Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #1 Skrevet 30. juni 2014 Hei dere Er det noen av dere som har barn med SSP? Som vil fortelle litt om deres situasjon? Gjerne skolebarn, men fint med erfaringene til dere med yngre barn også. Vi har en fem år gammel gutt som akkurat har fått diagnosen SSP - men ikke i hvilken grad/gren eller hva man skal si. Vi er fortsatt ganske ferske i diagnosespråket han prater veldig dårlig, endel vokaler og konsonanter han ikke klarer å binde sammen, korte setninger (pga mangelen på 'fullkomne' ord) osv. Forståelsen er helt fin og han utvikler seg bra notorisk osv. I det siste så har jeg også tenkt tanken på om han kan være ett høysensitivt barn, han har mange personlighetstrekk som kan minne om det. Jeg er nok litt høysensitivt selv, men lever veldig greit med det Han har fått utsatt skolestart ett år og får heldigvis utvikle seg litt mer i bhg før skolebenken kaller. Hva slags hjelp får dere andre? Hva kan vi se frem til/forberede oss til mot skolestart? Vår er interessert i tall, og noe bokstaver, men vet jo at lese og skrivevansker er vanligere hos barn med SSP enn hos andre - hvordan kan vi forberede han/oss? Det er så mange spørsmål som kommer med en diagnose. Og det er enklere å spørre dem nå - pga diagnosen! Nå er han ikke lenger 'bare treg med pratingen'. Og vi slipper å tenke på andre diagnoser - slik jeg forsto. Nå går det an å spørre andre foreldre med samme utfordring hvordan deres hverdag er. Hva utfordringene er og hvilke tiltak som har hjulpet osv. Så da er spørsmålet - er det noen der ute 😝☺️ Anonymous poster hash: ac094...54d
piranha Skrevet 30. juni 2014 #2 Skrevet 30. juni 2014 Legger igjen et lite spor, så skal jeg prøve å komme med noe fornuftig i morgen Send eventuelt pm
piranha Skrevet 1. juli 2014 #4 Skrevet 1. juli 2014 Vår fireåring har forsinket språkutvikling, og har en del av de samme språklige utfordringene som ditt barn. Vi har søkt om ressurser i barnehagen, og han har fått tildelt 40% støttepedagog og cirka 20 % spesialpedagog. Det jobbes mye med språk både i barnegruppen og en til en, samt få det sosiale og leken til å fungere. Barn med språkvansker sliter ofte litt mer med det sosiale da med tanke på språket. Det er alltid viktig å benevne ting, gjenta ord om og om igjen til det kjedsommelige, gurgle vann, leke med tunga ute av munnen for å få den riktig plassert i forhold til lyder. Sang og musikk er et godt hjelpemiddel, siden det kan være lettere å synge ord Søk om musikkterapeut og logoped! Det er viktig å ha god dialog med skolen en stund i forkant slik at ressurser vil være på plass når han starter både på SFO og skolen. Jeg er med i en lukket gruppe på Facebook som har hjulpet mye i forhold til ulike spørsmål som dukker opp, men legger ikke den ut her, så si i fra hvis det kan være interessant Det er det jeg kommer på i farten, og som jeg har lyst til å dele på et åpent forum
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå