Gå til innhold

Hvordan får dere tid til alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er et stakkars eksemplar av et menneske som ikke klarer å få noenting til å gå opp.. 

Jeg jobber ikke 100%, jeg har ikke barn 100% og alikevel er jeg helt utslitt stortsett hele tiden.. 

Huset er aldri helt strøkent (kanskje hvis jeg får fin besøk). Jeg er sjeldent fornøyd med min innsats som mor. Hobbyer og tid for meg selv er ute av vinduet for lenge siden.. Når jeg setter av en dag for å slappe av og lade batteriene, klarer jeg ikke det lenger- for det er så mye som skal gjøres. 

Jeg har så mye som skulle ha vært gjort, og henger etter med så mye at jeg får angst av å tenke på det. 

Hvordan klarer man å jobbe, ha energi til å leke med og kose seg med ungene sine, lage mat, handle mat, lage handleliste, rydde, vaske, vaske klær, ta ut/inn av oppvaskmaskinen og holde det pent. Ha litt hobbyer eller bruke litt tid på noe man blir glad av? Jeg forstår det virkelig ikke.. 

Drømmer om å være et sånt menneske jeg ser opp til. En mamma som klarer å holde det pent hjemme, kose meg med barna mine, lage handleliste for en uke og handle inn. Ha styr på klær og drive med noe jeg liker- og fortsatt ha noe som helst energi til å smile når dagen er over.. Sånn jeg var før.. 

Jeg føler meg som en zombie, som er så langt ned i jorda at jeg ikke klarer å komme meg opp- selv om jeg graver som en gal. 

Vær så snill å si at det finnes en fasit for å få et fint og avslappet liv.. for om det fortsetter sånn det er nå, så orker jeg ikke mer snart.  

Anonymous poster hash: b28c6...af0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eneste fasiten jeg kan tenke meg er at du blir klar over at det er slik for de fleste småbarnsmødre med middels økonomi, og at det blir bedre når ungene blir større, og at du bør sette deg ned å meditere over hvordan du har det i forhold til andre som har det verre. Den eneste veien til lykken er visst nok å alltid sammenligne seg selv med folk som har mindre enn seg selv. :)

Og da starter jeg likegodt her; jeg har to barn, jobber ikke fullt, har lagt nesten alle hobbyer på hylla, føler at jeg ikke strekker til, huset er alltid et kaos, økonomien er alltid under minus, og jeg sover dårlig. Men...: jeg har to vakre barn, jeg har et hus å rote i, jeg har en økonomi, jeg har en jobb, jeg har potensiale til en gang å kunne bli noe annet enn en "mislykket" vestlig mor. :)

Så, slapp av, ta deg en øl, og stol på det vil bli bedre dersom du selv er overbevist om det. Kikk opp mot stjernene en stjerneklar kveld og ønsk deg tilfredshet, og du skal motta i lange baner. :)

Anonymous poster hash: 300a8...d01
Skrevet

ta litt hver dag heller enn skippertak

Kast alt du ikke bruker /har brukt ila et år

skriv liste over tingene du skal gjøre, men ikke bruk lenger enn 20 min på hver oppgave - da venter du heller til neste dag og tar 20 min til...

sett på vask når det er nok til en maskin.

rydd ut av ppvaskmaskin med en gang den er ferdig.

Lag flere middager og frys ned. - så slipper du bruke all din tid på middagslaging.

dette er ting som funker hos oss...

har du eldre barn, la de være med på å rydde, og andre daglige gjøremål. den viktigste tiden er den man har i sammen - den er verdifull uansett HVA som blir gjort - bare det er i fellesskap...

Anonymous poster hash: 1f580...fcf
Skrevet

Jeg tror du stiller alt for høye krav til deg selv. 

Senk skuldrene!

Ingen får tid til alt.

Anonymous poster hash: 80f7f...d73
Skrevet

Det finnes en "fasit". Det krever litt omorganisering av hjernen din, bare :)

Hos oss er det meste på stell.

Her er årsaken:

Vi har rutiner på ting.

Morgen:

står opp 10 minutter før jeg MÅ, lager frokost, vekker unger (3 stk, 3,5 og 7 år)

spiser frokost, alle hjelper til med å rydde av bordet.

I gangen står sko og jakker (evt sekker) klare.

Nøklene ligger i kurven, og min veske er klar

Sjekker ukesmenyen og tar evt opp fra frysen hvis det trengs.

Hjem fra jobb: kommer hjem med 3 unger. Alle henger på plass etter seg selv.

Middag: setter på poteter/ris/ byggryn/pasta

Starter med tilbehøret. Ungene leker ute. Dekker bordet, og så spiser vi. Etterpå hjelper alle til å rydde av bordet, til det er helt tomt! Eldste gjør lekser, jeg vasker opp. Kjøkkenet er strøkent. (Dersom det er mulig, rydder jeg vekk det meste mens jeg lager mat.)

Barne-tv: henger opp en klesvask, setter på en ny, før jeg setter meg ned og koser meg med ungene i sofaen.

Kveldsmat: havregryn og Biola, jeg finner frem, de rydder bort.

Kveldsstell: ungene går opp, rydder i 5 minutter på rommene sine, skifter til nattøy, finner frem klær til neste dag, pusser tenner, jeg pusser over, vi leser bok, eller bøker hvis vi kommer tidlig i gang. Så er det natta. Klokken er da mellom 19 og 20.

En kveld i uken støvsuger og vasker jeg huset etter leggetid. Resten tar jeg en liten runde, 10 minutter og så kan jeg gjøre det jeg vil resten av kvelden... Jeg pleier å tenke over hva jeg skal dagen etter, slik at alt er klart om morgenen.

Dette er hverdagsrutinene...

En dag i uken er det fritidsaktivitet, og da blir tidsskjema litt annerledes.

Dette er mitt liv! Det er mulig, og jeg vil anbefale deg å prøve å lage noen rutiner som kan hjelpe deg å få ting unna.

Anonymous poster hash: 79185...efc
Skrevet

Ha blokk og penn liggende på kjøkkenbenken. Del i tre ruter.

Den ene ruten noterer du alt av mat, varer osv du nesten er tom av på handlelappen.

En kveld i uka skriver du ukemeny i rute nr 2. Vær detaljert, skriv alt du skal ha.

Gå over kjøleskap og frys og skriv det du mangler i handlelista. Handle en dag i uka.

I rute nr 3 noterer du alt du må huske, Mari må ha joggesko, bursdagsgave til per, sjekk pass osv.

Anonymous poster hash: cccdf...405

Skrevet

Her er årsaken:

Vi har rutiner på ting.

Morgen:

står opp 10 minutter før jeg MÅ, lager frokost, vekker unger (3 stk, 3,5 og 7 år)

Starter med tilbehøret. Ungene leker ute. Dekker bordet, og så spiser vi. Etterpå hjelper alle til å rydde av bordet, til det er helt tomt! Eldste gjør lekser, jeg vasker opp. Kjøkkenet er strøkent. (Dersom det er mulig, rydder jeg vekk det meste mens jeg lager mat.)

Barne-tv: henger opp en klesvask, setter på en ny, før jeg setter meg ned og koser meg med ungene i sofaen.

Kveldsstell: ungene går opp, rydder i 5 minutter på rommene sine, skifter til nattøy, finner frem klær til neste dag, pusser tenner, jeg pusser over, vi leser bok, eller bøker hvis vi kommer tidlig i gang. Så er det natta. Klokken er da mellom 19 og 20.

En kveld i uken støvsuger og vasker jeg huset etter leggetid. Resten tar jeg en liten runde, 10 minutter og så kan jeg gjøre det jeg vil resten av kvelden... Jeg pleier å tenke over hva jeg skal dagen etter, slik at alt er klart om morgenen.

Dette er mitt liv! Det er mulig, og jeg vil anbefale deg å prøve å lage noen rutiner som kan hjelpe deg å få ting unna.

Er du alene med 3 barn?

Respekt for godt system!

Skrevet

De fleste har det som deg! Det blir bedre når barna blir større :-)

Anonymous poster hash: 94720...4e4
Skrevet

Her er årsaken:

Vi har rutiner på ting.

Morgen:

Er du alene med 3 barn?

Respekt for godt system!

Er ikke helt alene... Mannen ukependler, og er sammen med oss i helgene. Men ukedagene styrer jeg :)

Skrevet

Får ikkje tid til alt, men i det store bildet gjer det ingen ting om ein støvsuga 2 eller 3 gongar forrige veke eller om graset vart litt langt før det vart klipt.

Ein må prioritere.

Skrevet

Vi er to om det, likevel flyter alt. Vi er ikke særlige ryddige noen av oss, så her er løsningen å ta skippertak når vi skal få besøk eller når en av oss får ånden over seg.

Beundrer dere som er systematiske og klarer å holde på systemet over tid! Vi klarer det i noen dager, og så sklir det ut.

Heldigvis greier vi på mystisk vis å få til skikkelig middag hver dag, matbokser og rene klær til barnehagen. Det er vel det som prioriteres hos oss, så får det andre være litt på halv tolv.

Prøver vel egentlig bare å si at vi er flere som ikke har alt på stell. Så senk krava og følg noen av de gode rådene du får her. Men finn en standard som du kan leve med uten å bli helt utslitt!

Skrevet

Livet er for kort til å leite etter det perfekte og feilfrie.

Man må rett og slett gi litt f**n. Finne seg til rette der man er og stadig jobbe mot en forbedring.

Her er huset et kaos store deler av uka, hybelkaniner og støv lever i beste velgående. Rydder litt hver dag i tilfelle uanmeldt besøk, men stort sett er det veldig flaut om noen plutselig ramler uanmeldt innom. Drar da gjerne en hvit løyn "hehe, her kom dere og jeg som akkurat skulle fram med vaskebøtta. Bare kom inn, men beklager rotet"

Tror det lurer litt rot i de fleste hjem, prøv deg på noen uannmeldte besøk, så får du se hvordan det egentlig er rundt i de tusen norske hjem ;)

Anonymous poster hash: f1516...2f3

Skrevet

Tror alle har det sånn, noen er bare flinke til å late som noe annet :/) her er det relativt ryddig, men jeg har lagt alle hobbyer på hylla. Tenker på dette som en kort periode i mitt liv :-)

Anonymous poster hash: a26cb...bbe

Skrevet

Vi har to barn på ett og fire år. Tror nok fireåringen vår krever en del mer enn de fleste andre på denne alderen (er meldt inn til PPT). Vi bruker MYE tid og energi på barna våre. Det gjør at det er lite tid igjen til husarbeid. Prioritet nummer en er klesvask og at oppvaskemaskinen blir kjørt og tømt hver eneste dag. Vi koster det grøvste av støv og skit, men vasking av gulv kan det gå mange uker mellom hver gang vi gjør. Badet vaskes sjeldnere enn en gang i uken og sengetøy går det noen uler mellom hver gang det blir skiftet. Det er nesten alltid rotete her, men ikke mer enn at det er helt levelig. Mannen min jobber 100%. Jeg er for øyeblikket hjemme, men det er ikke mindre rotete og skittent av den grunn, heller motsatt siden jeg er hjemme med en ettåring.

Anonymous poster hash: 0faa9...196
Skrevet

1. begynn å trene (styrke av kjernemuskulatur og kondisjon)

2. nøy deg med at 80% er godt nok. (gjelder alt du foretar deg)

Skrevet

Her var det mange gode råd! Ikke HI, men mye av dette skal jeg forsøke å implementere.

Jeg har et tips til; finn ut og vær klar på hva du vil prioritere og ikke.

Er rene vinduer en prioritet?

Eller rene gulv?

Da faller vinduer bort.

Og du selv MÅ være en prioritet høyt oppe på lista!

Anonymous poster hash: 9bd23...1c6

Skrevet

Planlegging! Bruk en time på søndager;

1; handleliste

2; middagsliste

3; ryddeliste

4; avtaler for uken

5; annet

Her handler vi for hele uken på søndager, har klart alle lister og har system på alt!

Anonymous poster hash: c91d4...c69

Gjest Antarctica
Skrevet

SENKE KRAVENE LITT!

(Dvs minst 75%) vips, så er du perfekt.

Skrevet

Jeg synes du har fått gode råd allerede:)

Det jeg merket størst forandring av, var å begynne med en storhandling I uken og å legge klart klær på kvelden.

Og rekker du ikke alt idag så er rotet der imorgen og så sett deg ned og slapp av:)

Anonymous poster hash: 62662...84e

Skrevet

Ha alt klart hver kveld: ransler, gymbag, vesker, regntøy osv

Rydd inn i oppvaskemaskinen etter frokost, tørk bordet.

Når dere kommer hjem fra jobb/Bhg/skole så må alle henge opp jakker og sko.

Lag middag og rydd underveis. Minstemann her liker å sitte på kjøkkenbenken mens jeg lager middag. Koselig!

Rydd etter middag. Alle tar hver sine ting og setter på benken. Så rydder alle 4 ting til! :-) jeg setter i oppvaskemaskinen og setter denne på.

Ungene må alltid rydde rommet før leggetid. Rot ryddes, men feks en hytte eller en legoby får stå. En rydder rommet mens den andre er på badet.

Jeg legger fram klær til alle neste dag, hjelper å pusse tenner, rydder loftstua osv.

Badet ungene vasker jeg over vask og gulv mens jeg venter.

Jeg har 3 kroker med filler til støv, bad/vask, speil. Disse henger lett tilgjengelig på skapsiden mot dusjen så vises ikke så godt.

Vasker over do hver kveld med engangskluter.

Når ungene er i seng er 2. Etasje ryddig. Vi har svinset rundt hverandre og snakket sammen samtidig som vi har ryddet og ungene pusset tenner.

Når jeg kommer ned rydder jeg alltid 15 minutter hver kveld. 5 min stue, 5 min kjøkken og 5 min gang og gjestetoalett!

Da er huset ryddig! (Men ikke rent) Bruker støvmopp på gulvet (som alltid står klar) og liten støvsuger i trapp/gang.

Klær bretter jeg når jeg ser tv. I reklamepauser tar jeg opp middag til neste dag i frysa, sjekker timeplan til neste dag osv.

Jeg handler (uten unger) en gang hver uke. Annenhver uke har vi Adams matkasse levert på døra med varer og oppskrifter. Standard på middag er rask og enkel, men mye grønnsaker. Disse skreller jeg ofte kvelden før bruk.

Laks går kjapt! Fiskekaker med fullkornspasta og grønnsaker osv

Dersom du har ungene annenhver helg så kan du vaske hus en uke du ikke har dem!

Rydd, kast, selg alt du ikke trenger. Mindre ting mindre rot.

Ha lapp på kjøkkenet. Skriv opp handleliste når du kommer på ting, når det er nesten tomt for noe. Så er det kun middagen igjen.

Vi har en liste ned faste ting som må kjøpes hver uke: dopapir, ost, servelat, leverpostei, epler, gulrøtter osv. Noterer ned etterhvert hva som trengs!

Her er det ryddig, men ikke alltid rent.

Anonymous poster hash: cccdf...405

Skrevet

Jeg får tid til alt. Trikset er å definere hva "alt" innebærer. Ergo, rot og hybelkaniner finnes det her til enhver tid, men det er ikke på "alt"-lista annet enn en gang i uka sånn ordentlig, og selv da er det jo MEG som definerer hva "ordentlig" betyr. Dermed frigjøres masse tid til det som betyr noe - både unger og ungers gleder, venner og utvida familie, og av og til jaggu en liten sneip med tid til bare meg. Dessuten hjelper det godt å sørge for en jobb med stor nok frihet & høy nok lønn, kortest mulig vei til alt man må ofte, og sterk vilje til at det er mulig å rekke alt. Dersom utgangspunktet er at "det er ikke mulig å rekke x,y,z på samme ettermiddag så vil det gå i oppfyllelse, men her i huset vet alle at valgspråket er "vi får til alt", og det gjør vi i 99% av tilfellene også.

Skrevet

Rutiner og vane. Gjør du mye klarer du mye. Gjør du lite klarer du lite.

Anonymous poster hash: f3076...80c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...