Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #1 Skrevet 2. juli 2014 Vi kjøpte et hus for 2 1/2 år siden. Vi har gjort en del, som å male utvendig, pusse opp bad og vaskerom samt male og legge nytt gulv. Jeg er såå utålmodig over å få tatt resten. Gangen er grusom, stuen er ok og kjøkkenet er faktisk ok. Men jeg har så lyst å bare ta opp lån, pusse opp og bli ferdig med med all oppussing slik at vi bare kan bo og nyte huset vårt. Mannen min mener jeg er kravstor og bare skal ha og ha hele tiden. Han mener jeg ikke har begrep på penger (!). Jeg skal ha ti uker ulønnet perm nå, men det har jeg spart til. (Og jeg ville ha 80 % lønn og være lengre hjemme,men han ville ikke ha 80 % lønn i sin perm). Jeg har kjøpt vogn, men de pengene fikk jeg til foreldrene mine siden vår er helt utslitt, så det er ikke pengene våre. Poenget er, synes dere det er urimelig av meg? Blir bare så oppgitt over at alle rundt oss pusser opp alt, og vi ikke. Dere som kranglet over oppussing, hva ble "svaret" til slutt? Jeg kjenner jeg er så lei, og vi krangler så mye om det. Anonymous poster hash: 2accb...d89
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #2 Skrevet 2. juli 2014 Jeg kan til en viss grad forstå han, selv om jeg forstår deg også. Det er ikke bare bare å ta opp et nytt lån til sånt, da må man ha penger til å betjene det og. Vi kjøpte for 4 år siden, og har enda ikke blitt ferdig å pusse opp nettopp pga pengene. Det koster å leve også... Vi maler utvendig nå, vi skal bytte en vegg og vi har tatt opp litt lån til å grave opp hele hagen og gjøre den fin (Ser ut som en utmark) Men det går på bekostning av så mye. Selv skulle jeg gjerne tatt opp noen hundre tusen til i lån og virkelig blitt ferdig, for nå. Men det koster... Anonymous poster hash: dc51f...dea
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #3 Skrevet 2. juli 2014 Vi har kjøpt et stort, gammelt hus og har tatt opp lån for å pusse opp de største tingene som feks bad og å legge nytt tak. Resten av huset skal vi pusse opp etterhvert, og har ikke tenkt å låne penger til det. Der vi bodde tidligere tok vi aldri opp lån for å pusse opp. Sparte til vi hadde pengene, og gjorde det aller meste selv. Anonymous poster hash: 4a354...ac8
Optatium Skrevet 2. juli 2014 #4 Skrevet 2. juli 2014 Vi har ikke vært veldig uenige, men det er klart jeg som ønsker mer fortgang enn han.. Anbefaler dere å komme frem til en fremdriftsplan, hva skal dere ta og innen hvilken tidsfrist. Kombiner gjerne med budsjetter. Høres forøvrig ikke ut som om dere har felles økonomi, og det kan i utgangspunktet være en kilde til konflikt. Kanskje han ikke vil bruke så mye som du, kanskje han ønsker seg andre ting osv. Bare ikke glem at kommunikasjon er viktig.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. juli 2014 #5 Skrevet 2. juli 2014 Hvis dere ikke har råd så sier det seg vel selv? Å låne penger er enkelt, men de skal jo betales også og en stygg gang er i grunn ikke noen stor krise?
Karma! Skrevet 2. juli 2014 #6 Skrevet 2. juli 2014 Nå vet ikke jeg hva dere har og ikke har.. Men jeg skjønner du er frustrert, likevel er det ikke bare og sette seg i mye gjeld heller. Det bør ses i er mer langsiktig perspektiv. Ting kommer ikke av seg selv. Vi har ikke kranglet om slike ting for vi er begge lite intr i å bo oss i hjel med mye lån. Vi liker å ha friheten til å velge å være noe ekstra hjemme med barna når vi vil, uten at dette påvirker vår økonomi i stor grad. Badet kjøkken og stue ser ok ut hos meg, ikke moderne men greit. Som du og sier er deres ok, hvorfor ikke bare ha det en stund til da?
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #7 Skrevet 2. juli 2014 Jeg skjønner mannen din ganske godt jeg. Hvis dere ikke har råda til det akkurat nå, og i flg deg så er både stua og kjøkken ok, så hvorfor ikke vente til dere har bedre råd? Husk at det koster å ha unger i huset også. Hva med å begynne og sette av noe kroner ekstra til sides og spar opp til dere har råd til oppussing? Vi kjøpte dette huset i 2005, og selv om det var bare 10 år gammel hus, så var det kjempe slitt både utvendig og innvendig pga daværende eier var en barnefamilie som brukte huset godt. Der og da hadde jeg også kjempe lyst å pusse opp, men fornuften tok meg igjen. Vi bestemte oss der og da at vi skulle droppe dyre ferie og 'tulle innkjøping' og alle skattepenger, desember halvskattepenger og overtidspenger osv heretter skulle settes til sides til vi har spart nok til oppussing. Høsten 2010 begynte vi med storoppussing. Før vi kom i gang, hadde vi satt ned og blitt enige med hverandre om kjøreregler og hvordan vi skulle ha det her hjemme. Jeg satt opp et budsjett hvor mye vi kan bruke på hvert rom, og hvor smertegrensa gikk. Når det var i boks, satt vi opp prioriteringslista hva som må gjøres først osv. Vi tok av oss et og et rom, og bli ferdig med et prosjekt før vi begynte med nytt slik at vi ikke følte at det ble rot og kaos i ett. Da mister man som regel oversikt og gir opp lett, og det kan føre krangel og spetakkel. Og hver gang vi ble ferdig med et prosjekt, tok vi fri fra oppussing en periode avhengig hvor ille det var, og gjorde det vi hadde lyst til for å lade opp batteriet. Og så må man ikke nøle og spørre venner og familie om hjelp. I løpet av et år, ble vi ferdig med alt vi hadde planlagt å utføre da. I år står trappegang og garasjebygging på tapeten. Når det er ferdig, så er vi så og si ferdig med oppussing og bygging. Det tok oss nesten 10 år før vi er ferdig med dette, så ting tar tid! Anonymous poster hash: 8c461...b7e
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #8 Skrevet 2. juli 2014 Vi kjøpte et hus for 2 1/2 år siden. Vi har gjort en del, som å male utvendig, pusse opp bad og vaskerom samt male og legge nytt gulv. Jeg er såå utålmodig over å få tatt resten. Gangen er grusom, stuen er ok og kjøkkenet er faktisk ok. Men jeg har så lyst å bare ta opp lån, pusse opp og bli ferdig med med all oppussing slik at vi bare kan bo og nyte huset vårt. Mannen min mener jeg er kravstor og bare skal ha og ha hele tiden. Han mener jeg ikke har begrep på penger (!). Jeg skal ha ti uker ulønnet perm nå, men det har jeg spart til. (Og jeg ville ha 80 % lønn og være lengre hjemme,men han ville ikke ha 80 % lønn i sin perm). Jeg har kjøpt vogn, men de pengene fikk jeg til foreldrene mine siden vår er helt utslitt, så det er ikke pengene våre. Poenget er, synes dere det er urimelig av meg? Blir bare så oppgitt over at alle rundt oss pusser opp alt, og vi ikke. Dere som kranglet over oppussing, hva ble "svaret" til slutt? Jeg kjenner jeg er så lei, og vi krangler så mye om det. Anonymous poster hash: 2accb...d89 Forstår at du har lyst å bli ferdig med det. Men spørsmålet er jo om dere har råd til det i forhold til økonomien ellers? Dere kan jo ikke ta opp mer lån enn dere har i verdi i boligen etc?! Vi kjøpte huset vårt for 3 år siden, og tar oppussingen gradvis. Bruker feriepenger, skattepenger og ellers penger til overs, og tar det som haster mest først. Neste år blir det kjøkken som står for tur, så blir å spare til det nå 😉 Anbefaler dere å sette dere ned å prate om hvilke ønsker dere har for huset, og bli enige om en slags framdriftsplan som andre over sier. Se over hva dere har i lån og verdi, om det ikke er mulighet for mer lån så må dere lage en plan for hvordan dere kan spare til det som må gjøres. Nå er det ikke sikkert det er lurt å ta opp mer lån, selv om dere har muligheten er der heller.. Anonymous poster hash: b0cfe...9d3
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #9 Skrevet 2. juli 2014 Skjønner deg godt samtidig som jeh også forstår mannen din. Vi kjøpte for 1 1/2år siden. Bad og kjøkken var pusset opp for noen år tilbake. Vi har ikke gjort så veldig mye enda. Fordi vi ikke har tatt oss råd til stor opppussing alkurat nå. Men soverommet vårt har fått en vegg med ny farge. Vaskerommet er malt om og mangler kun småflikking så er det ferdig. Nåbhat jeg begynt på soverommet til barnet. Alt er ordnet med sparepenger siden det ikke er de store utgiftene. Men vi skal rive gangen og ordne større der pluss et nytt rom. Men vi har ikke råd akkurat nå og må derfor vente et par år til vi har den summen vi trenger. Alt trenger ikke skje akkurat nå. Anonymous poster hash: 38b4d...61c
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #10 Skrevet 2. juli 2014 Fint å høre så gode og reflekterte svar her :-) hjelper meg faktisk til å roe ned litt tankegangen min om at alt må skje NÅ. Vi har jo en del lån, så egentlig så trenger vi ikke mer. Men man har så veldig veldig lyst og.. HI Anonymous poster hash: 2accb...d89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå