Gå til innhold

Noen som er god på permisjonsreglene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på lese meg gal i jungelen av ord og regler. :/

Vi planlegger å få nr 3.

Jeg jobber 100% og han jobber 75% som natte vakt, en uke på og en uke av.

Planen vår er:

Jeg tar ut permsjon i halv år også stepper han inn. Jeg er på jobb den uka han har fri og jeg er hjemme den uka han jobber. Dette for å få få dratt permisjonsukene frem til barnehage start i august. Samt at jeg ikke ønsker å gå hjemme i et helt år. Kommer helt ærlig til å gå på veggen.

(tar i denne sammeheng det som en selvfølge at jeg blir like lett på vei som med de to andre, samtidig som jeg fullt og helt klar over at det kan slå feil)

Vi ønsker å få baby i mai/juni. Fødestuen her er stengt i juli og sjangser ikke på å få i august i tillfelle at det bikker til september og man plutselig ikke har krav på barnehageplass før etter enda ett år.

Noen som kan reglene, eventuellt som jobber i NAV her som kan forteller meg denne planen er gjennomførbar i forhold til regelverket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som jobber i NAV her som kan svare? :)

Skrevet

Har ikke sjekket reglene nå men for noen år siden kunne man dele felleskvoten akkurat som man ville. Man trengte en avtale med arbeidsgiver hvis man skulle jobbe noen av dagene i uka og permisjon resten av dagene. Jeg ville snakket med arbeidsgiver fordi det vil nok kanskje ikke være så lett å få inn vikar for deg når vikaren skal jobbe på og av, men mulig at de også syns det er veldig greit at du fordeler permisjonen slik fordi de da slipper å få inn en vikar.

• 3 uker senere...
Skrevet

Når du leser på nav må du være oppmerksom på datoen for dokumentet. Nye regler gjelder fra 1.7.2014 og Horne har sendt nytt regelverk ut på høring, essensen i det er at foreldre har mye større valgfrihet i fordelingen av f.permisjon. Regelverket er allerede fleksibelt. F.permen må tas ut i løpet av tre år.

Her er lenke til god oversikt: NAV

Skrevet

Du kan chatte med nav på nav.no. Veldig kjekt!! Vi hadde et puslespill uten like i denne permisjonen (nr to) som straks ble avsluttet, der vi delte 50/50. Holdt på i et år før jeg faktisk skjønte det. Lag en detaljert plan med begge arbeidsgivere, det har jo mye å gjøre med h or gjennomførbart det er ifht vikar etc. Vi delte 40/60, og bytta halvveis. Jeg jobba 40% allerede etter åtte uker. Mye hjemmekontor og superfleksibel jobb gjorde det lett. Tror det er mulig slik du beskriver, men kopier teksten din inn i chat'en og hør med dem, de er veldig raske til å hjelpe.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Holder på lese meg gal i jungelen av ord og regler. :/

Vi planlegger å få nr 3.

Jeg jobber 100% og han jobber 75% som natte vakt, en uke på og en uke av.

Planen vår er:

Jeg tar ut permsjon i halv år også stepper han inn. Jeg er på jobb den uka han har fri og jeg er hjemme den uka han jobber. Dette for å få få dratt permisjonsukene frem til barnehage start i august. Samt at jeg ikke ønsker å gå hjemme i et helt år. Kommer helt ærlig til å gå på veggen.

(tar i denne sammeheng det som en selvfølge at jeg blir like lett på vei som med de to andre, samtidig som jeg fullt og helt klar over at det kan slå feil)

Vi ønsker å få baby i mai/juni. Fødestuen her er stengt i juli og sjangser ikke på å få i august i tillfelle at det bikker til september og man plutselig ikke har krav på barnehageplass før etter enda ett år.

Noen som kan reglene, eventuellt som jobber i NAV her som kan forteller meg denne planen er gjennomførbar i forhold til regelverket?

Det skal gå :-) du søker utsettelse for hver periode du ikke har permisjon og permisjon de ukene du skal være hjemme - i ditt tilfelle annenhver uke. Det er to forskjellige skjema - ha de ved siden av hverandre ved utfylling så ser du at de utfyller hverandre i forhold til datoer osv. Viktig å få dem inn i tide ! Det må ikke komme en periode med opphold i permisjonen og så ny permisjon UTEN søknad om utsettelse- da kan du miste retten til dager/utbetaling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...