Gå til innhold

Dere overvektige som tror at slankeoperasjon er den beste løsningen:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt operasjon

Anonymous poster hash: e2e7e...928

Skrevet

Men møter du henne om 6 år er det 85%+ for at hun er like stor eller større. Kun fåtallet klarer det på egenhånd, og det er det mange grunner til, 

Anonymous poster hash: f6cae...83b
Skrevet

Innbiller du deg at historien til en dame beviser at gastric bypass ikke er siste utvei for mange?

Skaff deg litt kunnskap...

Anonymous poster hash: 94a25...dac

Skrevet

Men møter du henne om 6 år er det 85%+ for at hun er like stor eller større. Kun fåtallet klarer det på egenhånd, og det er det mange grunner til,

Og når jeg møter pasienter 6 år etter GB operasjon, har mange lagt på seg igjen😜. Det sitter i hodet😁

Anonymous poster hash: 76f40...cc1

Skrevet

4,5 år siden min operasjon - helt fin enda :P

Anonymous poster hash: e2e7e...928

Skrevet

8 år siden min gbp, gått opp 30 kilo de siste 3 årene. Ingen vidunderkur nei, alt sitter i hodet.

Anonymous poster hash: 188bb...0dd

Skrevet

Og når jeg møter pasienter 6 år etter GB operasjon, har mange lagt på seg igjen. Det sitter i hodet

Anonymous poster hash: 76f40...cc1

Statistisk er det bare 15-20% av de som har tatt GB som har gått opp igjen, så oddsen er nå mye bedre.  

Skrevet

8 år siden min gbp, gått opp 30 kilo de siste 3 årene. Ingen vidunderkur nei, alt sitter i hodet.

Bra at du som har tatt operasjonen sier det som det er til disse andre over her!

JA, det sitter i hodet folkens!

Og BTW, jeg har selv slanket meg enorme mengder og har holdt meg der siden! Jeg la selv om kostholdet!

Hi

Anonymous poster hash: 69802...227

Skrevet

Nå er vel dette en sanning med store modifikasjoner. Det er en overveiende andel av de som betaler seg til en GBP som ender opp med å gå opp i vekt igjenn, mens de som får dette dekket operasjon offentlig oftere klarer å holde seg,og skape en endring i kostholdsvaner. Dette er fordi sistnevnte gruppe MÅ igjennom psykolog samtaler og gå på ernæringskurs før dem kan bli godkjent for GBP.

Skrevet

Bra at du som har tatt operasjonen sier det som det er til disse andre over her!

JA, det sitter i hodet folkens!

Og BTW, jeg har selv slanket meg enorme mengder og har holdt meg der siden! Jeg la selv om kostholdet!

Hi

Ja, du har klart det. Hurra! Nei, hun som har tatt GB klarte det ikke. Synd... Men det er unntakene. Overvekt er veldig sammensatt psykisk og fysisk, og det er naivt å tro at man har svaret på alt ut fra egne erfaringer. 

http://www.forskning.no/artikler/2014/juni/394520

http://vimeo.com/64960883

Skrevet

8 år siden min gbp, gått opp 30 kilo de siste 3 årene. Ingen vidunderkur nei, alt sitter i hodet.Anonymous poster hash: 188bb...0dd

Bra at du som har tatt operasjonen sier det som det er til disse andre over her!JA, det sitter i hodet folkens!Og BTW, jeg har selv slanket meg enorme mengder og har holdt meg der siden! Jeg la selv om kostholdet!HiAnonymous poster hash: 69802...227

Ja, du har klart det. Hurra! Nei, hun som har tatt GB klarte det ikke. Synd... Men det er unntakene. Overvekt er veldig sammensatt psykisk og fysisk, og det er naivt å tro at man har svaret på alt ut fra egne erfaringer.  http://www.forskning.no/artikler/2014/juni/394520 http://vimeo.com/64960883 Anonymous poster hash: f6cae...83b
Jeg sier ikke at jeg svaret på alt ut av egen erfaringer, men jeg vet at jeg må kjempe for å holde vekten min vedlike, slik som mange andre som går ned i velt!Jeg kan nesten ikke snuse på en sjokolade engang, før kiloene kommer på igjen! Det er en kamp å holde vekten vedlike, men det sitter i hodet (hos alle) og jeg må tenke fornuftig!

Skrevet

Nå er vel dette en sanning med store modifikasjoner. Det er en overveiende andel av de som betaler seg til en GBP som ender opp med å gå opp i vekt igjenn, mens de som får dette dekket operasjon offentlig oftere klarer å holde seg,og skape en endring i kostholdsvaner. Dette er fordi sistnevnte gruppe MÅ igjennom psykolog samtaler og gå på ernæringskurs før dem kan bli godkjent for GBP.

Stemmer IKKE Cat.68! Sistnevnte gruppe MÅ ikke gkennom psykologsamtale. Pr dags dato på et av de sykehusene der det opereres FLEST (!!) GB-pasienter får de i forkant beskjed om å følge en diett som minsker størrelse på leveren samt en samtale med kirurgen/anestesilege i forkant og rett før. Thats it. Nye studier viser at GB-pasienter er gruppen som sliter MEST i etterkant. Blir spennende å se hele resultatet av Osebergstudien som kommer om litt. 

Anonymous poster hash: 34672...b30

Skrevet

Stemmer IKKE Cat.68! Sistnevnte gruppe MÅ ikke gkennom psykologsamtale. Pr dags dato på et av de sykehusene der det opereres FLEST (!!) GB-pasienter får de i forkant beskjed om å følge en diett som minsker størrelse på leveren samt en samtale med kirurgen/anestesilege i forkant og rett før. Thats it. Nye studier viser at GB-pasienter er gruppen som sliter MEST i etterkant. Blir spennende å se hele resultatet av Osebergstudien som kommer om litt. 

P.s Studien dobbelt blind randomisert. Kun deltagere fra offentlig helsevesen. 

Skrevet

Les og lær? Er det deg Jallow B? Få andre med så arrogant holdning her inne.

Anonymous poster hash: f1903...289
Skrevet

Det blir mer og mer vanlig med kursing, som tar for seg livstilendring, motivasjon og mestring i forkant. Da kreves det en viss venktnedgang, samtidig settes man på en lavkaloridiett noen uker før påerasjonen. Svakheten er oppfølgingen i etterkant, som selvfølgelig burde være der for fortsatt motivajon og støtte. Hva sliter de mest med? Psyken. Resultatene viser jo klart at de som slanker seg konservativt i langt mindre grad klarer å holde vekten. 

Skrevet

Vel da er det store variasjoner i landet. Jeg har 3 venner som gjennomgått GBP , samtlige har har måttet treffe psykolog og gått igjennom kursing i ernæring før de ble klarerte for operasjon. Samtlige har holdt vekta i ettertid, mens den 4 jeg kjenner som kjøpte seg en GBP er snart like stor igjenn. Hun måtte ikke igjennom noen kursing eller psykologsamtale.

Skrevet

Vel da er det store variasjoner i landet. Jeg har 3 venner som gjennomgått GBP , samtlige har har måttet treffe psykolog og gått igjennom kursing i ernæring før de ble klarerte for operasjon. Samtlige har holdt vekta i ettertid, mens den 4 jeg kjenner som kjøpte seg en GBP er snart like stor igjenn. Hun måtte ikke igjennom noen kursing eller psykologsamtale.

Du kjenner fire. Studien tar et tverrsnitt av alle noen gang operert her til lands. You do the math. 

Skrevet

Det blir mer og mer vanlig med kursing, som tar for seg livstilendring, motivasjon og mestring i forkant. Da kreves det en viss venktnedgang, samtidig settes man på en lavkaloridiett noen uker før påerasjonen. Svakheten er oppfølgingen i etterkant, som selvfølgelig burde være der for fortsatt motivajon og støtte. Hva sliter de mest med? Psyken. Resultatene viser jo klart at de som slanker seg konservativt i langt mindre grad klarer å holde vekten. 

Studien viser at de opererte sliter mest med det psykiske rundt å gå ned i vekt. For gjett hva? Overvekten har en direkte korrelasjon til følelsene. De opererte går raskere opp i vekt fordi maten er deres våpen. 

Skrevet

Så da trenger strengt tatt ikke de som skal gjennomgå en GBP operasjon denne operasjonen når de likevel blir kurset i ernæring og må gå ned i vekt for å bli operert! Gjennomfører de ernæringskurset og går ned i vekt, så er jo det bare til å fortsette til man når den vekten man vil oppnå! Sakens kjerne er jo at kostholdet har alt og si, samt trening!

Skrevet

Du kjenner fire. Studien tar et tverrsnitt av alle noen gang operert her til lands. You do the math.  Anonymous poster hash: 34672...b30

Kan du legge ut en link på den studien, og hvilken gruppe tar den før seg? De selvbetalende, de som får det dekket eller alle blandet under 1. Det er jo flere som betaler selv en som får det dekket. Så en studie må jo leses utfra forutsetningene det er studert på. Ja jeg kjenner 4, men vet tross alt noe om temaet utenfor disse, som jeg baserer uttalelsene på

Skrevet

Jeg håper at alle som får det dekket av staten må gå igjennom kurs og terapi først. For dette skal ikke være en slankekur uten livreddende mener jeg( dersom staten skal dekke det).

Anonymous poster hash: 83b38...390
Skrevet

Studien viser at de opererte sliter mest med det psykiske rundt å gå ned i vekt. For gjett hva? Overvekten har en direkte korrelasjon til følelsene. De opererte går raskere opp i vekt fordi maten er deres våpen. 

All tidligere studie har vist at slankeopererte har i mindre grad gått opp i vekt enn de som kun endrer livsstil. De slankeopererte er selvfølgelig også nødt til å endre livsstilen, og må i dag stort sett gå på kurs i forkant. Men siden det av mange her kommer frem at de vet problemet sitter i hodet, kan vi allikevel en gang for alle legge ballen død mtp at sykelig overektige mennesker bare kan ta seg sammen. Det må jobbes både før og etter - faktisk resten av livet. De er noe staten bør tenke på i forhold til behandling.

Skrevet

Så da trenger strengt tatt ikke de som skal gjennomgå en GBP operasjon denne operasjonen når de likevel blir kurset i ernæring og må gå ned i vekt for å bli operert! Gjennomfører de ernæringskurset og går ned i vekt, så er jo det bare til å fortsette til man når den vekten man vil oppnå! Sakens kjerne er jo at kostholdet har alt og si, samt trening!

Jo, for del fleste sykelig pvervektige vil ikke kunne klare å gå ned til normal BMI ved normal trening og normal slankekost. Kroppen går å¨skikkelig sparebluss og forbrenningen sakkes betraktelig etter at de første enkle kiloene er tatt av. Dessuten har mange sykelige overvektige forstyrrelser i hormoner som styrer sult/metthet. De er lltid småsultne (aldri riktig sulten slik normale er) og blir aldri riktig mette. Når magesekken blir mindre kommer denne følelsen også for disse. Hormonet som styrer trangen til søtt og fett skilles ut i øvre del av tynntarmen. Ved å fjerne denne vil mange miste det fysiske ønsket om å spise fete og søte matvarer. Da gjenstår den psykiske delen, som da selvfølgelig bør jobbes med både før og etter.

GB er derfor ofte et godt alternativ i tillegg til kostholdsendring. Skjønner ikke hvorfor andre blir så frustrerte av dette tilbudet, siden kostnadene ed overvekt i form av livsstilssykdommer og arbeidsuførhet er langt dyrere enn operasjonen. GB er samfunnsøkonomisk siden det holder mennesker i jobb eller får de tilbake. Det er ingen mirakelkur, men et hjelpemiddel på veien til en sunnere livsstil, som må følges opp av pasienten og av helsevesenet.  

Skrevet

Så da trenger strengt tatt ikke de som skal gjennomgå en GBP operasjon denne operasjonen når de likevel blir kurset i ernæring og må gå ned i vekt for å bli operert! Gjennomfører de ernæringskurset og går ned i vekt, så er jo det bare til å fortsette til man når den vekten man vil oppnå! Sakens kjerne er jo at kostholdet har alt og si, samt trening!Anonymous poster hash: 69802...227

Jo, for del fleste sykelig pvervektige vil ikke kunne klare å gå ned til normal BMI ved normal trening og normal slankekost. Kroppen går å¨skikkelig sparebluss og forbrenningen sakkes betraktelig etter at de første enkle kiloene er tatt av. Dessuten har mange sykelige overvektige forstyrrelser i hormoner som styrer sult/metthet. De er lltid småsultne (aldri riktig sulten slik normale er) og blir aldri riktig mette. Når magesekken blir mindre kommer denne følelsen også for disse. Hormonet som styrer trangen til søtt og fett skilles ut i øvre del av tynntarmen. Ved å fjerne denne vil mange miste det fysiske ønsket om å spise fete og søte matvarer. Da gjenstår den psykiske delen, som da selvfølgelig bør jobbes med både før og etter. GB er derfor ofte et godt alternativ i tillegg til kostholdsendring. Skjønner ikke hvorfor andre blir så frustrerte av dette tilbudet, siden kostnadene ed overvekt i form av livsstilssykdommer og arbeidsuførhet er langt dyrere enn operasjonen. GB er samfunnsøkonomisk siden det holder mennesker i jobb eller får de tilbake. Det er ingen mirakelkur, men et hjelpemiddel på veien til en sunnere livsstil, som må følges opp av pasienten og av helsevesenet.   Anonymous poster hash: f6cae...83b
Jeg kjenner ei som gikk ned 60-70 kg ved kun å legge om livsstilen totalt, samt hard trening, kjempe flink var hun, og hun holdt seg der i lang tid. Da hun møtte typen så kom disse kiloene gradvis på igjen, og hun ble like stor som tidligere! Hun fikk da dekket GBP når hun bestemte seg for å bli slank igjen! Jeg syntes at det er drøyt, at personer som tidligere har klart å gå såpass ned i vekt, får dette dekket når de viser at det er fult mulig ved hjelp av kosthold og trening!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...