Gå til innhold

Hvor tidlig i alder kan vannkopper oppstå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er snart 8 mnd og har fått noen prikker..Jeg har ikke hørt om noen "babyer" med vannkopper kun fra 2 år og oppover :) Eller kan det komme når som helst?

Anonymous poster hash: 14b74...e10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde vannkopper da jeg var 4 mnd. Smittet av storesøster

Anonymous poster hash: 58074...f6b

Skrevet

Babyer kan også få vannkopper :)

Anonymous poster hash: 8be74...cdf
Skrevet

Min yngste fikk vannkopper da han var ca. 10 måneder. Ble smittet av storebror. 

Vannkopper er jo noe man bare får én gang, men har hørt at om man får det før man er fylt ett år er man ikke immun og kan derfor få det senere også. 

Anonymous poster hash: 88cb9...dc0
Skrevet

Mine var 4 år,3år og 1 mnd når de fikk det.Minste mann på kun 1mnd ble smittet av brødrene sine.

Anonymous poster hash: ca2ad...909

Skrevet

Vannkopper kan man få i alle aldre. Men det er vel noe man bør unngå at nyfødte får.

Jenta mi fikk de når hun var 8 mnd. Hadde veldig mange prikker men var i fin form og virket lite plaget.

Anonymous poster hash: b96c1...837
Skrevet

Hva skjer med de som ikke får det?

Anonymous poster hash: f4ba9...d0f

Skrevet

Min yngste ble smittet av eldstemann da han bare var 6 måneder.

Skrevet

Sønnen min på 1 mnd fekk, dei sier jo mindre di er, jo bedre. Vell min sønn såg ikke ut !!!!!! Gud så syk han var 😞 verre enn broren på 3 år.

Anonymous poster hash: c97a1...977

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min snart 1-åring hadde det nå for noen uker siden

Skrevet

Mi fikk da hun va 8 mnd. Var veldig hardt ramma og mye sykere enn 5-åringen.

Anonymous poster hash: f7dcc...f71

Skrevet

Jenta mi fikk det da hun var 6 mnd. Bare prikker og ingen plager. Verre var det for toåringen som hadde 40 i feber og klødde og skrek!

Skrevet

Min yngste fikk vannkopper da han var ca. 10 måneder. Ble smittet av storebror. 

Vannkopper er jo noe man bare får én gang, men har hørt at om man får det før man er fylt ett år er man ikke immun og kan derfor få det senere også. 

Anonymous poster hash: 88cb9...dc0

Min yngste fikk det rundt 10 måneders alderen. Ang. immunitet var det litt forskjellige svar å få fra legestanden da immunforsvaret ikke er ferdig utbygget før i ca. ettårs-alderen (husker ikke nøyaktig når det er regnet som ferdig).  Av noen leger fikk jeg dermed høre at yngstemann nok var immun, mens andre sa det fort kunne komme tilbake igjen senere hvis h*n ble smittet.

Skrevet

Hva skjer med de som ikke får det?

Anonymous poster hash: f4ba9...d0f

Er vannkopper farlig for gravide?

– Vannkopper kan meget sjelden smitte til foster, spesielt når mor er smittet i første del av svangerskapet. Man regner med ca. 2 prosent risiko for fosterskader ved vannkopper i deler av tiden før 20. svangerskapsuke.

Et nyfødt barn av mor som ikke har hatt vannkopper (må bekreftes med blodprøve), har økt risiko for å få vannkopper hvis mor får utslett eller utbrudd av vannkopper nær fødselen, eller barnet utsettes for smitte av vannkopper inntil én uke etter fødsel. Risikoen for alvorlig sykdom er størst hvis mor får utbrudd av vannkopper mellom fire dager før og to dager etter fødselen.

Hvordan er det å få vannkopper som voksen?

– Jo eldre du er, jo sykere blir du av vannkopper.  Dette handler om at du får sterkere immunforsvar jo eldre du blir, og da kjemper kroppen mer imot sykdommer. Så voksne mennesker kan bli veldig syke. Jeg tenker at det er fornuftig av voksne som ikke har hatt sykdommen å vaksinere seg. Personer som ikke er i risikogrupper dekker kostnadene for vaksinen selv.

Skrevet

Lillesnupp hadde vannkopper når hun var 5mnd,hun var dekket men ellers i god form.

Anonymous poster hash: f02c8...7ea
Skrevet

Min yngste fikk det når han var 4 uker.

Anonymous poster hash: e4d8a...e2e
Skrevet

Ingen aldersbegrensing på det gitt.

Anonymous poster hash: 80de8...6e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...