Katrine Andreassen Skrevet 30. juni 2014 #1 Skrevet 30. juni 2014 Hei Jeg er frilansjournalist for klikk.no og skal skrive en sak om barn i bil. Rådet er jo at alle under fire skal sitte bakovervendt i bilen, men det er nok i realiteten få som følger rådet. Med småsprelske treåriger kan det føles kinkig.... Skulle gjerne hatt noen innspill til saken. Gjerne både fra dere som har fulgt oppfordringen og dere som måtte gi opp og snu setet. Har noen råd om hvordan man får det til å funke, eller morsomme historier fra bilturer dere har hatt der det kanskje ikke funket i det hele tatt? Vil noen fortelle om hvorfor dere måtte snu setet selv om dere visste at det gikk i mot rådene? Hvis noen kunne tenke seg å stille med navn og gjerne også bilde fra bilturen, er det flott, men jeg tar også i mot anonyme innspill :-) Ser fram til å høre fra dere! Send meg gjerne en melding hvis dere vil stille med navn etc eller skriv inn ditt svar her! Hilsen Katrine Andreassen frilansjournalist
4Nøtter Skrevet 30. juni 2014 #2 Skrevet 30. juni 2014 Jenta vår på snart fire år sitter bakovervendt. Det skal hun gjøre en god stund enda. Hvordan vi får det til å funke? Vi gir henne ikke noe alternativ! Enkelte valg er det faktisk vi som foreldre som må ta, og ikke barnet. Ja vel, kanskje noen barn maser om at de vil sitte fremover. Og noen barn vil ikke pusse tenner. Skal de slippe å pusse tenner da? Når leger som arbeider med trafikkskadde barn sier at forskjellen i en kollisjon mellom å sitte bakover eller fremover, er et blåmerke eller en brekt nakke, da fatter jeg ikke hvordan foreldre har samvittighet til å snu små barn fremover. Hvorfor gjør de det? For å slippe å høre på mas? For å få bedre plass i bilen? Fordi de ikke leser aviser og dermed ikke vet hvor stor forskjell det gjør i en kollisjon? Jeg skjønner det ikke. Jenta vår har aldri bedt om å få sitte fremover. Hun vet ikke at det går an en gang. Men hadde hun mast om det, hadde jeg forklart henne grundig hvorfor det er sånn at hun må sitte bakover. Hadde hun fortsatt å mase, ja da fikk hun faktisk bare gjøre det. Jeg holder lett ut med masing fra baksetet for å beskytte det mest verdifulle jeg har. Kjempebra at du skriver en artikkel for å sette fokus på dette.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #3 Skrevet 30. juni 2014 Vi tok med vår 3,5-åring i butikken for å prøve alternativene da han var blitt over 18 kg og således ikke kunne bruke sitt bakovervendte isofix-sete lenger. Vi dro i butikken med tro på at vi kom til å reise hjem med et pluss-sete (altså bakovervendt, men til 25 kg), men ungen var rett og slett for stor. Av den grunn ble det beltestol og fremovervendt en god stund før jeg i utgangspunktet var komfortabel med. De som har femåringer bakovervendt må ha små barn... Anonymous poster hash: d72e4...7b0
valkyrien Skrevet 30. juni 2014 #4 Skrevet 30. juni 2014 Guttungen her satt bakovervendt til han var 3,5 år. Da begynte han å klage over at han fikk vondt i rompa og bena selv på veldig korte turer. Vi bor sånn til at vi må kjøre uansett hvor vi skal, dessuten har vi mye familie og venner på andre kanter av landet, så vi er avhengige av å ha et barn som trives i bilen.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #5 Skrevet 30. juni 2014 Mi eldste er 3,5 år og vi har nettopp snudd. Jeg var også hundre prosent klar som anonym #2 over her at hun skulle sitte bakover til ihvertfall 4, og uten alternativ så vil hun ikke spørre om det. Det siste er forsåvidt riktig. Hun har aldri spurt om å bli snudd, men hun har relativt lange bein og har et problem med at føttene ofte sovner. Altså ikke kun når vi kjører bil, men om hun sitter på en stol og dingler med beina, blir bært på skuldre etc. Dette gir henne store smerter i beina. Det er grunnen til at vi snudde henne såpass tidlig. Anonymous poster hash: c5271...b71
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #6 Skrevet 30. juni 2014 Kjøpte BeSafe iZi Plus 0-25 kg/6mnd-5år i dag til min på snart 8 mnd. Rearward-facing. Her blir det ikke snakk om noe annet enn bakovervendt. Dette setet har bakovertilt, så vi kan la barnet både sitte og ligge i setet. Anonymous poster hash: f0f13...567
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå