Sjokoladebanan Skrevet 4. juli 2014 #1 Skrevet 4. juli 2014 Av og til kommer femåringen opp etter leggetid og er sååå sulten. Jeg husker meg selv fra den alderen og snodde foreldrene mine rundt lillefingern på det, så jeg fikk komme opp hver kveld for å spise. Sulten var jeg ikke, men ville være lengre oppe rett og slett. Nå ser jeg at gutten begynner med det samme. Jeg sier ok du skal få brødskive, men du må spise den på rommet. Da er det jo som ventet invendinger både fra far og sønn. "Han kan da ikke spise der, det blir grisete o.l" Jeg vil ikke la barnet gå sulten, men heller ikke bruke det som mulighet for å være lengre oppe. Stort setg sier han at han ikke vil ha, eller så tar han en bit og er mett. Mannen synes jeg er streng, jeg synes jeg er smart. Hva tenker dere?
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #2 Skrevet 4. juli 2014 Tenker at du har rett. Anonymous poster hash: 6c2fe...231
Tjofsen Skrevet 4. juli 2014 #3 Skrevet 4. juli 2014 Synes det er riktig gjort av deg. Kanskje han snart finner ut at det ikke er noe vits å be om mat lenger siden han må spise på rommet.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #4 Skrevet 4. juli 2014 Min prøver seg også på det trikset. Han får ikke stå opp for å spise. Mamma husker nemlig også dette fra egen barndom:) Anonymous poster hash: 99498...35b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #5 Skrevet 4. juli 2014 Synes du er smart. Anonymous poster hash: 6e28b...e03
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #6 Skrevet 4. juli 2014 Jeg spør om barna trenger noe mer å spise før vi går på badet og steller oss jeg, er svaret nei er det helt uaktuelt å få mat etter at de har lagt seg... Føler de behov for noe etter at de er lagt blir det et glass vann! Så jeg er enda strengere enn deg jeg da Anonymous poster hash: bc5c5...911
Jenny251210 Skrevet 4. juli 2014 #7 Skrevet 4. juli 2014 Hadde aldri gitt et barn mat etter leggetid. Hun spiser jo kvelds rett før hun legger seg.
**snuskeluska** Skrevet 4. juli 2014 #8 Skrevet 4. juli 2014 Vår 7 åring får spørsmål/påminnelse ca 1 time-45 min før han skal legge seg om han skal ha noe å spise. Sier han nei vet han at det ikke er noe mer mat før frokost. Dette fungerer veldig bra. Hos oss får barna kun stå opp for å gå på do eller evt drikke, det er ikke mat å få etter man er i seng. Jeg tenker som deg at han bruker dere for å være lenger oppe.
ærlig talt Skrevet 4. juli 2014 #9 Skrevet 4. juli 2014 Vi har hatt samme runden vi også. Første gangen det skjedde fikk han mat. Neste dag sa vi under kveldsmaten "dette blir det siste dere spiser i dag, så spis dere mette. Etter at dere har lagt dere, blir det ikke mer mat". De har "prøvd seg" i ettertid, men da får de rett og slett ikke mat. Unntak gjelder selvsagt ved sykdom o.l. Jeg er også kanskje streng, men barn har godt av rutiner på mat og søvn!
*Nøtta* Skrevet 4. juli 2014 #10 Skrevet 4. juli 2014 Synest det du gjør er både smart og dumt. Smart om h*n absolutt MÅ få en brødskive, men dumt å ikke tilby den skiven FØR h*n legger seg og dermed slippe denne kampen etter leggetid, siden du da VET at kroppen er mett.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #11 Skrevet 4. juli 2014 Hadde aldri gitt ungen mat etter leggetid? Ingen unger dør av å vente til morran til å spise. Han/hun får jo kveldsmat, ærlig talt. Nei synes ikke du er streng overhodet. Anonymous poster hash: ae7c6...40a
Sjokoladebanan Skrevet 4. juli 2014 Forfatter #12 Skrevet 4. juli 2014 Nå skjer jo dette sjeldent, da av den grunn at han ikke får komme opp. Han får jo selvfølgelig kveldsmat, men er ikke alltid han spiser så mye da. Å si at han skal spise den på rommet er jo for å se om det er sult eller lysten til å komme opp som gjelder
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #13 Skrevet 4. juli 2014 Hvis man velger å gi en brødskive etter barnet har lagt seg så er jeg enig i at den kan spises på rommet. Men jeg pleier, som det siste vi gjør før vi går på badet, å si; den som er mer sulten spiser NÅ, ellers blir det ikke mer mat før til frokost i morgen. Om de da begynner å mase om mat etter de er lagt får de beskjed om at de får vente til i morgen. Står dem opp fordi de er tørste eller må på do så har de fått beskjed om å bare gå på badet og gjøre det de skal og gå rett til sengs igjen. De trenger ikke komme inn i stua for å gi beskjed.. Anonymous poster hash: 62ee0...65b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #14 Skrevet 4. juli 2014 Den som ikke spiser kveldsmat får ikke mer mat før frokost. De får tilbud om nok mat til kvelds, så ingen trenger å sulte, men om de heller bruker tiden på tøys eller ikke spiser nok så får de vente til frokost. Etter tannpussen er tatt og vi har sagt god natt er det kun dobesøk som er grunn god nok for å komme opp av senga og ut av rommet. Anonymous poster hash: 698be...05e
I scream for icecream! Skrevet 4. juli 2014 #15 Skrevet 4. juli 2014 (endret) Jeg synes ikke han trenger å få noe skive i det hele tatt, hverken i stua eller på rommet. Mine får tilbud om mat rett før de legger seg, og vet at det er siste mulighet før neste dag. Etter tannpuss er kjøkkenet stengt for idag. Jeg synes du heller bør gi ham mat før leggetid og tydelig beskjed om at han må vente til frokost dersom han ikke spiser. Så lenge han får nok mat ellers er det ikke farlig å være litt sulten før han sovner heller, men jeg tviler på at han faktisk er det. Endret 4. juli 2014 av I scream for icecream!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #16 Skrevet 4. juli 2014 Enig med deg. Jeg var kjipere enn deg, for mine fikk tilbud om et tørt knekkebrød, på rommet når de holdt på sånn. Anonymous poster hash: 7d8ae...3e0
AvMåneskinnGrorDetNADA Skrevet 4. juli 2014 #17 Skrevet 4. juli 2014 Mine har prøvd seg et par ganger. Men de har blitt sendt rett tilbake til sengs uten noe - de dør ikke av sult om de må vente til frokost.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #18 Skrevet 4. juli 2014 Min får beskjed om at frokost serveres fra kl. 06.30 dagen etter. Her spiser vi middag så sent at det ikke er kveldsmat, vi har alltid gjort det på denne måte så om 5-åringen ikke har lært å spise nok til måltidene er det på tide at han lærer. Slik sett er jeg megastreng ift deg... Anonymous poster hash: 36965...20d
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #19 Skrevet 4. juli 2014 Her er det aldri mat etter legging. Absolutt aldri. Derfor spør hun heller aldri om det, hun vet hva svaret blir. Og dette er et barn som maser hull i hodet på oss hele tiden om alt mulig annet. Anonymous poster hash: d3013...4e8
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 4. juli 2014 #20 Skrevet 4. juli 2014 Streng nei?! Når kveldsmaten er avsluttet og barnet mitt sier hun er mett, er det ikke mat før frokost. Hun har prøvd seg et par ganger, men det har gått helt fint. Lykke til, synes du har helt rett jeg
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2014 #21 Skrevet 4. juli 2014 Gi kveldsmat rett før kveldsstellet/eventyr, og så er det rett i seng. Ikle gi noe etterpå. Det er ris til egen bak da maset eskalerer. Barnet sulter ikke i hjel til neste mrg, så dette kan du trygt gjøre uten dårlig samvittighet. Anonymous poster hash: df486...1d7
LeTwinsA Skrevet 4. juli 2014 #22 Skrevet 4. juli 2014 Tenker du er altfor snill jeg da. her serveres måltider, og da får de ikke noe før neste måltid ... aldri om mine hadde fått mat etter at de er lagt!?!?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå