Gå til innhold

Hva skjer egentlig etter ks?


spiretroll

Anbefalte innlegg

Jeg har en del kanskje teite spørsmål jeg lurer på. Jeg har hatt en vanlig vaginal fødsel for noen år siden. Når er jeg gravid og vurdere sterkt keisersnitt. Etter som fødeselen er det jeg går å gruer til. Legen og jordmor er veldig positiv til ks. ( så jeg er ikke ute etter det positive dere har å si om vaginal fødsel. Jeg vet det er bedre osv. Men ikke i mitt tilfelle)

 

Når det er sakt. Det jeg lurer på er: fra man blir trillet inn, hva skjer egentlig?

Hvem kan være med deg inn?

Hvor lenge ligger man etter babyen er ute?

Også regner jeg med det går noe tid hvor man våkner av medisineringen? Hvordan fungerer det?

Hvor lang tid tar det før man kan gå? Sitte? Amme? Og hva med smertestillende? Hva kan man ta når man ammer?

 

Jeg har snakket med lege og jordmor om mange av disse spørsmålene. Men jeg vil heller ha real life svar. Enn fasiten fra boka som de leverer. Jeg vil vite alle fakta :P

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en del kanskje teite spørsmål jeg lurer på. Jeg har hatt en vanlig vaginal fødsel for noen år siden. Når er jeg gravid og vurdere sterkt keisersnitt. Etter som fødeselen er det jeg går å gruer til. Legen og jordmor er veldig positiv til ks. ( så jeg er ikke ute etter det positive dere har å si om vaginal fødsel. Jeg vet det er bedre osv. Men ikke i mitt tilfelle)

 

Når det er sakt. Det jeg lurer på er: fra man blir trillet inn, hva skjer egentlig?

Hvem kan være med deg inn?

Hvor lenge ligger man etter babyen er ute?

Også regner jeg med det går noe tid hvor man våkner av medisineringen? Hvordan fungerer det?

Hvor lang tid tar det før man kan gå? Sitte? Amme? Og hva med smertestillende? Hva kan man ta når man ammer?

 

Jeg har snakket med lege og jordmor om mange av disse spørsmålene. Men jeg vil heller ha real life svar. Enn fasiten fra boka som de leverer. Jeg vil vite alle fakta :P

 

Takk

Jeg hadde hastekeisersnitt, men kan svare på noe av det du lurer på:) jeg fikk ikke ha med noen inn, men det tror jeg var fordi det måtte gå veldig fort, og at de derfor ikke rakk å "vaske" mannen. Han sto i naborommet sammen med barnelegen.

Jeg fikk så vidt se babyen før de tok den ut av rommet, deretter tok det ca to timer før babyen og pappan kom til meg på overvåkninga. Jeg var våken hele tida, hadde epidural. Har hørt fra venninner og bekjente at det er veldig forskjellig, noen får babyen med en gang tett den kommer og får ha den hele tida etterpå, mens noen når ikke se den før flere timer senere. Dette handler nok om hvordan keisersnittet går og hvordan formen din er, dette får du dessverre ikke styrt selv :/

Jeg kunne ikke sitte/reise meg/snu meg i senga før dagen etterpå. Måtte ha hjelp fra mannen når babyen skulle bytte pupp, eller når jeg skulle snu meg i senga. Amme gjorde hermed en gang jeg fikk babyen til meg, men bare liggende.

Sa ja til all smertestillende jeg fikk, og det er trygt i forhold til amming, hvis ikke så hadde du jo ikke fått det.

Jeg har en positiv opplevelse av keisersnittet, men det jeg syns var leit var at det tok så lang tid før jeg fikk se babyen, og at jeg trengte så mye hjelp etterpå. Var helt avhengig av hjelp, og det var bare hell at mannen fikk lov til å være på sykehuset den første natta, det er nemlig ingen selvfølge. Og hvis ikke han hadde vært der, hadde jeg måtte ringt på og fått hjelp hver gang... Lykke til, uansett hvordan det blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hastesnitt. Og planlagt hastesnitt nå.

Pappan fikk være med inn begge gangene.

Men nå sist, den 20. Ble ks fremskyndet pga forgiftning.

Jeg måtte dusje om morran, og ta klyx. Ble så barbert. Og fikk en veneflon i hånda. Deretter var det på med ctg. Så vente på min tur.

Etter x antall timer venting ble jeg trilla ned. Da fikk jeg en veneflon til. Å så var det å vente igjen.

De brukte ca 45 min fra de startet snittet. Jeg hadde mye arr vev, så det tok litt lengre tid pga det.

Jeg fikk spinal. En ung lege som skulle sette den. Han bomma 2 ganger. Men jeg overlevde.

 

Jordmor viste frem babyen føre de gikk ut sammen med pappan.

Hvor de kom inn igjen på opr salen i noen min.

Jeg fødte i uke 37+1. Og hu veide 2010. Så hu havna på nyfødt intensiven.

Jeg ble gjort ferdig på opr salen. Skulle sterilisere meg samtidig. Så det tok noen min ekstra.

Jeg ble liggende på oppvåkningen i 5 timer...

Pappan kom innom to ganger, og babyen en gang.

Jeg ble så kjørt opp på føden igken, og fikk besøk av babyen i 20 min.

Jeg satt når jeg kom opp på avd. I senga bare. Snu meg klarte jeg ikke føre dagen etter. Da sto jeg opp og gikk på do. En smule ubehagelig å tisse etter Kateteret. Men det ble bedre og bedre....

De sier at d ikke lønner seg å avstå fra smertestillende. For det er jo en operasjon. Så første natta fikk jeg sprøyte i låret. Men ellers paracet, 1gr. Utover det kunne jeg få det jeg ville....

Jeg ammer og Amma dagen etter fødsel. Men det er ikke farlig med medisinene og amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg tok keisersnitt. Det var ikke planlagt, men heller ikke hastekeisersnitt. Var bare at det tok så lang tid at legene trodde det var det beste for barnet.

 

Det som var mest smertefullt med hele fødselen var å få epidural mens jeg hadde rier, og ikke spesielt godt å få veneflon, heller.

 

Jeg synes keisersnittet gikk flott. Var ikke noe vondt i det hele tatt, og så nydelig resultat. Jeg var ganske skjelven i noen timer etterpå, og veldig trøtt. Måtte amme gutten min liggende, og jeg var ganske fjern første gangen.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man ofte møter opp kvelden før eller samme morgen. Man dusjer, noen får klyx. Det legges inn urinkateter på posten, man kjøres til forberedelsesrommet for operasjon hvor man legger inn veneflon og gir epidural/spinal. Kjøres inn på operasjonssalen hvor man dekkes til av grønne laken. Mannen får sitte ved hodeenden. Så vasker de magen godt, sjekker at bedøvelsen virker ved å klype deg i mageskinnet. Så starter KS, ungen kommer etter få minutter, det varierer om man får ha ungen der eller ikke. Etterpå blir man lappet sammen igjen og kommer til oppvåkningen hvor man blir passet godt på. Etter noen timer trilles man til barselavdelingen. en del smerter de første dagene, men jeg syns det gikk greit. Fikk litt ekstra sterke smertestillende de første dagene hvor jeg ikke hadde melk. Etterhvert klarte jeg meg fint med Paracet eller Voltaren. (voltaren var supert mot etterriene).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Når jeg skulle ta keisersnitt så virket ikke epiduralen på den ene siden av magen, det gjorde egentlig ikke vondt var bare så utrolig redd, siden alle legene og forhenget og alt var så nærme meg. magen ligger myyye nærmere enn det jeg tenkte inni hodet mitt :P Men var utrolig deilig at mannen min var der ved hodet mitt :) Jeg ble lagt i narkose, også sov jeg bare. Da måtte mannen ut på gangen, han filma at de tok babien ut av rommet, veide henne, han klippet navelstreng også la de henne rett ved puppen min mens jeg sov. Jeg våknet opp av at jeg kjente noen dro i nipplene mine også ser jeg ned og der ligger en baby å suger på nipplen min :P Fikk litt sjokk også ble jeg veldig glad for hun var så vakker. Man blir litt surrette i hode var ikke klar over at det var andre i rommet når jeg våkna enn meg å baby :P 

De spør om du vil ha morfin tabletter hvis du har sterke smerter. Jeg hadde svake smerter, men jeg sa ja likevel for tenkte jeg ble bedre. Men da ble jeg kvalm og super trøtt. Så da måtte pappan ta baby og trille rundt på sykehuset mens jeg sov. Anbefaler ikke morfintablettene. Når jeg våknet kunne jeg reise meg opp og var frisk å rask, sykepleierne var overasket å sa det så ikke ut som jeg hadde hatt en operasjon. Men man kan ikke stå helt oppreist første døgnet så du går litt krokbøyd. Men gikk ned til kantinen med babien i glasstrille som du får på sykehus, hu gråt så jeg måtte amme hun offentlig for første gang. Var heldig amming gikk fint med en gang, men ble sykt sår på nipple. Også fikk hun epilepsi dagen etter, men det er annen historie. hun er helt frisk nå og elsker henne over alt på jord. mors kjærlighet ved første øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...