Gå til innhold

Har noen testet babyen sin for TOKSOPLASMOSE??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg ble gravid tok jeg blodprøve, og jeg har ikke antistoffer mot parasitten. Vi har katt, og i tillegg kan man jo smittes gjennom diverse matvarer. Jeg har googlet meg ihjel, og finner ingen svar på NÅR babyen bør testes mot dette. Er det noen som har gjort det? Det kan jo i verste tilfelle gå riktig gale, så det er jo klart man vil være på den sikre siden. Er umulig å vite siden det sjeldent viser symptomer, så jeg må gjøre noe. Legen har ikke peiling virker det som!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heller ikke antistoffer. Har 5 katter, bor på landet, jobber mye i jorda og spiser salat etc. Har født 6 barn, og har da aldri vært borti noen testing. Dette er ikke vanlig, og noe jeg aldri har hørt om. Er nok derfor du ikke finner noe om det heller;) Slapp av du,- det går nok bra!

Skrevet

Du kan ikke teste en baby i magen for toxo. Men du kan teste deg selv ila svangerskapet, og evt få behadnlig.

Hvis en nyfødt er skadet av toxo, vil man jo se det.

Anonymous poster hash: 4e0bb...8d9
Skrevet

Jeg har hatt katt hele livet, og som ikke-gravid langer jeg i meg roastbiff, halvstekt kjøtt, oster av alle slag og spekemat. Gravd i jorda og spist uvasket frukt her jeg også. Og jeg har aldri hatt toksoplasmose.

Det er nok ikke spesielt utbredt her i landet, og så lenge du følger Mattilsynets anbefalinger i graviditeten, er du nok ganske så trygg.

Er du veldig bekymret, kan du ta blodprøve i hvert trimester og teste deg for toksoplasmose. Vet mistanke om smitte kan man da sette inn tiltak ift fosteret. Men som en skriver over her, man kan ikke teste fosteret som sådan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...