Gå til innhold

hvorfor får man svangerskapsdiabetes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fordi man spiser for mye sukker og legger på seg, eller legger man på seg så mye fordi man har svangerskapsdiabetes?

Anonymous poster hash: 36436...eda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke en entydig korrelasjon mellom vektøkning under svangerskapet og svangerskapsdiabetes. Det er faktorer som øker risikoen, og det er overvekt før graviditet og mye sukker/raske karbohydrater under svangerskapet, men hormoner og arv spiller også en stor rolle.

Jeg var 15 kg overvektig, spiste veldig sunt under svangerskapet for å forbygge, men allikvel fikk jeg det. Hos meg spiller arv en stor rolle da både min mor og søster som har vært normalvektige (nesten for tynne) fikk svangerskapsdiabetes under alle sine svangerskap. Jeg fikk påvisst svangerskapsdiabetes på glukosebelastningen (verdi 9,7), men ettersom jeg spiste veldig sunt under hele svangerksapet hadde jeg langtidsblodsukker stabilt på 4,9 på alle prøver. Mao så gjorde mitt kosthold at det ikke fikk noen betydning for mitt svangerskap. Når det gjelder vektoppgang hadde jeg problemet den andre veien og veide 14 kg mindre på termindatoen og enda ned 9 kg etter fødselen. Dette igjen gjorde at jeg var veldig tynn etter fødselen (167 cm og 45 kg) og har siden slitt stort med å gå opp de 10 kg i vekt jeg ønsker å gå opp. Å gå ned med svangerskapsdiabetes er ikke normalt, men hos noen skjer det pga hormoner som skaper overaktiv forbrenning.

Anonymous poster hash: 48ce1...91b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...