Gå til innhold

Innpåslitne butikkansatte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var innom en butikk som selger barneklær i dag, bare kikket litt mens jeg var på senteret. Står og ser på noe og etter ca 30 sekund kommer det en ansatt og sier: veldig kjekke disse genserne. Vi fikk inn disse buksene også i dag, de passer godt sammen. Jeg smiler og sier ja og ser litt mer på klærne uten å møte blikket hennes så mye. 

Etter ca 2 min kommer hun igjen og spør om jeg finner det jeg leter etter. Bare kikker sier jeg. Ja, bare si om du trenger hjelp sier hun. Jeg står borti her.

Seriøst, jeg takler ikke sånne butikkansatte som ikke lar folk se i fred når de tydelig signaliserer at de ikke vil ha hjelp.

Nei, det blir heller h&m neste gang. Så der mistet de en kunde i meg. 

Anonymous poster hash: c192a...1f4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil mye heller ha sånne enn den typen som glatt overser deg og snakker med den andre ansatte/snakker i telefonen med venninne/trykker på mobile/nærmest himler med øynene hvis du trenger hjelp.

Men en mellomting er det beste. En dyktig butikkansatt er mye av det samme som en dyktig servitør - tilgjengelig og oppmerksom uten å være masete og innpåsliten.

Skrevet

Ja, det er fryktelig irriterende. Men de som oppfører seg slik er vanligvis instruert om det. Da jeg jobbet i butikk fikk vi masse råd om hvordan vi skulle være mot kundene. Jeg visste med meg selv at jeg ville ha avskydd å bli behandlet slik i en butikk, men måtte jo gjøre som sjefen sa.

Anonymous poster hash: f1ebd...567
Skrevet

Jobber i butikk, og så langt vi har tid hilser vi på alle som kommer med et hei, spør om de trenger hjelp, og/ eller kommer med en vennlig kommentar.  Ja, kanskje kan det oppfattes som innpåslitent - men vil du skal vite vi endelig får høre det om vi ikke er nok oppmerksomme også, kanskje vi har masse, masse kunder - og kunder kan prestere å rope frekt ut om vi ikke er til tjeneste pronto. Sånn er det. Setter jo stor pris på en tydelig tilbakemelding fra kundene da, så mitt tips til deg er å ganske enkelt si at du ikke ønsker hjelp og at du bare er og kikker. Du sa jo bare ja og unnvek blikket hennes - jeg hadde heller oppfattet det som litt utydelig og faktisk litt uhøflig. 

Jeg selv er en kunde som sjelden ønsker hjelp når butikkbetjening spør, men synes butikkansatte bør hilse på kunder så langt de har tid. 

Opplever der jeg jobber at de aller fleste faktisk lurer på noe, så da er det også naturlig for oss å oppsøke kundene en del.

Dette er ikke ment som et frekt svar til deg, ønsket kun å dele min erfaring fra "andre siden". :)

Anonymous poster hash: 91358...620
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

En ting er å være oppmerksom, vennlig og serviceinnstilt. Noe annet er å forfølge kunden og ikke la den få titte i fred om den signaliserer at det er det den vil. Utrolig at mange ansatte ikke skjønner at det fører til at kundene forlater åstedet.

Skrevet

Jeg synes nå at det er i overkant innpåslitent å komme bort og snakke til meg 2 ganger i løpet av et par minutter når jeg ikke har sagt jeg trenger hjelp. Hvis jeg var uhøflig som unnvek blikket hennes får det så være. 

Skrevet

Jeg synes selvsagt det er greit å bli spurt om jeg trenger hjelp (en gang ikke flere), men de trenger ikke komme å vise meg klær o.l når jeg ikke har sagt noe om hva jeg skal ha. Liker best butikkansatte som holder seg i bakgrunnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...