Gå til innhold

gravid i 1999

Anbefalte innlegg

Skrevet

Antar at det er flere her med store barn.

Stemmer det at holdningen var at vi kunne drikke en flaske øl, eller ett glass vin?

Jeg drakk litt, men jeg holdt meg innenfor grensen.

Jeg har i dag et barn med adhd og sliter med dårlig samvittighet. :(

Anonymous poster hash: f1b55...599

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min svigermor har et barn med adhd og et med astma.

Null røyk og alkohol der i gården. Så legg fra deg den dårlige samvittigheten! Tull!

Anonymous poster hash: bec74...158

Skrevet

Antar at det er flere her med store barn.

Stemmer det at holdningen var at vi kunne drikke en flaske øl, eller ett glass vin?

Jeg drakk litt, men jeg holdt meg innenfor grensen.

Jeg har i dag et barn med adhd og sliter med dårlig samvittighet. :(

Jeg var gravid da og husker at jeg fikk høre på helsestasjonen at et glass vin om dagen var ok. Jeg drakk allikevel ikke.

Skrevet

Jeg gikk gravid i 91 og 97. Kan ikke huske at det var greit å drikke en øl eller et glass vin som gravid.Tror ikke du skal bekymre deg for at barnet ditt har adhd pga bittelitt alkohol.

Det er helt andre skader som kan oppstå, søm føtalt alkoholsyndrom.

Anonymous poster hash: 09d7b...1d7

Skrevet

Null røyk og alkohol der i gården. Så legg fra deg den dårlige samvittigheten! Tull!

Ang. at du skriver "Tull!"...

Problemet er at man på forhånd ikke vet hvem det vil påvirke og hvem som slipper uten skader.

HI, det er umulig å vite om det du gjorde den gangen kan ha vært medvirkende til ditt barns problemer.

Det eneste som er helt sikkert er at det ikke vil hjelpe deg eller barnet ditt om du grubler så mye at du får problemer pga det. Det kunne skjedd uansett hva du gjorde eller ikke gjorde, så ikke kast bort energi på dårlig samvittighet i dag som du ikke vet om er berettiget eller ei.

Tilgi deg selv for å ha tatt en risiko. Og hvis anbefalingene var som du og en til mener, så gjorde du jo bare det offentlige anbefalinger sa man kunne gjøre. Da har du ikke noe å ha dårlig samvittighet over.

Gjør det beste ut av situasjonen og ikke psyk deg selv ned med å gruble mer over det.

Anonymous poster hash: 1a896...b4a

Skrevet

Gravid i 97 og 99, var ikke greit å drikke da iallfall.

Skrevet

Jeg drakk sist da jeg var 18 år og fikk barn med ADHD da jeg var 26 år tror nok ikke det er så stor sannsynlighet for at det har innvirkning.

Men mødre som røykte under svangerskapet som har fått barn med astma,vet jeg dessverre alt for mange av

Skrevet

Barnet får ikke ADHD av at du drikker et glass vin eller øl! (Nei, jeg sier ikke at det er ok å drikke når man er gravid. Slapp av!)

Skrevet

Fikk barnet året etter, fikk aldri høre det var greit å drikke alkohol. Nå ble mitt barn et ADHD barn og, og jeg hverken drakk eller røyket. Spiste bare sunn mat og trente.

Anonymous poster hash: 31d2a...a03
Skrevet

Synes ikke at du skal ha dårlig samvittighet.

Jeg tok meg ett par heidundrende fester siden jeg likevel skulle ta abort. Klarte ikke å gjennomføre aborten. Har i dag en handikappet tenåring. Det gir meg dårlig samvittighet. Sliter mye med det.

Anonymous poster hash: 8093f...7de

Skrevet

Fikk en nydelig sønn i 1999. Alkohol var big no for gravide den gangen også. (ikke at det var noe problem - sist jeg drakk alkohol var i 1992)

Soma andre også sier - Tror ikke du skal plage deg med dårlig samvittighet.

Anonymous poster hash: dd889...f06
Skrevet

Var gravid i 04. Fikk da beskjed av jordmor at jeg burde ta et halvt glass rødvin og legge meg i badekaret for å stresse ned litt...

Anonymous poster hash: 064bb...650

Skrevet

I flere andre land er det helt greit pådriver litt vin/øl i svangerskapet. Tviler på vi her på berget sitter med den ene sannheten.

Anonymous poster hash: c6dd0...ac4

Skrevet

Vet du at det er tull?

Ikke at jeg skal legge noe byrde til HI, men min mor drakk noe i svangerskapet og jeg har ADHD. Dette er noe jeg mest sannsynlig har fått pga alkohol i svangerskapet iflg legene.

Anonymous poster hash: 9fefd...d63

Skrevet

Jeg ikke rørt alkohol når jeg har gått gravid, men jeg har en sønn med ADHD, og datteren min er født i uke 28 og da fikk jeg beskjed om at det sannsyligvis kom av jeg røykte. Legen fikk et forklaringsproblem siden jeg kunne opplyse han om at jeg aldri har røykt.

Anonymous poster hash: 56bb5...305
Skrevet

Vet du at det er tull?

Ikke at jeg skal legge noe byrde til HI, men min mor drakk noe i svangerskapet og jeg har ADHD. Dette er noe jeg mest sannsynlig har fått pga alkohol i svangerskapet iflg legene.

Anonymous poster hash: 9fefd...d63

Så klart. Mine svigerforeldre er avholds mennesker og aldri røyket heller.

Noe som gjelder hele den slekten.

Så ja, den dårlige samvittigheten hi har er tull!

Arv og miljø har mye mer å si enn noen dråper alkohol.

Skrevet

Ok, interessant. Jeg ser at svarene spriker begge veier.

Hi

Skrevet

Gikk gravid i 2000 og husker godt at jeg fikk beskjed om at en liten øl eller ett glass vin var greit og ufarlig. 5 år senere sa retningslinjene totalavhold og da jeg spurte jordmor om hvorfor dette hadde endret seg var svaret at det var enklere å formidle til de gravide... Ikke alle skjønner at ett glass er ett glass, sa hun :-P

En annen sak er at man ikke vet hvor mye som skal til før det skader fosteret. Det har ingen hensikt å plage seg selv med hvorvidt ADHD skyldes alkohol. Du vil aldri få svar.

Anonymous poster hash: 34877...bb5

Skrevet

Kjenner ei som fikk barn i 89 og to til på nittitallet. Hun røkte og drakk 1-2 pils hver gang hun stakk innom foreldrene mine. Jeg som var 10 år reagerte på at hun drakk øl med baby i magen. De to barna som er født på nittitallet har begge astma, allergier, ADHD og hadde mye problemer på skolen. Som voksne klarer de seg veldig bra heldigvis :-)

(Jeg var barnevakt for de flere ganger)

Anonymous poster hash: c1ec3...064

Skrevet

Jeg gikk gravid året etter og her fikk jeg beskjed på helsestasjonen at det var best å holde seg helt unna for sikkerhets skyld. Jordmor her sa at man vet jo aldri om barnet i magen er friskt, og derfor er det best å ikke ta noen sjanser. Et friskt barn tåler nok at du tar et glass eller to, men hva om barnet i magen har en nyrefeil e.l., da kan det jo være fatalt... Men jeg fikk nok følelsen av hun formidlet sine egne meninger, og at retningslinjene ikke var så "strenge".

Ei venninne fikk et barn samme året med dobbel nyre på den ene siden, derfor var vi litt opptatt av dette med fosterskader i vennegjengen og hadde mange spørsmål om dette.

Anonymous poster hash: 92fd9...9e3
Skrevet

Alkohol i svangerskapet er en risikofaktor for ulike lidelser, blant annet ADHD. Det vil likevel ikke si at ADHD alltid skyldes alkohol i svangerskapet. Det kan også ha andre årsaker. Det blir likevel feil å si at det er tull at alkohol i svangerskapet ikke kan være årsak til ADHD fordi man kjenner noen som har fått diagnosen uten at mor drakk alkohol i svangerskapet.

Anonymous poster hash: cf5fb...a01

Skrevet

Jeg gikk gravid i 1999, og jeg hørte det samme om alkohol i svangerskapet den gang som nå.

Men røykingen var de ikke sååå strenge på, husker jeg..

Anonymous poster hash: 7a41d...540

Skrevet

Min mor fikk to attpåklatter på slutten av 90-tallet, og hennes holdning er i hvert fall at ett glass vin av og til ikke skader. Jeg og mine søsken er friske. 

Anonymous poster hash: 2b5a2...d10
Skrevet

Jeg var gravid i fjor og fikk beskjed om at et glass bobler nå og da var ok av fastlegen min (i Bærum). Byttet lege for å si det sånn.. så mulig det henger igjen fra tidligere altså. 😯😯

Anonymous poster hash: 83100...5cd

Skrevet

Jeg fikk min første i 98 og fikk beskjed om at alkohol ikke var greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...