Gå til innhold

Inspirert: Hvorfor oppkaller dere barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å kalle noen opp etter en person gjør man fordi denne personen har betyddnoe spesielt for deg eller mannen din. Det handler ikke om navnet i seg selv. Selvsagt er det et pluss om navnet er fint, men det skal ikke være avgjørende for om barna blir oppkalt eller ikke.

En nabo har en gutt som heter Mons. Ikke et navn som er mye brukt i dag akkurat. Grunnen til det, er at faren hennes døde når hun var i tenårene. Hun ville hedre faren sin ved å gi sønnen sin hans navn. Dette er oppkalling. Ingen kan komme å si at man har kalt opp barna sine etter oldemor fordi oldemor hadde et fint navn, men utover det, ingen spesiell tilknytning. Da er ikke barnet oppkalt, da har det bare samme navn som oldemor.

Er dette vanskelig å forstå?

Anonymous poster hash: 25c8e...536

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kalte opp fordi vi ville gjøre noe spessielt for foreldrene våre, samtidig som det er en litt halvveis tradisjon i hans familie.

Samboer har likt klingene navn etter far og mor, broren har fornavnene til morfar og farfar og søsteren har fornavnene til mormor og farmor.

Eldste jenta vår likt klingene navn til farfar og mellomnavnet starter med morfar sitt navn. Minste jenta vår har mellomnavnene til mormor og farmor. Dette for å hendre, samtidig som tradisjon.

Får vi gutt noen gang skal han (dersom det passer) få fornavnet etter min bestefar, fordi han betydde veldig mye for meg. Samte et navn fra pappan sin side.

Anonymous poster hash: 951f9...28d
Skrevet

Å kalle noen opp etter en person gjør man fordi denne personen har betyddnoe spesielt for deg eller mannen din. Det handler ikke om navnet i seg selv. Selvsagt er det et pluss om navnet er fint, men det skal ikke være avgjørende for om barna blir oppkalt eller ikke.

En nabo har en gutt som heter Mons. Ikke et navn som er mye brukt i dag akkurat. Grunnen til det, er at faren hennes døde når hun var i tenårene. Hun ville hedre faren sin ved å gi sønnen sin hans navn. Dette er oppkalling. Ingen kan komme å si at man har kalt opp barna sine etter oldemor fordi oldemor hadde et fint navn, men utover det, ingen spesiell tilknytning. Da er ikke barnet oppkalt, da har det bare samme navn som oldemor.

Er dette vanskelig å forstå?

Dette er DIN oppfatning. Det er tradisjonelt mange grunner til å kalle opp barna sine etter noen. Og hvem er du som bestemmer hvorvidt noen har et godt forhold til sin oldemor eller ikke?

Om man ønsker å bruke et familienavn på sitt barn må man da få lov til det.

Utrolig merkelig innlegg rett og slett.

Anonymous poster hash: a348e...10d

Skrevet

Datteren min er oppkalt etter min mormor fordi jeg liker mormor og hun har et utrolig fint navn

Anonymous poster hash: daec2...b7b
Skrevet

Er dette vanskelig å forstå?Anonymous poster hash: 25c8e...536

Dette er DIN oppfatning. Det er tradisjonelt mange grunner til å kalle opp barna sine etter noen. Og hvem er du som bestemmer hvorvidt noen har et godt forhold til sin oldemor eller ikke?

Om man ønsker å bruke et familienavn på sitt barn må man da få lov til det.

Utrolig merkelig innlegg rett og slett. Anonymous poster hash: a348e...10d

Poenget er hvorfor man velger å kalle det oppkalling. Er du oppkalt etter dama på butikken fordi du har samme navn som henne da? Jeg bestemmer ingenting om hvem som har et godt forhold til sin oldemor eller ikke, men oppkalling handler om å gi noen samme navn som noen en har et spesielt forhold til, ikke bare fordi navnet er fint. Jeg har samme navn som morfarsin søster. Jeg er ikke oppkalt etter henne. Hun hadde tilfeldigvis det navnet foreldrene mine likte.

Skrevet

Tja... Min datter er oppkalt etter sin oldemor. Det er fordi hun var et nydelig menneske, og vi liker navnet.

Hadde oldemors navn vært et navn vi ikke likte hadde vi nok ikke oppkalt etter henne.

Men vi hadde nok heller ikke brukt det navnet på vår datter om det ikke var for at oldemor het det...

Er det da oppkalling?

Anonymous poster hash: 6067c...7ed

Skrevet

Ikke enig.

Hadde jeg kalt opp etter oldeforeldre, så ville det være for å bevare navn i familien.

Man kan også ha hørt historier om oldeforeldre som man aldri har møtt, og på den måte ha et slags mentalt bilde av dem, om det er et poeng.

Anonymous poster hash: 84700...516

Skrevet

Min manns familie har hatt to navn som har gått annenhver gang i generasjoner (tidligere da også som etternavn slik skikken var. ) Vi syntes det var hyggelig å følge. Jeg vil kalle det oppkalt. Bestefar var dessuten synlig stolt da han fikk vite at avkommet fikk dette mellomnavnet, veldig hyggelig.

Anonymous poster hash: dc816...aa9

Skrevet

Min far heter Magne, og vi valgte da Magnus som navn. Vi liker Magnus, men det var også for å ta opp igjen Magne-navnet i en annen vri.

Er det oppkalling, hi ?

Anonymous poster hash: 528e0...90d

Skrevet

Oppkalling kan i aller høyeste grad handle om navnet i seg selv! På min fars side har alle førstefødte gutter samme navn i mange generasjoner.

Skrevet

Barna våre er oppkalt med dobbeltnavn etter foreldrene våre som er døde. Det er også slik at de er oppkalt etter besteforeldre, oldeforeldre og tippoldeforeldre da navna tidligere også var oppkallinger.

Det er nydelig synes vi, og det betyr ekstremnt mye for oss at vi har kalt dem opp etter det vi elsker høyest etter barna våre .

Skrevet

Må det være en tragisk, rørende eller spesiell historie bak en oppkalling? Min datter har samme navn som min mor. Hun er oppkalt etter sin mormor. Fordi jeg ville videreføre navnet.

Trodde det var det oppkalling var; en videreføring av et navn.

Skrevet

Datteren min er oppkalt etter en programleder på p3 , og sønnen min etter en elg på langedrag. Eller ikke, men det var iallefall sånn vi kom på navna. De har begge mellomnavn som går igjen i slekta, en fra hver side. Kaller det ikke oppkalling,, men gjenbruk av slektsnavn ☺

Anonymous poster hash: 57ad0...712

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...