Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #1 Skrevet 2. juli 2014 Niesen min strøk på eksamen i norsk. Det samme gjorde 90% av de andre i klassen (2 stykker fikk ståkarakter). Ingen har strøket i noen andre fag. Standpunktkarakterende har vært helt greie. Hele de siste to skoleårene har de hatt en norsklærer som har hatt enormt med korttidsfravær som det ikke har blitt satt inn vikar for. Klassen har hatt flere norsktimer hver uke uten lærer og i tillegg masse lærere som bare er innom for en time eller to. Både elever og foreldre har klaget mange ganger uten at det har bedret seg. Samtidig har standpunktkarakterer og karakterer på oppgaver ol vært såpass gode at alle har tenkt at det jo gikk på et vis. Har skolen noe ansvar for disse elevene nå som det viser seg at de ikke har lært på langt nær det de skulle? I snitt har nok klassen som helhet gått ned mellom 3 og 4 karakterer til eksamen. Anonymous poster hash: 19ad0...637
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #2 Skrevet 2. juli 2014 Forbered deg på pes fra skrivepolitiet nå Anonymous poster hash: 82cbe...98e
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #3 Skrevet 2. juli 2014 Forbered deg på pes fra skrivepolitiet nå Anonymous poster hash: 82cbe...98e Det er helt greit. Det er ikke jeg som har vært oppe til eksamen. Anonymous poster hash: 19ad0...637
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #4 Skrevet 2. juli 2014 Det kan faktisk bli interessant om foreldrene går videre i denne saken. Vet ikke om noe presedens, men håper andre klarer grave opp noe. Veldig interessant sak, faktisk. Anonymous poster hash: 44635...5a8
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #5 Skrevet 2. juli 2014 Utrolig at man klarer å strykte i norsk etter 13 års skolegang. Har de ikke lært noe som helst iløpet av alle disse årene og er selvstudie et fremmedord? Anonymous poster hash: 708e9...623
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #6 Skrevet 2. juli 2014 Denne saken hadde jeg helt klart gått videre med, ikke normalt at 90% i en klasse stryker i ett fag og ikke i andre fag. Hvor mange er de i klassen og er det videregående eller ungdomsskole? Litt vesentlig om det er 8 eller 28 i klassen. Anonymous poster hash: e5c41...d8b
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #7 Skrevet 2. juli 2014 Denne saken hadde jeg helt klart gått videre med, ikke normalt at 90% i en klasse stryker i ett fag og ikke i andre fag. Hvor mange er de i klassen og er det videregående eller ungdomsskole? Litt vesentlig om det er 8 eller 28 i klassen. Anonymous poster hash: e5c41...d8b De er litt over 20 i klassen. Tror de er 23. Det er videregående. Anonymous poster hash: 19ad0...637
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #8 Skrevet 2. juli 2014 Utrolig at man klarer å strykte i norsk etter 13 års skolegang. Har de ikke lært noe som helst iløpet av alle disse årene og er selvstudie et fremmedord? Anonymous poster hash: 708e9...623 Så vidt jeg vet er norsk det flest stryker på til eksamen. Ang. selvstudium så er nok det nesten et fremmedord for mange av dem, ja. Å lese fagstoff som ingen har fortalt dem at er pensum er det nok svært få som har tenkt på at er nødvendig. Anonymous poster hash: 19ad0...637
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #9 Skrevet 2. juli 2014 Denne saken hadde jeg helt klart gått videre med, ikke normalt at 90% i en klasse stryker i ett fag og ikke i andre fag. Hvor mange er de i klassen og er det videregående eller ungdomsskole? Litt vesentlig om det er 8 eller 28 i klassen. Anonymous poster hash: e5c41...d8b De er litt over 20 i klassen. Tror de er 23. Det er videregående. Anonymous poster hash: 19ad0...637 Alle har foresten norsk som morsmål. Anonymous poster hash: 19ad0...637
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #10 Skrevet 2. juli 2014 Kan svært mange ha bommet på forståelsen av en oppgave? Ser på det som mer sannsynlig enn at alle er så dårlige i norsk. Anonymous poster hash: 7e4a4...832
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #11 Skrevet 2. juli 2014 Kan svært mange ha bommet på forståelsen av en oppgave? Ser på det som mer sannsynlig enn at alle er så dårlige i norsk. Anonymous poster hash: 7e4a4...832 Det ser jeg ikke bort fra. Jeg vet ikke akkurat hvilke oppgaver alle skrev, men det er jo nettopp slike ting de skulle ha lært. Om en hel klasse bommer på tolkningene sine har de rett og slett ikke lært hvordan de skal løse slike oppgaver. Det er slett undervisning. Anonymous poster hash: 19ad0...637
Ladybird2014 Skrevet 2. juli 2014 #12 Skrevet 2. juli 2014 Jeg, som ellers bare hadde 5 i norsk, fikk 2 (!) på norskeksamen på vgs. Jeg trodde jeg kunne skrive essay...Det kunne jeg ikke! Det var ikke lærerens feil...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #13 Skrevet 2. juli 2014 Jeg, som ellers bare hadde 5 i norsk, fikk 2 (!) på norskeksamen på vgs. Jeg trodde jeg kunne skrive essay...Det kunne jeg ikke! Det var ikke lærerens feil... Hvem det var sin feil at du ikke hadde lært å skrive essay kan jo diskuteres. Det kan godt hende alle disse elevene har fått en retferdig karakter ut fra hva de kan, men noe er galt hvis klassen som helhet ikke har lært nok til å stå på eksamen. Anonymous poster hash: 19ad0...637
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #14 Skrevet 2. juli 2014 Jeg var opp i norsk eksamen for 1 år siden, som privatist. Men fikk undervisning på sonans. Av læreren fikk mange av oss mellom 4-5 på alt vi gjorde, så kom vi til eksamen, jeg var først veldig skuffet over å få 3, helt til jeg hørte at de andre hadde fått 2. Noen strøk og, men det var mer de som hadde fått 3 av læreren. Samme med norsk muntlig, der hadde jeg et særemne som ifølge han var mer enn bra nok til å få 5. Kom på eksamen og strøk på særemne. Det var ikke godkjent. Fikk bestått bare fordi jeg hadde gjort det veldig bra på alt det andre. Det er temmelig surt. For hadde det vært til en 5, så hadde jeg jo fått 5 på eksamen da jeg gjorde det så bra på det andre. Anonymous poster hash: 2c58b...34b
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. juli 2014 #15 Skrevet 2. juli 2014 Årets norskeksamen var "ny" i form av at man måtte ha lest pensum og ikke bare skulle skrive stil. Så da tipper jeg at det er derfor. Det er vanskelig å klage på eksamenskarakteren, men de bør likevel prøve og skolen må oppvise hvordan de ulike kompetansemålene er arbeidet med og oppfylt. Ta saken til fylkesmannen etterpå og skolen vil altagelig få en skrape. Ok at en lærer er mye borte, men skolen pliker å gi elevene den opplæringen de har krav på uansett.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #16 Skrevet 2. juli 2014 Årets norskeksamen var "ny" i form av at man måtte ha lest pensum og ikke bare skulle skrive stil. Så da tipper jeg at det er derfor. Det er vanskelig å klage på eksamenskarakteren, men de bør likevel prøve og skolen må oppvise hvordan de ulike kompetansemålene er arbeidet med og oppfylt. Ta saken til fylkesmannen etterpå og skolen vil altagelig få en skrape. Ok at en lærer er mye borte, men skolen pliker å gi elevene den opplæringen de har krav på uansett. Det høres ut som en logisk forklaring ja. Slik det er nå hjelper det jo ikke elevene om skolen får en skrape. Elevene vil jo ikke kunne mer av den grunn. Finnes det noen mulighet for elever som har strøket i norsk for å få et intensivkurs før konteeksamen eller å følge norsktimene neste år? Jeg er ganske sikker på at flere av dem det gjelder i dette tilfellet vil slite med å tilegne seg pensum på egenhånd. Anonymous poster hash: 19ad0...637
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #17 Skrevet 2. juli 2014 Da jeg gikk på vgs klaget "alle" på norsklæreren. Men skolen gjorde ingenting. Det er rett og slett for dyrt å sparke læreren og ansette noen andre. Hele klassen fikk 3 på alle prøver, uansett hvor god eller dårlig besvarelsen var. Beklager skrivefeilene i innlegget mitt. Anonymous poster hash: e8bf1...54f
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #18 Skrevet 2. juli 2014 Utrolig at man klarer å strykte i norsk etter 13 års skolegang. Har de ikke lært noe som helst iløpet av alle disse årene og er selvstudie et fremmedord? Anonymous poster hash: 708e9...623 Nei, det er ikke utrolig. Det siste året med norsk på videregående er svært krevende, og handler i stor grad om avansert skriving. Anonymous poster hash: 67322...116
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå