kan også være ett tegn på overgrep, derfor blir de meldt.

Ikke rart foreldre gruer seg å gå til tannlegen, når det meldes over lav sko.

Skrevet

Ikke rart foreldre gruer seg å gå til tannlegen, når det meldes over lav sko.

Mener du det er greit at unger går rundt med råtne tenner? Vi snakker jo ikke om unger med ett hull i tennene her. Tannpuss er et enkelt tiltak som de fleste burde få til.

Skrevet

Huff. Eldste har trukket 4 tenner... Får jo tro ikke tannlegen melder meg av den grunn

Anonymous poster hash: 22fdf...c28

Skrevet

Ja, flere ganger gjennom jobb.

Skrevet

Ja.

Er lærer, og har meldt bekymring (etter samtale med rektor og/eller kollegaer) på enkelte elever.

Har også fått brev fra barnevernet ang elever jeg selv ikke har hatt noen mistanker om, og fyllt ut rapporter/svart på brev. Det siste brevet svarte jeg på senest et par dager før sommerferien startet.

Anonymous poster hash: 53fde...cab

Skrevet

Jobber med sosialsaker i NAV, sender bekymringsmeldinger flere ganger i måneden. Synes ikke det er noe ubehagelig å sende de. Imidlertid er vi forpliktet til å fortelle de aktuelle personene at vi har sendt bekymringsmelding. Det er IKKE gøy for å si det mildt.

Anonymous poster hash: b9f2d...013

Hva slags sosialsaker kvalifiserer til bekymringsmelding? Bare nysgjerrig!

Anonymous poster hash: e8595...530

Skrevet

Veldig enig i denne her!

Folk melder alt for lett etter min mening. Hvorfor ikke spørre om det er noe man kan hjelpe til med om man ser at noen sliter??

Anonymous poster hash: 7a78b...df2

Gjest Angelstath
Skrevet

Først, jeg har ikke meldt noen, bare vurdert det sterkt!! - Grunnet grov omsorgssvikt. Dette gjaldt innad i min fam. Tok det opp med de i generasjonen over meg, og sammen som fam trådde vi til og hjalp vedkommende på bena igjen :)

Tannlegen; min ene kusines tenner kom opp råttne og svarte...ingen kunne skjønne hvorfor. Ikke den dag i dag heller, da de permanente tennene var helt fine! Ja til narkose eller passende bedøvelse der det trengs sier nå jeg... Er ikke spess glad i tannlegen selv..

Sist men ikke minst; jeg er selv blitt meldt til barnevernet av min eks svigermor. Grunnlag; jeg fulgte ikke gudstroen, gikk ut av ekteskapet (seksuelt voldelig), og jeg flyttet til utlandet (med barnefarens samtykke og underskrift).

Eks svigermor meldte anonymt men greide fint å forsnakke seg.

Det som bekymrer meg er at de følger opp saker som ikke har tyngde, veldig ofte - jeg vet om fler..

Men følger ikke opp alvorlige saker like hurtig. Mulig det er en for vond jobb for mange å ha..

Ikke vet jeg..

Før jeg igjen skulle vurdert å anmelde noen hadde jeg sett om jeg kunne hjulpet på noen måte. Men barna først, helt klart!!

Skrevet

Nei. Så vondt vil jeg ingen, med mindre jeg faktisk mener at barna bør bli fjernet. Gjenstår å få oppleve det.Det går an å hjelpe på andre måter, om det er småting som det skorter med.Anonymous poster hash: ab04c...517

Veldig enig i denne her!Folk melder alt for lett etter min mening. Hvorfor ikke spørre om det er noe man kan hjelpe til med om man ser at noen sliter?? Anonymous poster hash: 7a78b...df2

Jeg er ikke enig. Å melde til bv er ikke galt i seg selv. Det finnes veldig mange barn som forsømmes på den ene eller andre måten her til lands. Mange foreldre trenger veiledning, mange foreldre feiler og det er ikke nok hjelp at en venn eller venninne hjelper til iblant. Det trengs tiltak og oppfølging av kyndige folk. Man kan si hva man vil om bv, men jobben dems er ikke å fjerne barn fra familien og gjøre livet til et helvete for foreldrene slik som mange trur. Det er siste utvei. Og om det blir mange bekymribgsmeldinger til bv så får vi bare håpe da at disse viser seg og være feil og at det slettes ikke er nødvendig med tiltak. Det viktigste er uansett at saken blir tatt på alvor og undersøkt, slik at man kan være trygg på at barnet har det bra. Det finnes mange barn som lever under ugunstige forhold. Både fordi omsorgssvikten ikke oppdages, men også fordi noen velger og ikke melde fra. Det er så galt så galt. Heller en gang for mye enn en gang for lite..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...