Gå til innhold

Hvorfor oppdrar du

Anbefalte innlegg

Skrevet

ungen din "kjønnsnøytralt"? Det ER forskjell på gutt og jente, fra naturen sin side. Alle skal få være seg selv, men man trenger ikke med vilje gå i butikken og kjøpe rosa til gutten din bare fordi at han ikke skal gå i blått?

Anonymous poster hash: 29a2c...567

Videoannonse
Annonse
Skrevet

what?

Anonymous poster hash: f0931...2e0
Skrevet

Dere som ikke oppdrar ungen på den måten trenger ikke å svare med spørsmålstegn, forresten...

(For ka, det er noen som oppdrar barna på den måten)

Skrevet

Hva er bakgrunnen for innlegget ditt? Du virke forbanna, men hvorfor?

Skrevet

ungen din "kjønnsnøytralt"? Det ER forskjell på gutt og jente, fra naturen sin side. Alle skal få være seg selv, men man trenger ikke med vilje gå i butikken og kjøpe rosa til gutten din bare fordi at han ikke skal gå i blått?

Jeg kjøpte rosa til gutten min fordi det var den fineste fargen han kunne tenke seg. Han hadde rosa vinterdress, vintersko og votter.

Han hadde også dukkevogn, men jeg prøvde å finne den minst "jentete". Butikkdama synes det var helt bortkasta at han som gutt skulle ha det, men han ønsket seg det. 

Han lekte også med biler og traktorer, og rosaperioden varte bare 1-2 års tid.

Skrevet

Hm. 4årungen min velger selv hva han vil ha på seg som oftest. Rødt, blått, gult, lilla, grønt og i av og til rosa (et pannebånd). Han er veldig lite opptatt av kjønn, men han er veldig klar over at han er gutt (fordi han har utover tiss). Men han bryr seg ikke om vi sparker fotball eller hopper tau. Han bryr seg ikke om at en dame vi kjenner har jentekjæreste, han ser ikke om folk er tynne eller tjukke. Han legger ikke merke til hudfargen til folk. Han er rett og slett så uskyldig som bare små barn er, derfor trykker jeg ikke kjønnsroller ned over ørene hans.

Anonymous poster hash: cdabf...fd2

Skrevet

Her har barna selv fått velge hva de vil ha av klær og leker. Og begge har ønsket seg både jente og gutte leker. Nekter jo ikke barna å få en leke, bare fordi det ikke er typisk gutte eller jente leke. Og samme med klær, jenta hadde en mørkeblå periode, og gutten en rosa periode.

Skrevet

Why why why i ask you!!!!!! Answer me damn it!!!

Anonymous poster hash: 0e612...2e3

Skrevet

Oppdrar henne etter personlighet, ikke etter kjønn

Anonymous poster hash: 09d6c...ae6

Skrevet

Gutten min på 21 måneder elsker alt av biler og Disney prinsesser :o

Det er helt i orden og noe han bestemmer selv ;)

Skrevet

Hm.. Er det noen som trosset barnet sitt og kjøper klær i en farge barnet ikke ønsker?

Det ER forskjell på kjønn, men man skal vel heller ikke nekte en gutt en rosa t-skjorte bare fordi det er "jentefarge"?

Skrevet

Jeg kjøpte rosa til gutten min fordi det var den fineste fargen han kunne tenke seg. Han hadde rosa vinterdress, vintersko og votter.

Samme som gutten min det :-) Fortsatt gjør barna mine et poeng ut av at gutten elsker fargen rød og jenta fargen blå. Idag hadde gutten på 11 år på seg en rosa t-skjorte, så sier stebroren "har du på deg rosa?!" sønnen min svarte bare tilbake "har du på deg rød?!" mens han smilte fornøyd over svaret sitt.

Jeg prøver ikke å oppdra kjønnsnøytralt, men jeg syns det er helt fantastisk at barna tør å leke med og å velge farger etter hva de selv liker og ikke hva andre forventer. Og for å få til det, må man naturligvis begynne med å være åpen for litt mer nøytralitet rundt det med kjønn, farger og interesser.

Skrevet (endret)

Her velger ungene fritt hva de vil ha. Det fineste gutten( på den gang 3 år )fikk i bursdagsgave, var en rosa neglelakk.

Endret av SnekkerPelle
Skrevet

Synes ikke valg av klær har noe med dette å gjøre. Er blåfargen finere kjøper jeg den til min jente. Liker ikke sånn prinsessestyr, men hun får selv velge senere. Har og arvet mye klær fra gutter og ser ikke problemet. Min baby er fin nok som hun er, trenger ikke dille henne opp for at hun skal bli søtere. Kler henne i farger jeg liker og er ikke veldig glad i rosa selv. Makes sense eller trenger du ytterligere informasjon?

Anonymous poster hash: 8990d...472

Skrevet

Kan du definere litt mer?

Oppdrar jeg kjønnsnøytralt når han fikk arve røde lakksko til jul fra storesøster, han ELSKET de, og vil en på to år flotte seg med disse på julaften ser jeg ikke NOE galt i det.

Er det kjønnsnøytralt når han fikk barbie?

Gutten min ER gutt men om han synes lakksko er fint så lar jeg han bruke det. Og vil han leke med "jenteleker" får han selvsagt det?

Anonymous poster hash: 681ee...090

Skrevet

Jeg oppdrar ikke ungen min kjønnsnøytralt, jeg oppdrar heller med en viss kjønnsdualitet(kan man si det?). Det jeg mener er at jeg oppfordrer til å leke like mye med biler som med dukker, vil jentungen ha på seg blå klær er det greit, velger hun å delta i typiske "gutteidretter" når hun blir større, oppfordres det på lik linje med andre idretter, and so on. Det skal ikke være noen hindring eller fordel å være det ene eller andre kjønnet, og all positiv adferd oppfordres.

Skrevet

Oppdreg ungane mine som individ, ikkje som representantar for eit kjønn. For toåringen sin del inneber det pynting, prinsesser og rosa, men også bil, traktor og gravemaskin (stor fascinasjon for gravemaskiner). Yngste er baby enda, og eg har enda til gode å sjå babyar oppføre seg ut frå kva kjønn dei har.

Skrevet

Dere som skriver at barna får velge selv. Hvor langt drar dere den? Gjelder dette bare farge eller gjelder det klesplagg også? Hva gjør dere da når barnet ikke ønsker parkdress og det er kaldt ute...? Lar dere de fortsatt bestemme selv?

Jeg kjenner jeg er veldig skeptisk til å la barna bestemme alt selv...

Anonymous poster hash: af02a...e4f

Skrevet

Dere som skriver at barna får velge selv. Hvor langt drar dere den? Gjelder dette bare farge eller gjelder det klesplagg også? Hva gjør dere da når barnet ikke ønsker parkdress og det er kaldt ute...? Lar dere de fortsatt bestemme selv?

Kva med å la barna bestemme der valget står mellom to likeverdige alternativ? Blå og rosa dress varmar meg bekjent like godt.

Å velge vekk dressen har konsekvensar ungen ikkje fullt ut ser rekkevidda av, då er det best at voksne bestemmer.

Skrevet

Det kan da ikke sammenlignes å la gutta velge om de vil leke med dukker og å la barna velge om de vil ha på parkdress når det er kaldt. Herre min hatt!

Anonymous poster hash: 8990d...472

Skrevet

Vi oppdrar etter personligheten deres og ikke etter kjønn. Noe som ente med at for et år siden så hadde vi en prinsesse jente og en sjørøver jente. Nå er det prinsesser begge to, fordi det er det de ønsker. Har de lyst til å leke med gutteleker så gjør de det og samma med jente leker.

Anonymous poster hash: 014fe...94e
Skrevet

Jeg mener HI har helt feil utgangspunkt. Hva er jentete og hva er guttete?

Vi oppdrar vårt barn til å bli kjent med alle elementer og aktiviteter vi tenker er greie å ha prøvd og ikke er for farlige. De tingene barnet er litt skeptisk til, jobber vi med.

Er det en rosa periode for jentene - pøs på - de blir lei - det samme med andre farger.

Det jeg synes er sprøtt er at sportsutstyr har blitt så kjønnsbestemt at det ikke er naturlig at gutt og jente arver etter hverandre.

Jeg kjøper ikke de guttemammaenes greie om at gutta stadig slipper billigere unna ting fordi de er gutter. At jenter skal få slippe unna litt "tungt" arbeid fordi de er jenter er også bare tull.

Det ER forskjell på kjønnene, men i dagens samfunn er det marginalt det som ikke kan gjøres av begge kjønn. Da blir det valg og interesser som står fremst uansett kjønn.

Anonymous poster hash: f833c...1c4
Skrevet

Femåringen min hadde lilla neglelakk på seg i barnehagen for kort tid siden. Han syntes det var fint, så da syntes jeg det var greit. Han velger selv hva han vil ha på seg av klær, forresten, og har både lilla, svart, blått, gult, grønt, rødt og rosa i skapet.  

Jeg lærer ham å bli et individ med evne til å ta egne valg, og til å drite i hva andre synes han _bør_ ha på seg. Om dette er å oppdra ham kjønnsnøytralt, får HI heller ha meg unnskyldt. 

Skrevet

Som de fleste andre her oppdrar vi det barnet vi har og ønsker at han skal få utrykke seg som han vil og velge sine egne leker og interesser. (Innenfor rimelighetens grenser) Akkurat nå er han veldig glad i å pynte seg med hårspenner og smykker og da får han det . Han er også veldig glad i gravemaskiner og har fått en sånn som han kan sitte på i sandkassa. Her om dagen satt han der med tiara, perlekjede og lekeverktøybelte og var gravemaskinfører i timesvis.

Det er ikke noe poeng for oss å presse på ham jenteting i kjønnsnøytralitetens navn, men vi vil heller ikke prakke på ham guttering bare fordi han er gutt. Vi tror på romslige kjønnskategorier. Han kan leke prinsesse selv om han er veldig klar over at han er gutt. Så lenge han er trygg og glad er vi fornøyde.

Anonymous poster hash: e2ea2...979

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...