Gå til innhold

Tips til blodprøvetaking av barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begge barna skal ta blodprøve i armen samme tid, for å sjekke allergi, men hittil har ingen klart å ta blodprøve på eldste, noe hun IKKE har glemt. Sist opplevelse endte med 2 stikk på legekontoret , og 8 på sykehuset . Grusomt å se ...:( eneste gang de fikk tatt prøver av hun var i narkose i forb. Med operasjon . Og før det da hadde de prøvd å sette veneflon mange ganger . Hun er mildt sagt meget redd !!!

Minsten skal "gjennom ilden" først. De gråter aldri av slike små stikk i fingeren, men armen er verre. Jeg er alltid rolig og får mye skryt for at jeg ikke "girer" de opp osv osv, men selv med slike plaster, så blir det skummelt for eldste ....:(

Anonymous poster hash: d5963...006

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er eldste? Husker at da jeg skulle ta blodprøve for første gang så avledet pappa meg. Han hadde kjøpt en pose med snop han foret meg med mens det hele pågikk. Det må ha funket bra, for jeg husker bare delene med snop:)

Anonymous poster hash: 2aa24...13e

Skrevet

Hun blir 6, og sist når de prøvde 10 (!!!!) ganger så skrek hun og de måtte holde med tvang . Til slutt sa jeg nå er det nok!!!! Jeg orket ikke se det mer for de bøe bare stressa selv og nå har skaden på en måte skjedd . Minste er 3, og kommer til å gråte sikkert, ( selv pm han ikke gjør på andre prøver ). Men godteri ja, kanskje jeg skal kjøpe en pose godteri og ta med!!! Kjøpt embla plaster nå, håper det hjelper . Hun må nesten ta prøvene sist for jeg aner ikke reaksjonene hennes denne gang . Søtt gjort av pappaen din:)

Skrevet

Kjøp emla på apoteket iallefall og sett på det ihvertfall 4 steder på kroppen der det er synlige blodårer. Kan gjerne være på foten feks. Evt spør om eldste kan få dormicum saft ettersom hun er redd. Det viktigste er at du er rolig og forklarer godt. Men sørg for å gjøre det tydelig at dette er noe de MÅ gjennom. Lykke til.

Anonymous poster hash: 64dba...3f7

Skrevet

Hun blir 6, og sist når de prøvde 10 (!!!!) ganger så skrek hun og de måtte holde med tvang . Til slutt sa jeg nå er det nok!!!! Jeg orket ikke se det mer for de bøe bare stressa selv og nå har skaden på en måte skjedd . Minste er 3, og kommer til å gråte sikkert, ( selv pm han ikke gjør på andre prøver ). Men godteri ja, kanskje jeg skal kjøpe en pose godteri og ta med!!! Kjøpt embla plaster nå, håper det hjelper . Hun må nesten ta prøvene sist for jeg aner ikke reaksjonene hennes denne gang . Søtt gjort av pappaen din:)

husk at blodårene kan bli mindre synlige når man har embla på..

masse lykke til, ingen tips, men masse medfølelse!

Anonymous poster hash: baf9c...e65

Skrevet

Emla er supert, bare husk å ta det av 5-10 minutter før de skal stikke. Det som skjer er at blodårene trekker seg sammen mens det er på, men utvider seg og blir feite og fine noen minutter etterpå :)

Fra felleskatalogen:

Ved venepunksjon bør en vente 5 minutter etter at kremen/plasteret er fjernet slik at vasokonstriksjonen går tilbake og venepunksjonen går lettere.

Anonymous poster hash: 5370e...e7f
Skrevet

Emla på ca 1 time før

Anonymous poster hash: 9dd00...596

Skrevet

Mine har lært seg å telle når de blir stukket. Det er nesten som en lek de har. De skal telle vanlig sakte og høyt, og se hvor langt de kommer før det er over. Det tar fokuset litt vekk fra selve stikkingen for dem, men det kan stresse den som skal ta prøven.

Anonymous poster hash: eed00...e22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...