Gå til innhold

AAP, og dette med å takke nei til jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på aap, og er i "arbeid med bistand". Er nå i praksis i en jobb jeg absolutt ikke trives i, og skal være her noen måneder for så å få tilbud om fast stilling om de vil ha meg.

Dette er første praksis, og eventuelle stilling jeg ønsker å takke nei til. 
Hater hvert eneste sekund av jobben, og vet ikke engang hvordan jeg skal klare å holde ut praksisperioden, for ikke å snakke om en fast stilling.. *kill me now*

Men hva skjer om jeg sier dette til min saksbehandler? Har jeg lov å si at dette virkelig ikke er noe for meg, og fortsatt beholde aap, eller må jeg bare holde ut, og håpe på at det dukker opp noe annet fort som faen?

Anonymous poster hash: 278df...20a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier ja takk til jobben, og så søker du andre jobber. Det er ren idioti å ikke si ja, selv om du hater det. 

Vært der selv. Hva slags jobb er det?

Anonymous poster hash: 16e49...723
Skrevet

Jeg er også på AAP.. Lurer også på hva slags jobb du er satt til?

Anonymous poster hash: 79a3d...6f5

Skrevet

Jeg søker på jobber nå slik som jeg har gjort før jeg fikk tilbud om denne praksisen. Trodde det var noe jeg kunne overleve med å gjøre til noe annet meldte seg, men det er absolutt ikke det. Har gått fra mild mistrivsel til dypt ulykkelig med denne stillingen.

Jeg vet jo ikke om de vil ha meg når praksis perioden er over, men jeg er stygt redd for det... 

Jobben er innen renhold. 

Skjønner jo at det er idioti å si fra seg en jobb, men for meg er det svært viktig å iallefall trives noenlunde med det som en skal tilbringe 1/3 av dagen sin på å gjøre. 

Huff.. det er så vanskelig dette... 

Skrevet

Helt ærlig, hvor ille kan renhold være? Det er forholdsvis enkelt, man kan svime rundt i egne tanker eller høre på musikk mens man gjør det osv. 

Er det selve vaskingen du misliker? 

Anonymous poster hash: 16e49...723
Skrevet

Snakk med veilederen din, kan ikke skade i allefall.

Kan ikke forestille meg at poenget med arbeid med bistand er å presse deg ut i en jobb du misstrives så innmari i. Går jo utover helsa tilslutt!

Anonymous poster hash: 994d4...c21

Skrevet

Hehe.. "enkelt". Det er det ikke. Det er veldig tungt og hardt arbeid, med tidspress. Og veldig ensformig. 

Og så veldig langt fra det jeg egentlig ønsker å jobbe med.

Tror jeg skal lufte tankene til saksbehandler, bare for å høre. 

Må jeg, så må jeg jo, men håper jeg ikke får handa kuttet av meg for å være ærlig om hvordan dette føles.

Skrevet

Fortell det til saksbehandleren din. Jeg går også på AAP, og jeg har en helt fantastisk saksbehandler. Nå kan ikke jeg din historie - men min har i hvert fall gjort det enkelt for meg å bytte praksisplasser slik andre bytter sokker. Jeg får prøve meg frem i ulike yrker, tester ut yrkene så lenge jeg vil. Trives jeg ikke, får jeg bytte veldig kjapt såfremt de har annen praksisplass ledig (noe de alltid har hatt). 

Anonymous poster hash: 97daa...42d
Skrevet

Kan ikke forestille meg at poenget med arbeid med bistand er å presse deg ut i en jobb du misstrives så innmari i. Går jo utover helsa tilslutt!

Arbeid med bistand er for å få folk ut i arbeidslivet igjen. Det er ingen menneskerett å være hjemme å få penger fordi man ikke trives i jobben. Jobb er jobb, og lønnen skaffer mat på bordet og tak over hodet! 

Anonymous poster hash: bf9af...a7f

Skrevet

Fortell det til saksbehandleren din. Jeg går også på AAP, og jeg har en helt fantastisk saksbehandler. Nå kan ikke jeg din historie - men min har i hvert fall gjort det enkelt for meg å bytte praksisplasser slik andre bytter sokker. Jeg får prøve meg frem i ulike yrker, tester ut yrkene så lenge jeg vil. Trives jeg ikke, får jeg bytte veldig kjapt såfremt de har annen praksisplass ledig (noe de alltid har hatt). 

Det var godt å høre! Håper min også kan være litt forståelsesfull, selv om jeg ikke har på følelsen av at han er/kommer til å være like kjekk som den du har. Han har til nå gjort svært lite for meg, jeg gjør alt selv, og eneste grunnen til at jeg i det hele tatt fikk denne praksisen var fordi arbeidsstedet selv tok kontakt for å høre om der var kandidater. Det er altså ikke noe han har ordnet for meg.

Skrevet

Hehe.. "enkelt". Det er det ikke. Det er veldig tungt og hardt arbeid, med tidspress. Og veldig ensformig. 

Og så veldig langt fra det jeg egentlig ønsker å jobbe med.

Tror jeg skal lufte tankene til saksbehandler, bare for å høre. 

Må jeg, så må jeg jo, men håper jeg ikke får handa kuttet av meg for å være ærlig om hvordan dette føles.

Tror du at ingeniører, leger osv synes det er så stas å vaske? Det er ofte de eneste alternativene for høyt utdannede innvandrere. De syter å klager ikke, men jobber og står på og er glade for å faktisk ha en jobb å gå til selv om de ikke får brukt den lange utdannelsen sin.

Skrevet

Arbeid med bistand er for å få folk ut i arbeidslivet igjen. Det er ingen menneskerett å være hjemme å få penger fordi man ikke trives i jobben. Jobb er jobb, og lønnen skaffer mat på bordet og tak over hodet! 

Skjønner tanken din. Men om vi som trenger den ekstra hjelpen til å komme ut i arbeidslivet igjen blir tvunget inn i yrker hvor en absolutt ikke trives, vil vi jo til stadighet havne tilbake vil jeg tro. Da er det vel litt bedre å bruke litt ekstra tid på å finne noe som passer bedre slik at vi ikke kommer tilbake i systemet?

Jeg forventer ikke å få sitte hjemme, jeg vil bare ha noe som jeg kan leve med å gjøre, når en tross alt skal bruke så mye tid på det.

Jeg ville bare vite om jeg har lov å si at jeg ikke trives med akkuratt dette, uten at jeg setter meg selv på gaten av den grunn, men får beholde aap, og kan prøve noe annet istedet. Noe det ser ut for at skal gå greit.

Skrevet

Jeg jobber som veileder innen AAP og opplever denne problemstillingen ofte. Skal man takke nei til en stilling, så skal det ligge medisinske årsaker til grunn. Trivsel er ikke god nok grunn, man kan ikke fortsette på offentlige ytelse i påvente av drømmejobben. For det første blir det dyrt for samfunnet. Mange flere enn nødvendig mottar AAP istedet for å gå ut i ordinær jobb. For det andre blir det enda flere for hver veileder å følge opp, som innebærer at det blir enda mindre tid til hver enkelt bruker. For det tredje så får du et enda lengre hull i cv`n, som gjør det enda vanskeligere for deg  å finne en arbeidsgiver. For det fjerde er det lettere å finne ny jobb mens man allerede er i jobb. For det femte så vil du tjene mer på å motta lønn fremfor AAP.

Anonymous poster hash: 88fc0...52d
Skrevet

Skjønner tanken din. Men om vi som trenger den ekstra hjelpen til å komme ut i arbeidslivet igjen blir tvunget inn i yrker hvor en absolutt ikke trives, vil vi jo til stadighet havne tilbake vil jeg tro. Da er det vel litt bedre å bruke litt ekstra tid på å finne noe som passer bedre slik at vi ikke kommer tilbake i systemet?

Jeg forventer ikke å få sitte hjemme, jeg vil bare ha noe som jeg kan leve med å gjøre, når en tross alt skal bruke så mye tid på det.

Jeg ville bare vite om jeg har lov å si at jeg ikke trives med akkuratt dette, uten at jeg setter meg selv på gaten av den grunn, men får beholde aap, og kan prøve noe annet istedet. Noe det ser ut for at skal gå greit.

Trivsel er faktisk ikke et kriterie når det kommer til jobb. Jobb er for å tjene penger å bidra til samfunnet, ikke for å kose seg. Det er selvsagt en fordel å trives, men når du forventer at NAV skal finne jobb til deg så må du ta til takke med det du får. Dersom du ikke ønsker jobben du får via NAV, må du finne jobb selv, ikke leve på NAV til en jobb du trives i skulle dukke opp.

Skrevet

Poenget med AAP er å finne behandling eller egnet jobb etter helse og tilstand. Dersom du mener at denne jobben ikke er egnet verken / eller for helsen eller tilstanden din så må du si fra til NAV. AAP er til for å avklare arbeidsevne og hvilket yrke / område brukeren kan fungere best i på lengre sikt.

Anonymous poster hash: b550b...57b
Skrevet

Det er innstillingen din som er feil! Du skal jobbe for å tjene til livets opphold

Dersom du ikke trives i jobben du har, så må du søke på andre jobber mens du fortsatt arbeider i den jobben du har.

Er grunnen til at du får jobber du ikke liker at du ikke har utdannelse, så tar du det på kveldstid.

PS! Det er veldig mye lettere å få jobb om man har jobb. At man tar jobb som er "lavere" enn sitt kompetanseområe, viser at man er villig til å arbeide.

Økonomisk sett er det vel også slik at det lønner seg å jobbe fremfor å gå på AAP? (Det håper jeg ihvertfall!)

Anonymous poster hash: a1dd8...4bc
Skrevet

Nå aner ikke jeg hvor i Norge du bor, men dette er nok ikke representativt. For det første er retningslinjene fra departementet at arbeidspraksis skal kuttes ned drastisk. Dette vil si at på mitt NAV-kontor har vi 70 praksisplasser. Disse er alle opptatt, og de 570 som vil ha praksisplass må vente på en ledig plass. Skjermede plasser er utrolig vanskelig å oppdrive.

Du kan faktisk ringe rundt/gå rundt å finne deg din egen praksisplass om man er misfornøyd.

Anonymous poster hash: 2e338...45b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...